Mariaslekrum

Alla inlägg den 17 mars 2009

Av Maria - 17 mars 2009 18:12

Här kommer lite tips som är bra att använda sig av.

 

* Mobiler. Finns många bra på Ikea.

Häng i olika höjder, även så att barnet når

att sätta mobilen i rörelse.

 

* Skillnaden mellan ljus och mörker upplever

 t o m det alldeles nyfödda barnet. En lampa,

 som riktas åt olika håll i rummet på så sätt att taket,

 väggen eller något föremål blir belyst, ger variation åt det lilla barnet.

 

* Mönstrade tyger som är tydliga i sitt mönster

 och klara färger uppfattar barn bäst.

 Mönstren behöver inte nödvändigt vara föreställande ett mönster.

 

* En väggfast och lågt placerad spegel hjälper barn

att upptäcka och känna igen sig själva.

Spegeln bör vara av splitterfritt, och ofarligt material.

 

* Enkla tydliga bilder i klara färger med motiv,

 som barnen känner igen är trevliga att titta på.

 Gör iordning egna på datorn och sätt upp på väggen, lågt så barnen ser.

 Eller gör egna böcker.

 Bilder/foton på barnet ska sitta så lågt på väggen att de själva ser dem.

 

* Musik, sång och röster är skönt att lyssna till.

 Rytmen stimulerar till rörelser och ljudet utvecklar hörselsinnet.

 

* Lägg stenar, ärtor, olika sorters frön, gem, spik,

 sand eller risgryn i olika burkar och flaskor av plast (helst genomskinliga).

Limma och skruva fast locken väl.

 

* Klockans tickande och nyckelknippans skrammel är exempel på ljud,

 som alltid roar barn.

* Förpackningsspill av olika slag fastsatt på väggen

 blir en enkel relief att känna på med händerna.

 

* Spar på päls- och skinnbitar.

 Krulliga pälsbitar att köra fingrarna genom, sträva och glatta

 att känna och tugga på.

 

* I naturen finns många föremål som är stimulerande för barn

 att se och känna på.

 Plocka ihop en samling och förvara den i en korg inomhus.

 

* Inget material kan vara för enkelt för att stimulera barnen.

 Papper av olika sorter ger olika upplevelser:

 alla sorters tidningar till att riva i,

 vågpapp och grova sandpapper till att känna på,

 smörpapper eller silkespapper till att skrynkla och prassla med.

 

* Trä upp tomma trådrullar, stora träkulor,

 klossar med hål i på en kraftig snodd.

 Det är viktigt med olika former och format.

Antingen blandade former på ett halsband eller

 ett med bara runda kulor och ett annat med bara kantiga klossar.

 

*Sy mjuka tygbollar i mönstrade och enfärgade bomullstyger.

 Sy fast band och fransar på några av delarna innan bollen

 sys ihop och stoppas med bomull.

 

* Sy och applikationer med olika material, som har reliefverkan:

 Teddy, plysch, päls och fjädrar. Enkla bilder,

 som hängs upp i barnhöjd så barnen kan titta och känna på.

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards