Mariaslekrum

Alla inlägg under maj 2009

Av Maria - 28 maj 2009 16:45


Låt dig inte luras av det ansikte jag visar, för jag har tusen masker.

Och ingen av dem är jag. Bli inte lurad, för Guds skull, bli inte lurad.

Jag ger dig ett intryck av vara säker,

att självförtroende är mitt namn och kyligt lugnt mitt agerande.

Och att jag inte behöver någon. Men tro mig inte.

Djupt nere dväljs mitt verkliga jag i förvirring, i fruktan i ensamhet.

Därför skapar jag mig en mask att dölja mig bakom,

att skydda mig från de blickar som vet.

Men just en sådan blick är min räddning.

Det betyder, att om den återföljs av accepterande,

då åtföljs den av kärlek.

Det är det enda som kan befria mig från de fängelsemurar

jag byggt åt mig själv.

Jag är rädd för att djupast inne inte vara någonting

och att jag inte är något alls att ha,

och att du skall upptäcka det och stöta bort mig.

Så börjar paraden av maskeringar.

Ständigt småpratar jag med dig.

Jag berättar allt som egentligen inte betyder något

men ingenting om vad som betyder allt,

vad som ropar inom mig.

Var snäll och lyssna noga och försök höra vad jag säger.

Jag skulle vilja vara äkta och spontan och mig själv,

men du måste hjälpa mig.

Du måste räcka ut din hand.

Varje gång du är snäll, vänlig och uppmuntrande,

varje gång du försöker förstå,

för att du verkligen bryr dig om,

då börjar mitt hjärta få vingar.

Mycket spröda vingar, men vingar.

Med din känslighet och sympati och din förmåga att förstå,

är det endast du som kan befria mig från min skuggvärld

av osäkerhet, från övergivenhet i mitt fängelse.

Det kommer inte att bli lätt för dig.

Ju närmare du kommer,

desto blindare slår jag kanske tillbaka.

Men jag har hört att kärleken är starkare än tjocka murar.

Och där i ligger mitt hopp, mitt enda hopp.

Jag ber, försök riva dessa murar med fasta men varsamma händer.

För ett barn är mycket känsligt.

Vem är jag, kanske du undrar?

Jag är någon du känner mycket väl.

För jag är varje man du möter,

och jag är varje kvinna du möter.

Och jag är också du själv.

 

-OKÄND FÖRFATTARE-

Av Maria - 28 maj 2009 16:12

Som en fågel på en pinne

vill jag ständigt sitta i ditt minne.


Av Maria - 27 maj 2009 19:18

Tjena på er!

 

Ja, vad ska jag säga om denna dagen då,

hade ju hoppas att den skulle bli bättre än igår

men icke sa nicke.

Idag på förmiddagen så händer det en olycka med ett barn på

förskolan så jag var in på sjukhuset fram och tillbaka med en släkting

till barnet och där vid akuten så stog pappa och väntade.

Barnet är fortfarande kvar på sjukhuset för observation och ska ligga där inatt.

Sen så händer en till olycka med ett barn på andra avdelningen

och mamma kommer och hämtar och han får fara på

vårdcentralen.

När något händer så brukar det ju bli tre gånger i allt så

vi gick och vänta idag vad är det tredje som ska hända.

Men när jag gick hem klockan 16.00 så hade inget mer hänt

som tur är.

Så det var så skönt att gå hem idag och jag är alldeles slut i huvudet.

Imorgon skulle jag egentligen på fackkurs också men

mailade och sa att jag inte kommer.

Jag jobbar och går på utflykt med barnen istället.

Vädret idag då, ja kan säga så här att man ska

vara glad att man sitter här nu och inte har blåst bort.

Det är storm här idag och varit hela dagen och vid halvtre tiden

så kom det en skur men det är den enda hittills iallafall.

Nu ska ni ha det bra så höres vi imorgon.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 27 maj 2009 19:11

 


 

Av Maria - 27 maj 2009 19:01

 

Två vänner gick tillsammans genom öknen. 

Vid ett tillfälle uppstod ett gräl mellan dom varvid en av dom

slog till den andre i ansiktet. 

Den som blev slagen blev ledsen över detta och 

utan att säga någonting skrev han i sanden: 

I DAG SLOG MIN BÄSTA VÄN MIG I ANSIKTET.

Dom fortsatte vandra till dom kom fram till en oas, 

där de bestämde sig för att bada. 

Den som blev slagen i ansiktet fastnade i gyttjan på bottnen 

och var nära att drunkna när hans vän räddade honom. 

Efter det att han återhämtat sig ingraverade han på en sten texten: 

I DAG RÄDDADE MIN BÄSTA VÄN LIVET PÅ MIG.

Vännen som hade slagit och räddat livet på kamraten 

frågade honom: 

Efter det att jag slagit dig skrev du i sanden 

och nu skriver du på en sten, varför?

Vännen svarade: 

När någon gör oss illa borde vi skriva det i sanden 

där förlåtelsens vindar kan sudda bort det, 

men när någon gör något gott för oss, 

måste vi ingravera det i sten där ingen vind 

någonsin kan sudda bort det.

 

-OKÄND FÖRFATTARE-

Av Maria - 26 maj 2009 19:53

Tjena på er!

Ja, du vad ska man säga om denna dagen. förutom

att det varit ett dödsfall i familjen.

Det är L-A:s moster som fick en hjärnblödning

går eftermiddag.

 Hade varit ute och fiskat med sin karl

och två vänner, kommer hem och bara ramlar ihop på

golvet och är ej kontaktbar.

De ringer efter ambulans och kommer in på sjukhuset

och i morse hade hon fortfarande inte vaknat.

Klockan elva idag får jag reda på att hon aldrig vaknade

upp något utan hon somnade in.

Det var en jättestor propp i hjärnan så

det fanns inget att göra.

Det var ju bra att hon inte fick lida iallafall

och att det gick fort.

Det är ju värst för de närmaste efterlevande.

Men gud vad fort det kan gå och hon hade inte haft några

problem innan heller.

Så min andra grej idag då och det är ju bara en bagatell

mot dödsfallet men tänkte jag måste få berätta.

Idag så skulle de äldsta barnen som slutar och börjar

förskoleklass till hösten åka buss in till stan och

gå på kulturmagasinet.

Nu är det så att vi får åka buss gratis när det är kulturresor

och den informationen hade vi fått av vår chef.

De har ju busskortet med sig men tar inte upp det för då

skulle ju han dra det och då får vi ju betala.

De kliver på bussen och chauffören säger att det är något han aldrig

har hört förrut men efter mycket diskuterande får de åka med och

så säger han de får ha en väldans tur om de får en lika snäll chaufför

på hemvägen.

När de kommer till stan så ringer de hem till förskolan och vill att vi ordnar hur de ska komma hem. Jag ringer chefen och hon skickar mig

till karln som har hand om det på kommun.

Jag ringer kommer till växeln och begär då XXXX.

Hon kopplar mig men det är upptaget och undrar om jag kan

vänta och det är okej säger jag.

Får vänta en stund och så kommer växeln igen och säger att

XXXX inte har tid för något telefonsamtal nu för han ska på ett

viktigt möte.

Hon frågar om det är viktigt och jag förklarar för henne hur läget ligger till. Hon kopplar mig igen och helt plötsligt har jag karl´n i

andra änden.

Jag presenterar mig och talar om vart jag jobbar.

Och hör nu vad han säger!

Är det du som är så dum i huvudet och tror man kan kliva på en buss

och åka till stan utan att registrera sig.

- Nä, svarar jag, samtidigt som jag blir helt ställt.

Säger att mina kollegor har gjort ett fel men att de nu behöver

hjälp.

Jag diskuterar en stund med honom och till slut så säger han att han inte har tid med mig han ska på ett viktigt möte.

- Då frågar jag hur vi ska hjälpa mina kollegor och barn hem.

Då svarar han.

Att det inte är hans problem, och är dom så jävla dum att de tror att de

kan åka iväg på en buss utan att registrera sig så får de skylla sig själva.

Fick väl vara kvar i stan då, fick jag till svar.

Sen lägger han på luren.

Och det jag reagerar på det är hans bemötande och uttal.

Man gör inte så där tycker jag.

Idiotförklarar någon på det där sättet

som han gjorde där. Fy fan.

Sen så är det ju också så att mina kollegor skulle ju ha visat kortet

och chauffören hade fått dragit kortet och sen hade ju det regleras av sig själv när räkningen kommit till kommun.

 För det stämmde ju att alla skolor och förskolor åker gratis buss ju men man måste 

registrea sig som sagt.

Men mina kollegor trodde att om han drog kortet så skulle förskolan ändå få stå för kostnaden men så var ju inte fallet.

Så fel gjorde ju kollogorna också

och jag fick sitta emellan

och det var inte roligt

att bli idiotförklarad

kan jag säga.

Men nu får man lägga det bakom sig och hoppas att veckan

 blir bättre än det har varit idag, hoppas jag verkligen.

Hoppas ni har haft en bra dag idag iallafall.

Nu tänker jag gå in lite på olika bloggar

och sen gå och lägga mig för

det behövs efter denna dag.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 26 maj 2009 19:43




Av Maria - 26 maj 2009 19:42

Här kommer ett tips på en

rulltårta till morsdag.

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards