Mariaslekrum

Alla inlägg den 5 januari 2010

Av Maria - 5 januari 2010 21:42

 

 

Liten saga om katten som trodde hon var en människa.

 

 

Det var en gubbe som satt ensam och alena hela dagarna i sitt stora hus,

 han var mycket ensam.
Till slut frågade han förtvivlat en flickvän vad han skulle göra

 för att inte känna sig så ensam.
"Skaffa en katt" sa hon, och han skaffade en katt.

 När han satt i sitt hus och drack kaffe och funderade.
"Vad ska katten heta" tänkte han.

 Och eftersom katten var liten ville hon leka med sin husse.

Hon smög sig ut i köket där gubben satt och tittade på honom och ville leka,
när hon inte fick sin husse till att leka med sig sprang hon iväg,

 men snart kom hon och tittade efter husse igen.
Då tänkte gubben "Där har vi det,jag kallar henne Titti".


På kvällen innan gubben skulle lägga sig bäddade han fint i en låda

 till sin katt, och ställde lådan bredvid sängen,

 på natten när han vaknade till såg han att katten

 låg bredvid honom i sängen.

Gubben flyttade då ner sin katt i hennes låda

som stod bredvid gubbens säng, så sa han
"Lilla Titti får ligga i sin egen säng".


Men var gång han vaknade på natten låg katten bredvid honom i sängen,

så till slut lät han katten vara i sängen.
På morgonen gick han ut i köket och lagade frukost till sig,

och gjorde i ordning en skål med mat åt sin lilla katt,
satte skålen uppe på diskbänken och lyfte upp katten,

 sen satt han sig själv och började äta.

Det dröjde inte länge förrän katten var på matbordet.
Gubben lyfte bort sin katt på diskbänken och sa

 "här har lilla Titti sin mat, här får hon vara och äta".
Det dröjde inte länge förrän katten var på bordet igen,

 så han sa "husse sätter Tittis matskål vid ena sida av bordet då,
blir det bra så"?


 Och sedan den dagen fick katten sitta och äta vid matbordet.
På kvällarna när gubben skulle se på tv tog han upp katten i sitt knä,

 men katten satt sig i soffan bredvid sin husse.
Där satt hon och såg på tv,

 och för varje dag som gick gjorde katten mer och mer

 precis likadant som hennes husse,

så till sist trodde hon att hon var en människa.


Av Maria - 5 januari 2010 21:24


 Nya tider kräver nya ordspråk.

 
Den man ligger med får bädda.

 

Den som tar, han har.


Det man inte minns, har inte hänt.


Det man inte vet, har man ingen aning om.


Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.


Förtala är silver, förtiga är guld.


Gammal kärlek kostar alltid.


Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.


Liten stuga kallas ofta stort dass.


Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.


Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.


Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.


Den som gräver en grop åt andra får 88:50 i timmen.


Den som spar han har men inte roligt.


Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor.

Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.

Det som inte tar död på en... får en i alla fall att må riktigt

dåligt.

Det är med kärlek som med whisky, den tar slut.


Dåliga flickor är inte det sämsta.


Framtiden var bättre förr.

Friskt vågat, halva inne.

Först till skrivarkön får först skriva ut.


Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.

Ju fler kockar desto större fackförening.


Kvinnans list övergår när mannen får stånd.

Livet är hårt, men orättvist.

Man har inte roligare än man köper ut för.


Man lever bara en gång och många inte ens det.

Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.

Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.


Ropa inte gay förrän du är inne i häcken.

Älska din nästa, men var diskret.

Även den starke får ta i när han skiter.

Även i de lugnaste vatten drunknar man.


Av Maria - 5 januari 2010 21:18

     

 

 Levnadsregler - Att vara människa!

 

1. Du kommer att få en kropp, oavsett om du

   Tycker om den eller inte kommer den att

   Vara din under hela perioden.

 

2. Du kommer att få läxor. Hela perioden är

   En skola på heltid, den kallas livet. Varje

   Skoldag ger dig möjligheter att lära. Vare

   Sig du tycker lektionerna är bra eller

   Ointressanta.

 

3. Att växa är att pröva sig fram med hjälp

   Av försök och misstag. Varje misstag ger

   Nya kunskaper.

 

4. Du kommer få samma läxa tills du lärt dig

   Den. Den kommer att erbjudas I ständigt nya

   Former tills den sitter. Sedan kan du gå vidare

   Till nästa.

 

5. Skolan tar aldrig slut. Det Finns ingen del av

   Livet som är Fri från lektioner. Du lär så länge

   Du lever.

 

6. "Där" är inte bättre än "här". Så fort du

   Kommer dit, kommer du se ett nytt "där",

   Som återigen, kommer att verka bättre än

   "här".

 

7. Andra människor är dina speglar. När du

   älskar eller hatar något hos en annan

   återspeglar det bara något som du älskar

   Eller hatar hos dig själv.

 

8. Livet är vad du själv gör det till. Du har

   Alla medel och resurser som behövs och du

   är Fri att använda dom som du vill. Valet är

   Hela tiden ditt.

 

9. Du har själv svaren på  alla livets frågor.

   Du behöver bara, se, lyssna och ha tillit.

 

10. Du kommer att glömma dessa regler.

Av Maria - 5 januari 2010 21:09

   

Levnadsregler för hundar


TIDNINGAR
Använd tidningen som ligger bredvid postlådan om det plötsligt trycker

på då du leker på gräsmattan på morgonen. Det är därför den ligger där.

 

BESÖKARE
Då det kommer gäster till huset ska du snabbt fastställa vem som är rädd

 för hundar. 
Sätt kurs mot den personen, storma fram genom rummet och skäll

 högt och ljudligt. 
Om personen trillar av stolen och ner på golvet,

 gråtande och snyftande kan du börja slicka personens ansikte

 och morra milt för att visa att du egentligen bryr dig om personen.

 

SKÄLLANDE
Eftersom du är en hund så förväntas det av dig att du ska skälla.

 Så skäll. Mycket!
Dina ägare kommer att vara tacksamma då de hör att skyddar deras hus.

Särskilt mitt i natten då de sover djupt på andra våningen.

 Det finns, enligt människan,

 ingen säkrare känsla än att vakna upp mitt i natten av ditt skällande.

 

SLICKANDE
Gå alltid iväg och drick mycket vatten från din skål alldeles innan du slickar din människa.

De föredrar rena tungor.

 Var sedan redo på att gå och hämta en handduk till dem.

 

HÅL
Gräv inte ett stort hål mitt på gräsmattan, så att din människa blir ledsen.

Gräv i stället en massa små över hela gräsmattan, så märker de inget.

 Om du fixar till en liten jordhög bredvid hålet så kommer de att tro

 att det är sorkar. Det finns aldrig nog med hål. 
Se till att du drar ditt strå till lasset när det gäller detta.

 

DÖRRAR
Området precis innanför dörren är till för att användas som sovplats

 för hunden.

 

SNIFFANDETS KONST
Människor gillar att bli sniffade. Överallt.

 Det är din plikt att få dem att känna sig som hemma.

 

ETIKETT VID MATBORDET
Sitt alltid under matsalsbordet, särskilt då dina människor har gäster,

 så att du kan roffa åt dig eventuell mat som trillar ner.

 Detta är också ett perfekt tillfälle att träna på ditt sniffande.

 

SOFFOR
Det är fullt tillåtet att hoppa upp och sova i den nya soffan så fort

 som dina människor har gått till sängs.

 

LEK
Om du skulle tappa tassfästet då du springer efter en boll eller något

 annat som dina människor har kastat till dig,

 är det helt okej att använda blomsterrabatten som madrass

 för att lindra fallet.

 

JAGA KATTER
När du jagar katter ska du se till så att du inte riktigt får tag på dem.

 Det förstör allt det roliga.

 

TUGGANDE

Ge ditt bidrag till modeindustrin: Ät en sko.

 

Av Maria - 5 januari 2010 21:05

   

Ordningsregler för hund:


1) Jag ska inte leka tugga-sönder-leken med Husses kalsonger

 när han sitter på toaletten.

 

2) Soptunnan stjäl INTE våra saker.

 

3) Jag behöver inte resa mig upp plötsligt när jag ligger under soffbordet.

 

4) Jag ska inte rulla under mina saker under kylskåpet.


5) Jag måste skaka av mig regnvattnet ur min päls INNAN jag går in i huset.

 

6) Jag ska inte äta katternas mat, varken före eller efter de har ätit.

 

  7) Jag ska sluta försöka hitta de få kvarvarande områden ren matta i huset

 när jag ska kräkas.

 

8) Jag ska inte rulla mig i döda fiskmåsar, fiskar, krabbor etc.

 

9) Kitty-tuggleksaker är inte mat.

 

10) Jag ska inte äta fler sockor och sedan lämna dem i trädgården

 när jag är färdig.

 

11) Blöjtunnan är ingen kakburk.


12) Jag ska inte tugga på min husses tandborste och inte säja till om det.

 

13) Vi har ingen ringklocka. Jag ska inte skälla varenda gång jag hör en på tv.

 

14) Jag ska inte stjäla min mattes trosor och dansa runt hela trädgården

 med dem.

 

15) Mitt huvud hör inte hemma i kylskåpet.

 

16) Jag ska inte bita i konstapelns hand när han sträcker sig efter mattes körkort.



Av Maria - 5 januari 2010 20:58

 

 

Som person har jag rätt:


Att vara som jag är, att tycka om mig själv och att

förlåta mig själv.
Att säga nej, utan att känna mig självisk.

 

Att både känna och uttrycka ilska.
Att be om hjälp och om vänskap.

 

Att bli behandlad som en människa.
Att ibland vara ologisk.

 

Att göra misstag, och att ta ansvar för vad jag gör.
Att ändra mig.

 

Att säga, jag vet inte.
Att säga, jag håller inte med.

 

Att säga, jag förstår inte.
Att få respekt för vad jag tycker och tänker.

 

Att få mina behov betraktade som lika viktiga som andras.
Att berätta om mina behov för någon.

 

Att bedöma mitt eget beteende och ta ansvar för vad mitt

uppträdande, mina känslor och tankar får för

konsekvenser.

 

Att utvecklas, lära nytt och förändras.
Att ibland ställa krav på andra.

 

Att må bra fast andra mår dåligt.

Av Maria - 5 januari 2010 20:54


KAMRATSKAP.

 

Om du blir utsatt för provokationer,
försök att förstå vad som ligger bakom.

Tala kompisar till rätta om det går.
Om det inte går, undvik
att diskutera just det som
orsakar konflikt.

 

Hetsa aldrig kompisar till bråk och
låt dig aldrig bli hetsad.

Skaffa dig kunskap om det du talar om.
Då blir det lättare att argumentera
och övertyga andra utan våld.

 

Öva dig i att se och undvika
situationer som leder till våld i tid.

Om någon söker bråk med dig, genom blickar,
 ord o.d nonchalera den personen på ett
intelligent sätt utan att själv provocera.

 

Om någon vill spela tuff inför kompisar och
därför väljer att bråka med dig.

 Förstå då att den stackaren har

 dåligt självförtroende och
sänka dig inte till hans/ hennes nivå.

Undvik direkt fysiskt våld genom
att gå från platsen,
istället för att stanna och "stångas".

Av Maria - 5 januari 2010 20:50

 

Lyckan.

 

Lyckan smiter in genom en dörr man
inte visste att man lämnat på glänt.

Lyckan är sällen en belöning,
utan en helt oväntad gåva.

Det finns bara ett sätt att bli lycklig
och det är att sluta oroa sig över
sådant som vi inte rår över med viljan.

Lyckan finns i vännens trygga gemenskap.

Att sakna några av de ting man
önskar sig är en absolut nödvändig
del av lyckan.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards