Mariaslekrum

Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Maria - 21 mars 2009 14:23

Förskola:

Namn:

Ålder:

Datum:

 

1. Varför är du på förskolan?

 

2. Vad är en förskola?

 

3. Varför är fröknarna här?

 

4. Vad gör fröknarna när du inte är här?

 

5. Hur ska en fröken vara?

 

6. Vem är chef här på förskolan?

 

7. Vad tycker du är roligast här på förskolan?

 

8. Vad tycker du är tråkigast här på förskolan?

9. Vem bestämmer vad du skall göra?

 

10. Vem tycker om dig här på förskolan?

 

11. Vad är en kompis?

 

12. Hur ska en kompis vara?

 

13. Hur gör man om man vill leka med någon?

 

14. Vad gör man om man blir osams?

Av Maria - 21 mars 2009 14:11

Skvallret är bra:

 

* För att skapa gruppkänsla.

* Lär oss dolda normer och regler.

* Ett sätt att dela glada nyheter med andra.

* Lär oss av andras erfarenheter.

 

Skvallret är inte bra och måste sättas stopp för:

 

* När det handlar om att skada andra människor.

* När det sprider falska rykten och lögner.

* När det skapar dålig stämning.

* När det gör människor otrygga.

Av Maria - 21 mars 2009 13:35

* Våga visa - med både styrkor och svagheter.

* Tillåt dig själv och dina arbetskamrater att ha en dålig dag.

* Tillåt dig själv och dina arbetskamrater att ha en extra bra dag.

* Känn stolthet över det bra som du eller dina arbetskamrater har utfört.

* Visa fördragsamhet och förståelse för dig själv och dina arbetskamrater när det ni gjort inte blivit bra.

Av misslyckanden kan man lära sig mycket.

* Gör skillnad mellan sak och person.

 Man kan ha olika åsikter om saker och ting och fungera bra ihop ändå.

 Att ge vika i en fråga innebär inte att ge vika som individ.

* Var raka, tydliga och samtidigt empatiska mot varandra i arbetsgruppen.

* Definiera era yrkesroller.

* Förtydliga din egen och arbetsgruppens pedagogiska vilja och utveckla de pedagogiska ambitionerna.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards