Mariaslekrum

Alla inlägg under mars 2009

Av Maria - 13 mars 2009 22:59

... från förskola till förskoleklass.

 

Barnets namn:

Förskola/avdelning:

 

* Hur tycker du att det känns att sluta på förskolan?

* Vad har varit roligt på förskolan?

* Vad tycker du om att göra när du är här?

* Vad tycker du om att göra när du är hemma?

* Berätta vad du är duktig på.

* Vad skulle du vilja bli bättre på.

* Vad fär du hjälp med på förskolan?

* Hur tror du att det är i förskoleklassen?

 

1. Vad tror du man får göra?

2. Hur ska en fröken vara?

3. Hur tycker du att du är som kompis?

4. Vad vill du lära dig när du börjar i förskoleklass?

Av Maria - 13 mars 2009 22:55

Jag hör det

och glömmer det.

Jag ser det

och kommer ihåg det.

Jag gör det

och jag förstår det.

 

Gammalt kinesiskt ordspråk.

Av Maria - 12 mars 2009 18:21

Observation av omvärlden sträcker sig över alla

åldersgrupper, men här inriktar det sig mest

på hur man kan stimulera de allra

yngsta barnen.

 

De måste få rika möjligheter att använda ögon, öron,

händer och mun för att utforska sin omgivning.

 

Självklart ska barnets upptäckter ske under

trygga förhållanden och med vuxna i närheten.

 

Vi vet att det späda barnet behöver mänsklig värme

och stimulans av sina sinnen för att utvecklas på

ett gynnsamt sätt.

 

 Ett nyfött barn ser, hör, känner

och upplever betydligt mer än man tidigare trott.

 

Härnäst kommer det att komma tips här som

ni kan göra med barnen för att de skall upptäcka

det här sinnet.

Av Maria - 12 mars 2009 17:51

Här kommer det att komma lite tips på hur

man kan lägga upp arbetet med barnen

så att de får uppleva, upptäcka, utforska,

utforma och uttrycka.


 Föräldrar och alla som arbetar

med barn kommer här att få förslag på hur

man kan utforma miljön kring de minsta

barnen för att öka deras sinnesupplevelser,

hur man kan låta barn i olika åldrar

arbeta med skilda typer av material och tekniker.

 

Kom ihåg att det är själva aktiviteten och

upplevelsen av ett material

som är det väsentliga. Resultatet och den

färdiga produkten kommer i andra hand,

den vuxnes mallar och förebilder är helt

oviktiga. Låt barnen arbeta fritt och ge

naturligtvis handledning, men då

helst i form av råd och stöd.


Målet är att barnen ska lära känna

och utnyttja olika materials egenskaper,

samt att upplevelsen av detta positivt ska

utveckla deras begreppsbildning,

kommunikationsförmåga och personlighet.

 

En viktig del i barns utveckling består i att med händerna

uttrycka och bearbeta tankar, ideér och erfarenheter - och

hur man utvecklas beror på tillgång av material och

inspirationsmöjligheter. Kommer man t.ex inte i kontakt

med lera förrän i sexårsåldern måste kladdleken

få ta sin tid innan man kan uttrycka något med leran.


Experimentellt och skapande material för barn bör vara allsidigt

och ofarligt, ge fin- och grovmotorisk träning och

stimulera till bildframställning och fritt skapande.

Innan ni börjar att arbeta så till att det är stor arbetsyta, rejäla

förkläden och rengöringsmöjligheter.

 

Köp färger, verktyg, redskap och tillbehör av god kvalitet,

så barnen inte behöver uppleva onödiga misslyckanden.

 Förvara allt ofarligt material lättillgängligt, barnen ska

själva kunna sätta igång, när de får lust.


Med en stor skiva eller bricka i sängen och en papperskorg

nedanför finns det mycket att göra även för sjuka barn.

Var tillsammans med barnen och ta tillvara på

upplevelsen av att se dem utveckla fantasi, skaparförmåga

och förståelse av omvärlden!

Av Maria - 11 mars 2009 20:19

Samtala med barnen om vad ett rim är - att

det är ord som låter nästan alldeles lika!

Lyssna!

* bok - lok

* ben - sten

* hus - mus

- Hör ni att det låter lika på slutet? (Använd

gärna en handdocka som säger rimmen!)

Tänk på att röststyrka, rytm, pauser och

tempo har stor betydelse.

Rimma mycket, även utanför

språklekstunden t.ex vid maten och

av - och påklädning.

 Rimma både på förskolan och hemma.

Det är tacksamt att

arbeta med rim, eftersom barn brukar älska

att rimma.

Vad kan man när man kan rimma?

Om detta är alla forskare eniga: Barnet

kan då bortse från betydelsen av orden och

istället lyssna hur orden låter. De stärker

uppfattningen om språkets ljudstruktur.

Barnet har gått från språkets innehållssida

till dess uttryckssida! Det är ett stort steg

mot den språkliga medvetenheten.

Att tidigt bli språkligt medveten ger en

långsiktig positiv effekt på barnets framtida

språk -, läs - och skrivinlärning.

Vi börjar här med rimövningar på ett enkelt

sätt för en mjuk start.

När man hittar på rim får man använda

både riktiga ord och "skojord" dvs. nonsensord!

Kom ihåg att det ska vara lustfyllt!

Av Maria - 10 mars 2009 18:39

Här kommer en lek till som är bra.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 10 mars 2009 18:36

Här kommer en lek,

 som tränar medvetenheten hos barnen

 och även lite matematik får man ju in också.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 10 mars 2009 18:20

Vid överinskolning från förskola till förskoleklass,

 så vill ju gärna skolan veta lite om barnen från både

 från föräldrarna och förskolan.

 

Här kommer lite frågor man kan använda sig av:

 

* Vilka intressen har barnet?

 

* Hur fungerar barnet i stor grupp?

 

* Vilka förväntningar har barnet på skolan?

 

* Vilka förväntningar har DU/NI som förälder på skolan?

 

* Övrigt som är bra att veta om barnet:

 

Det här var bara några frågor som man kan ställa

 men det får heller inte vara för många frågor.

 

 

//Maria.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards