Mariaslekrum

Alla inlägg den 21 januari 2010

Av Maria - 21 januari 2010 21:21

 

SVART RIMSAGA.

 

Det var en svart katt,

 med en svart hatt.

Det var en svart ko,

 som bara kunde glo.

 

Det var en svart häst,

 som tyckte han var bäst.

Det var en svart tupp,

 som alltid tittade upp.

 

Det var en svart gris,

 som ville resa till Paris.

Det var en svart get,

 som alltid smet.

 

Det var ett svart får,

 som hade nagellack på sina tår.

Det var en svart hund,

 som var go och rund.

 

En dag tog detta svarta gäng

 sig en liten sväng.

Dom skulle till stranden gå

 för att något konstigt prova på.

Alla dessa svarta djur

 är väl vackra eller hur?

Men alla djuren sa: Vi vill vita va.

Vi skall bli vita vi, som fåret Tiddeli.

Hon är vit som snö, så söt så man kan dö.

 

Alla djuren kom till stranden ner,

 nu skulle dom ej va svarta mer.

Ut i vattnet traskar alla så,

 nu skall ni få höra hur det kan gå.

 

Katten simmade kattsim ut,

 kom tillbaka helt slut.

Hans päls var tovig och blöt och katten tjöt:

Är jag vit som snö som fåret Tiddeli?

 Men där fick han tji.

 

Han var fortfarande svart som natten den lilla katten.

De andra djuren såg på katten och sa:

Vi kanske ska den svarta färgen ha, den är faktiskt bra.

Vi är faktiskt vackra vi, precis som Tiddeli.

 

Dom såg på varandra och alla sken upp.

Titta vilken vacker tupp.

Dom sa: Titta må ni tro, vilken vacker ko.

Alla nöjda och glada gick dom tillbaka

 för att tillsammans äta en svartvinbärskaka.

Nu hördes en röst från lilla fåret Tiddeli,

 vet ni vad, jag ville bli som ni.

 

Av Maria - 21 januari 2010 20:38

 

Varför firar vi Valentin på Alla Hjärtans Dag?

 

Den 14 februari är en dag som går i hjärtats tecken.

Då tänker vi alldeles speciellt på dom som vi tycker om.
Och det kan man ju göra på många sätt.

 En röd ros till en hjärtans kär, kort, kuddar, nallar,

 konfekt - allt går ju i hjärtats tecken.

 

  Att uppvakta på Alla Hjärtans Dag är inte någon speciellt gammal sed

 här i Sverige.

 På 50-talet så började vissa större varuhus att uppmuntra

 till att fira denna dag.

 Men det blev inte så mycket väsen ändå utan det var först på 90-talet

 som kärleksfirandet tog fart och de hjärtformade och romantiska

 Valentin-korten började skickas hejvilt och fick våra hjärtan

 att bulta och knäna att darra.

 

  

 

Jag själv tycker det är trevligt att denna lilla dag firas mitt

 i februari månad, och man behöver ju inte köpa saker.

 T.ex. komma ihåg och uppvakta sina kära,

 med en trevlig middag i hjärtats tecken eller varför inte en kram.

 

  

 

Men när firandet av "Sankt Valentins dag", som det egentligen heter,

 började i England någon gång på 1400-talet var det ett sätt

 att utse partner för livet.

 Om man valde någon som sin "Valentin" betydde det att man skulle

 förlova sig.

 

Historiker hävdar att det första Alla Hjärtans dags kortet var en dikt som Charles, Hertigen av Orleans, skickade till sin hustru 1415

 då han satt fängslad i Towern i London.

 I USA där "Valentines day" nu är en stor kommersiell högtid,

 liksom de flesta andra högtider, är det fröken Esther Howland

 som får äran av att ha tillverkat och skickat de första korten.

 Hennes kort i tyg och spets blev populära bland överklassen på 1870-talet. Hennes kort kostade då mellan 5 och 35 dollar!

 Valentinekort ansågs vid denna tid så vågade och rent av obscena att Chicagos postkontor vägrade att dela ut runt 25.000 kort.

 Post av denna alltför upprörande karraktär kunde inte alls lämpa sig för att bli utdelade av det amerikanska postväsendet!

 

  Myten bakom "Valentindagen" är förstås inte lika romantisk som firandet. Valentin var enligt sägnen en modig präst i Rom år 269 e Kristus.

 Han vigde förälskade par i hemlighet,eftersom kejsaren hade förbjudit alla giftermål mellan unga människor.

 Han upptäcktes förstås, blev fängslad och avrättades sedan genom halshuggning.

 Dessförinnan lyckades han smuggla ut ett kärlekskort

 till fångvaktarens dotter.

 Kortet var undertecknat "Från din Valentin".

    

 

Det finns också en annan teori för att den 14 februari blev kärlekens dag

 och den menar att dagen har valts för att turturduvorna inleder sin parningstid i mitten av februari. 

"Alla hjärtans dag" firas över hela världen, men firandet ser inte likadant ut överallt.

 Bl.a. så hälsar engelsmännen till sin älskade via små annonser i dagstidningen.

 I Italien ställer man till med karneval i kärlekens huvudstad Venedig.

 I Japan uppvaktas kvinnorna med vit choklad.

  

 

"Love Is In The Air"

Gör någon du älskar glad när luften är full av kärlek!

  

 

En hjärtefråga.

Vem ska du överraska på Alla Hjärtans Dag?
Det uppenbara svaret blir förstås den man är kär i.
Eller den man är hemligt förälskad i.

och glöm inte era vänner,

 ring eller varför inte maila ett hjärta

till någon du inte har hört av på länge,

 skicka en överraskning till dina föräldrar. 

 Och så glöm förstås inte bort din hjärtans kär om du har någon.

 Man ångrar bara det man inte gjorde.

 

Jag vill därför sända de varmaste tankar till alla mina nära och kära i familjen, släktingar och vänner och nätvänner.

 

    

 

 

 


 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards