Mariaslekrum

Alla inlägg den 11 juli 2009

Av Maria - 11 juli 2009 23:44

 


Tjena på er!


Efter en veckas regn så kom då äntligen solen idag.

Man har inte kunnat gjort så mycket när det har räknat så som det gjort,

himlen har ju varit öppen. Och det är ju ute man vill vara

nu när det är sommar. Men så idag har vi varit ute det mesta av dagen

och det har varit så härligt. Vi gjorde rent hos kaninerna och efter det så spelade vi crookett Tilde,jag och L-A och vi hade jättekul.

Texas ville vara med på ett hörn han också,han trodde bollarna var till han så han fick en tennisboll istället och då trodde ju vi att om vi kastade den åt honom så var han nöjd.

Jo, pyttsan du. Han sprang och tog bollen i mun och sen släppte han den det var ju inget kul med den bollen. Mycket roligare med dom vi hade, tyckte han dårå.

Men inte vi, tyckte det.

Nu är det bara hoppas att det blir fint imorgon också och nästa vecka,

jag vill ha sol varje dag ju.

Är det fint imorgon så ska vi Plocke pinn heter det, stora pinnar som man har ut på gräsmattan och så ska man plocka så många som möjligt utan att någon rör sig.

Kanske spelar vi Kubb också.


Hoppas,hoppas på sol imorgon.

Ha det bra.


Kram.

//Maria.


Av Maria - 11 juli 2009 18:45

 


EN GAMMAL SJÄL.


Det var en gång en gammal, gammal själ,

som hade levt många, många människoliv på jorden

och nu var nästan färdig med sin tillvaro som själ också,

ja,snart skulle den smälta samman med och bli en del av den

Stora Andligheten som uppfyller Evigheten.


För tillfället kände den gamla själen sig lite ensam där den satt i

tomrummet mellan det senaste människolivet och den kommande

Sammansmältningen.

De bästa vännerna hade gett sig av,

den gamla själen kunde se dem där nere på jorden,

hur de uppfyllde varsin människa med iver, nyfikenhet,

förundran och tankar av alla de slag.


Jag vill dit, sa den gamla själen.

Jag har fortfarande en god portion glädje kvar.

Jag vill dit och ge dem den.

Men din tid till Sammansmältningen är så kort, varnade Vakten.

Visst kan du ge dem glädje, men om du är hos dem så kort tid,

ger du dem också en väldig sorg när du lämnar dem.

Jag vet, sa den gamla själen. Men jag vill ändå.

Jag vill ge dem så mycket glädje att den hjälper dem

över sorgen sedan.


Så låt det få bli som, du vill, sa Vakten

och släppte iväg den gamla, gamla själen.

Då fick ett människopar på Jorden ett barn som de så länge önskat.

Det var den raraste unge, som strödde glädje

över dem från den dag han föddes,

den ogrumlade glädje som människorna känner

när deras själar träffas och med förtjusning känner igen

varandra från Evigheten.

Men har du inte väldigt kort tid kvar? viskade mammans själ

till den gamla själen i den lilla pojken.

Tiden är kort, men glädjen är stor, svarade den gamla, gamla själen.

Och fastän mamman inte hörde deras samtal,

väckte viskningarna en anande oro hos henne,

en fläkt av kunskapen att vi inte äger något på jorden,

inte varandra , inte oss själva ens.

Allt kommer till slut att tas ifrån oss, allt vi bär på,

alla kära omkring oss, slutligen även vårt liv och vår kropp.


Men pojken växte och fick med sin glädje mamman

att glömma sådana tankar.

Och pappan var hos dem och gladdes, han också.

Ja, den gamla, gamla själen fick leva sin sista tid

precis som den hade önskat.

Men tiden var kort, även med människors mått var den kort,

och stunden kom då Sammansmältningen skulle ske.

Den gamla, gamla själen fick kallelse

att utan dröjsmål infinna sig till ceremonin, och måste lyda.


För människorna såg det ut som att pojken fick en plötslig död.

Deras sorg blev oerhörd, just som Vakten hade förutsagt.

Men eftersom allt de kunde minnas av sitt barn

var glädje och endast glädje, kunde de uthärda sin sorg,

just som den gamla, gamla själen hade förutsagt.

Och därför, istället för att låta de gamla, gamla själarna

bara sitta av sin sista lilla skvätt tid i tomrummet,

blev det i fortsättningen sed i Evigheten att skicka dem

att skänka sin sista stora glädje till människorna som behöver den.

Sorgen, sedan, ja den oundvikliga sorgen,

den har människorna genom glädjen fått kraft

att uthärda och så småningom vända till något gott.


Från boken "Jag saknar dig, jag saknar dig"



Visst var denna fin.




Kram.

//Maria.

Av Maria - 11 juli 2009 18:33

 


När mörkret faller och ljuset inte längre når mig.

När trädens tunga löv blir röda och regnet blir till is.

När soldaternas tunga kliv  och ljudet klingar

från vapen i en evighets strid.

Kan du tala med mig, kan du komma till mig, finns jag där.

Och som änglar har vingar så har jag tid.


Av Maria - 11 juli 2009 18:26

 


Mitt hjärta är inte gjort av sten.

Det är fyllt med värme och kärlek.

Men jag behandlar dej som du behandlar mej.

Jag har slutat bry mej om vad andra tycker om mej.

Antingen älskar man mej, annars hatar man mej.

Men det är upp till var och en.


Jag behöver inte ha någon som säger vad jag ska tycka och tänka.

För jag kan tycka och tänka själv!!!

Jag går min egen väg och har mina egna tankar och åsikter.

För jag är som jag är.....


Av: Okänd författare.

Av Maria - 11 juli 2009 18:21

 


DU KOM TILL MIG.


Du kom till mig

Du kom till mig en natt

Du stod tätt intill mig

Du tog min hand och vi flög långsamt iväg

Du höll din kropp så nära min

Du log mot mig men du sa ingenting.


Vi följde vägar genom skogar och hagar

Flög över berg och hav mot främmande land

Du höll din kropp så nära min

Du log mot mig men du sa ingenting.


Men jag visste inte alls vart vi var på väg

Var bara lycklig att få känna dig så nära

Plötsligt börja vi ta mark

Och jag såg ett ljus så starkt

Då visste jag att detta var ditt hem.


Du kom till mig en natt

Du stod tätt intill mig

Du tog min hand och vi flög långsamt iväg

Du lämnade mig i gryningen

Tänk att vi fick ses en gång igen.

Av Maria - 11 juli 2009 18:17

 


I ett hjärta Finns det många pärlor

minnen, skratt,drömmar och tårar.

I mitt hjärta hörs fortfarande ditt skratt,

där ryms min historias tårar

och där Finns Mina framtids Drömmar.

I mitt hjärta Finns minnet av dig bevarat,

en värdefull pärla.


Av: Yamile Lindgren.

Av Maria - 11 juli 2009 18:04


Till min älskade dotter.

  

Till min älskade vackra dotter och min bästa vän.



En mor ser ned på sitt nyfödda barn,

det blev en dotter.

Hon ligger intill hennes bröst,

röd och så liten och hjälplös

men vackrast i världen!

En mor tänker:

Hon ska inte göra om min misstag!

Denna fullkomliga varelse ska skyddas från allt ont!


Kunde barnet tala då skulle det säga:

Men mamma, låt mej göra mina misstag,

annars blir de inga misstag!

De måste genomlevas,

inte bara höra berättas!

Kväv mej inte med din ångest!

Då måste jag gå igenom mina misstag med trots

och då klarar jag inte krisen när den kommer.

För det gör den!

Och jag måste ha den

för att bli lika vis som du . 


Av Maria - 11 juli 2009 17:12

 


V Ä N S K A P.


Vänskap 

är ingenting man får

den blir till som en gåva

att vårda som ett smycke

ovärderligt.


Vänskap 

är trygghet,

omtanke när dagen blir svår

ger ro i oro,

tänder ljus i mörker.


Vänskap

kräver inte 

den ges frivilligt

utan baktankar

giv din vänskap som gåva 

och du finner glädjen.


Av: Ann-Marie Abrahamsson.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards