Mariaslekrum

Alla inlägg den 4 september 2009

Av Maria - 4 september 2009 20:51


BARNINTERVJU FÖR ÄLDRE BARN.

1. Vad heter du och hur gammal är du?

2. Vilken adress har du och vart bor du?

3. Vad är du bra på?

4. Finns det något du vill lära dig mer om?

5. När är du glad och hur känns det då?

6. Blir du ledsen ibland och varför?

7. Vad leker du med inne och ute på förskolan, och vilka leker du med?

8. Hur ska kompisar vara?

9. Om du och dina kompisar inte kommer överens, hur löser ni det?

10. Finns det något på förskolan du vill ändra på?  

Av Maria - 4 september 2009 20:43


BARNINTERVJU FÖR YNGRE BARN.

1. Vad heter du?

2. Hur många år är du?

3. Var bor du?

4. Vad heter din mamma och pappa?

5. Vad heter dina syskon? ( Om det finns syskon).

6. Vad leker du med inne på förskolan?

7. Vad leker du med ute på förskolan?

8. Vad heter dina kompisar på förskolan?

Av Maria - 4 september 2009 20:00

 

Visst ökar högläsningen i sig ditt barns nyfikenhet till skriftspråket,

 och ger ett ökat ordförråd och stimulerar fantasin

 men högläsningen kan göra så mycket mer för ditt barns

 språkliga utveckling.

Några saker ni kan tänka på vid högläsning tillsammans med ert/era barn kommer här:

* Sitt intill barnet så att barnet ser texten och bilderna

(barnet upplever närheten som trygg vilket är en av förutsättningarna för inlärning).

* Följ gärna med i texten med fingret och samtala om bilderna

och textens innebörd och form, ställ gärna frågor till barnet och besvara barnens funderingar

(det är här i samtalet och när vi följer med i texten med fingret

vi kan rikta barnet mot skriftspråket, barnet lär sig läsinrikting, ordbilder,

meningsbyggnad m.m vilket underlättar kommande läsinlärning).

* Lägg ribban lite högre, språkligt, när ni väljer bok att läsa med barnet

(vilket kan ge upphov till samtal under läsningen).

* Låt barnet vända blad (barnet lär sig bokens rytm).

* Läs med inlevelse, använd olika röster och miner

(detta skapar rätt stämning och fångar in barnet och får barnet intresserad,

även de yngsta behåller koncentrationen längre).

Visst tar ovanstående högläsning lite längre tid men det är inte mängden text

som är viktig utan det är hur man gör under högläsningssituationerna

som kan vara språkstimulerande, läs hellre färre sidor och samtala mer om innehållet.

En språkstimulerande miljö innehåller bland annat:

* Vuxna som är goda läsförebilder läser både för egen del men även för sitt barn,

de besöker även biblioteket tillsammans med sitt barn

(barnet får en positiv förebild de kan identifiera sig med och imitera i sina lekar

och visar samtidigt att det är viktigt med goda läsvanor).

* Böcker för både barn och vuxna, skrivmaterial, skriftbilder med namnet

på olika saker tillgängligt för barnet (väcker nyfikenhet och inbjuder barnet till att självt

utforska och använda skriftspråket).

* Låt barnet vara med och skriva inköpslistor, vykort och dylikt

(barnet blir uppmärksammad på att skriftspråket som kommunikationsform

är situationsberoende och inte knuten till här och nu).

Lycka till med högläsningen både i hemmet och på förskolorna.

Av Maria - 4 september 2009 19:40

 

Av Maria - 4 september 2009 19:39

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards