Mariaslekrum

Alla inlägg den 28 maj 2009

Av Maria - 28 maj 2009 19:52

 

 

Av Maria - 28 maj 2009 19:07

Det var två killar som delade en lägenhet.

En utav dem var alkoholist och den andre var helnykterist.

Varje natt kom alkoholisten hem och spydde i handfatet.

Detta var något som helnykteristen tröttnade på

och han köpte därför en stor komage

och lade i handfatet i avskräckande syfte.

På morgonen dagen därpå sa alkoholisten

då han kom ut i köket:

- Jag ska aldrig dricka igen!

Igår spydde jag upp hela magen,

men jag fick ner den igen med lite tur och en tandborste!

Av Maria - 28 maj 2009 17:54

I början av 1900-talet övertalade en amerikansk

lärarinna en präst att hålla en predikan om

moderskärleken. Andra präster tyckte att det var en bra

idé och gjorde likadant.

Den amerikanske presidenten blev så rörd över den

nya seden att han gjorde mors dag till en helgdag.

Den sista söndagen i maj år 1919 firades morsdag för första gången i Sverige.

Av Maria - 28 maj 2009 17:38

Femtio dagar efter påsk är det dags för pingst.

Pingsten firas som minne av något som hände

sju veckor efter det att Jesus dog på korset.

Jesus lärjungar var samlade i Jerusalem när ett under skedde.

Över deras huvuden tändes små eldar och plötsligt kunde de prata

flera språk som de aldrig ens hört förrut.

Just då var människor från olika länder i Jerusalem,

och nu kunde alla få höra lärjungarna berätta om Jesus

och Gud på sitt eget språk.

Förrut sa man att barn som följde med till kyrkan på

pingstafton skulle få lätt att lära sig att läsa och skriva.

Ide´n kommer nog från bibelns berättelse om pingstundret

med de många språken.

PINGSTBRÖLLOP.

Ibland ordnade ungdomarna bröllop på skoj,

pingstbröllop. En flicka och en pojke

kläddes ut till brud och brudgum.

Någon fisk låtsas vara präst och de andra var bröllopsgäster.

Sedan åt alla en fin middag och dansade hela natten,

precis som vid ett riktigt bröllop.

En del sa att den som en gång varit pingstbrud eller

pingstbrudgum aldrig skulle bli gift på riktigt.

Men de var nog mest avundsjuka för att de jämt fick spela

präst eller bröllopsgäst.

Fortfarande är pingsten en tid på året då

många människor gifter sig. Kanske är det för

att det passar så bra att börja något stort och viktigt precis

i början av den ljusa och vackra sommaren.

Av Maria - 28 maj 2009 17:07

LÄNGTAR EFTER DIG.

 

 I hjärtat finns ett rum

som bara är för dig.

Och var jag än tar plats

så finns du här hos mig.

Jag hör din varma röst

som inspelad musik.

Jag lyssnar om igen

för den är helt unik.

I mörker och i ljus

ditt ansikte jag ser.

Ur minnet tar jag fram

de bilder där du ler. 

Men bland allt du är för mig

finns något svårt att bära.

Min längtan efter dig

när jag inte har dig nära.

Av Maria - 28 maj 2009 16:45


Låt dig inte luras av det ansikte jag visar, för jag har tusen masker.

Och ingen av dem är jag. Bli inte lurad, för Guds skull, bli inte lurad.

Jag ger dig ett intryck av vara säker,

att självförtroende är mitt namn och kyligt lugnt mitt agerande.

Och att jag inte behöver någon. Men tro mig inte.

Djupt nere dväljs mitt verkliga jag i förvirring, i fruktan i ensamhet.

Därför skapar jag mig en mask att dölja mig bakom,

att skydda mig från de blickar som vet.

Men just en sådan blick är min räddning.

Det betyder, att om den återföljs av accepterande,

då åtföljs den av kärlek.

Det är det enda som kan befria mig från de fängelsemurar

jag byggt åt mig själv.

Jag är rädd för att djupast inne inte vara någonting

och att jag inte är något alls att ha,

och att du skall upptäcka det och stöta bort mig.

Så börjar paraden av maskeringar.

Ständigt småpratar jag med dig.

Jag berättar allt som egentligen inte betyder något

men ingenting om vad som betyder allt,

vad som ropar inom mig.

Var snäll och lyssna noga och försök höra vad jag säger.

Jag skulle vilja vara äkta och spontan och mig själv,

men du måste hjälpa mig.

Du måste räcka ut din hand.

Varje gång du är snäll, vänlig och uppmuntrande,

varje gång du försöker förstå,

för att du verkligen bryr dig om,

då börjar mitt hjärta få vingar.

Mycket spröda vingar, men vingar.

Med din känslighet och sympati och din förmåga att förstå,

är det endast du som kan befria mig från min skuggvärld

av osäkerhet, från övergivenhet i mitt fängelse.

Det kommer inte att bli lätt för dig.

Ju närmare du kommer,

desto blindare slår jag kanske tillbaka.

Men jag har hört att kärleken är starkare än tjocka murar.

Och där i ligger mitt hopp, mitt enda hopp.

Jag ber, försök riva dessa murar med fasta men varsamma händer.

För ett barn är mycket känsligt.

Vem är jag, kanske du undrar?

Jag är någon du känner mycket väl.

För jag är varje man du möter,

och jag är varje kvinna du möter.

Och jag är också du själv.

 

-OKÄND FÖRFATTARE-

Av Maria - 28 maj 2009 16:12

Som en fågel på en pinne

vill jag ständigt sitta i ditt minne.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards