Direktlänk till inlägg 15 april 2009
Just det.
Om vi lyssnar och ser barnet utifrån ren
nyfikenhet så ser vi kanske ett annat barn.
Ett barn som är rikt och nyfiket och på
upptäcksfärd i världen, som har många
förmågor och uttryckssätt.
Ett barn som vi också kan lära oss av,
som kan lära av varandra.
Dom behöver ha en vuxen som böjer knä
och lyssnar och likt barnet är nyfiken och vill utvecklas.
En pedagog som utgår från barnens tankar, kunskaper och
erfarenheter i en läroprocess som sker i samspel
och dialog med andra.
Att se barn som resursrika gör att deras självkänsla stärks
och frigör mer kunskapande. Det innebär att man ser miljön,
förhållningssättet till barnen och varandra som något
som är i ständig förändring.
Vi måste vara lyhörda och hela tiden öppna
för nya synsätt och tolkningar.
Till det krävs det mod att våga granska sig själv!
Det som står ovan, är något som vi verkligen ska tänka på,
vi som jobbar med barn och även alla föräldrar också.
Tycker det är väldigt kloka ord.
Kram.
//Maria.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | ||||||
|