Mariaslekrum

Alla inlägg under januari 2010

Av Maria - 31 januari 2010 14:25

  


Må en ängel från det höga
rosor strö i dina spår.
Och må aldrig från ditt öga
falla någon sorgsen tår.
Ett litet minne jag dig ger.
Må lyckans ängel giva mer

Av Maria - 30 januari 2010 15:56

Livet.

 

Livet finns bara där

Självklart och som om det alltid funnits

Rutinerna tar över

Vi hinner inte

Dagarna bara rusar iväg

Och vi följer med

som om vi var tvungna till det

Men vem har sagt

att vi måste springa genom livet?

 

Vem har bestämt

att allt ska gå så fort?

En dag kanske allting stannar upp

Inom loppet av bara några minuter

kan hela vår värld förändras

Den värld vi tar för given

De människor vi älskar

men inte alltid talar om det för

När de försvinner

finns inte längre någon självklarhet.

Av Maria - 30 januari 2010 00:00

 

 

 

Migrän Vad är det?

Det som skiljer migrän från andra former av huvudvärk är att det oftast handlar om en mycket intensiv, skärande och pulserande men även dunkande smärta i endast halva delen av huvudet.

 Ofta utgår smärtan från ena ögat.

Migrän kommer i attacker som brukar pågå mellan fyra timmar och tre dygn. Smärtan sitter oftast i endast ena sidan av huvudet

 men kan vandra från sida till sida.

 Själva ordet migrän kommer från grekiskan och betyder just halvt kranium.

 

Människor med migrän har ofta svårt att få förståelse från omgivningen. Många gånger bagatelliseras besvären. För oftast syns det ju inte utanpå hur ont man har eller hur dåligt man mår.

 Och mellan anfallen så är man ju fullt frisk.

 

Man brukar dela in migrän i olika faser:

 

* Inledningsfasen: Denna fas kan inträffa alltifrån några dagar till några timmar före anfallet. Och vad som händer är mycket individuellt.

 Men många upplever att man blir trött, yr, känner sig tung i huvudet

 och få en olustkänsla i kroppen.

 För mig personligen börjar det oftast med att det känns som jag blir lätt yr och får mycket ont bakom mitt högra öga.

 Symtomen är lindriga i början och utvecklas långsamt.


* Aurafasen: Ungefär 15-30% upplever att de får synbortfall och störningar i synfältet i form av blixtar och sicksackmönster.

 det kan också sticka eller domna i handen, fingrarna eller kinden.

 Auran pågår mellan 4-60 minuter och inom en timme brukar själva migränanfallet komma.

 

* Huvudvärksfasen: Huvudvärken är oftast det värsta symtomet under attacken. Det är individuellt hur lång tid det tar för migränen

 att utvecklas från mild till intensiv, men det brukar ta högst en timme. Förutom att värken koncentreras i ena halvan av huvudet är det också vanligt att den känns värst vid ögat, tinningen eller bakhuvudet.

 Smärtan är pulserande, skärande eller dunkande och förvärras av häftiga rörelser. Jag tex måste ha det mörkt och svalt när jag har tagit min medicin. Det är även vanligt med illamående och kräkningar.


* Upplösningen: sker som regel i sömnen eftersom den vanligaste reaktionen vid ett anfall är att dra sig tillbaka till en lugn och tyst plats.

 Men även att äta mat, kräkas eller läkemedel

 kan hjälpa till att avsluta attacken.


* Återhämtningsfasen: Efteråt känner sig de flesta mycket trötta och föredrar ett par timmars sömn men det finns även de som upplever

 som ett lyckorus och som får en massa energi efter ett anfall.

 

Vad orsakar migrän?

 

Man tror att migrän är ärftligt.

 56% av alla som lider av migrän uppger att deras mor, far,

 syskon och/eller barn också drabbats.

 Risken för att barn ska utveckla migrän är omkring 70% om båda föräldrarna har migrän och ca 45% om en av föräldrarna lider av migrän.
Oftast så börjar migränen i puberteten det flesta får sitt

 första anfall mellan 10-19 år.

 Men det förekommer också att små barn är drabbade.

Ofta är det något som utlöser migränen ex viss mat, stress, lite sömn.

 Man måste själv lära sig vad som orsakar just din migrän.

 

 Men ofta är det en eller flera av dessa faktorer som är inblandade:

 

Stress: Anfallet kommer inte under själva
 stressperioden utan efteråt när man börjar varva ner tex under helgen.


Menstruation: Många kvinnor får problem just i samband med mens och man tror att det har att göra med svängningar i östrogen halten.


* Hunger: Lågt blodsocker kan förvärra och/eller orsaka migrän det är därför viktigt att hålla regelbundna tider samt att äta ordentligt. Många upplever att tex starka ostar, rött vin och choklad medverkar till migrän anfall. Du måste lära dig vad just du tål att äta.


* Sömn: Regelbundna sömnvanor är viktigt.


Lär känna din egen kropp och ditt eget sinne så lär du dig vad du bör undvika, naturligtvis kan man inte helt ta bort anfallen

 men man kan minska risken och därmed kanske inte drabbas så ofta.

 

Varför får man migrän?

 

Man anser att personer med migrän har nerver och blodkärl i huvudet som är extra känsliga för olika retningar som tex stress och vissa födoämnen.

 De flesta forskare är överens om att migrän är en rubbning i hjärnans nervfunktioner som i sin tur påverkar flera av kroppens organsystem,

 bland annat blodkärlen till hjärnan och hjärnhinnor och förmodligen också blodets blodplättar.

 

Serotonin verkar spela en avgörande roll i sammanhanget. Det är ett kemiskt ämne och en signalsubstans som överför signaler mellan celler. Serotonin är involverat i kontrollen av känslor som ångest, oro, aggressivitet, välbefinnande, hunger, törst, kroppstemperatur, smärta, sexualitet och impulser.

 Det finns ett område i hjärnstammen, fyllt med serotoninhaltiga nervceller, som påverkar blodkärlen i hjärnan.

 Området brukar kallas migrängeneratorn eftersom man tror att migränattacken börjar där.

 

Enligt nyare forskning kan migrän orsakas av en gendefekt som gör att kalciumkanalerna är för få eller kanske fungerar sämre.

 Dessa kanaler påverkar spridningen av elektriska signaler i hjärnan. Gendefekten skulle kunna innebära att migrängeneratorn blir mer lättretlig när de utsätts för påfrestningar i form av stress, ljus eller ljud,

 vilket i sin tur gör att smärtkänsligheten höjs och blodkärlen påverkas.

 Och migränattacken sätter igång.

 

Vad hjälper mot migrän?

 

Du vaknar mitt i natten eller på morgonen med kraftig migrän.

 Smärtan skär genom huvudet och minsta rörelse gör fruktansvärt ont.

 Du måste göra något snabbt.

 Förhoppningsvis kan en kopp kaffe och ett par vanliga huvudvärkstabletter göra susen.

 Men det är inte fullt så enkelt för alla...


I bästa fall hjälper receptfria tabletter med acetylsalicylsyra eller paracetatmol som tex alvedon eller treo.

 Ofta behövs det tillskott av koffein vilket man kan få med tex treo och magnecylbrus. Tänk dock på att acetylsalicylsyra är farligt för magen

 och du bör vara försiktig med hur ofta och hur mycket du använder dessa tabletter, har du eller har haft magsår ska du inte använda dessa mediciner. Kontakta därför alltid en läkare för att få rätt tips och råd

 om du har svår huvudvärk.

 

Det finns nu nya dundermediciner mot huvudvärk som hjälper de flesta människor så tveka inte utan ta kontakt med läkare för hjälp.

 Tyvärr så finns det fortfarande läkare som inte tar migrän patienter riktigt på allvar märker du det så bytt bara läkare ge inte upp.

 

Det gäller att hitta en behandlingsform som hjälper just dig.

Tänk på att om du lider av migrän kan du mot uppvisande av läkarintyg slippa karensdagen när du blir sjuk.

 Samma sak gäller vid vissa former av allergier.

 Hör efter med din arbetsgivare/fack vad som gäller för dig på din arbetsplats.

 

 

Organisationer.


Svenska migrän förbundet: Är en ideel förening som stöttar och hjälper människor som lider av migrän, hortons huvudvärk och spänningshuvudvärk.
http://www.migran.org


Källor:
En liten bok om migrän.

Från mig själv.

Av Maria - 29 januari 2010 23:42

  

Och det är ingen annan än jag som rår för det.

Gick och jobba idag men efter min migrän attack dessa dagar

så var jag ju inte utvilad, fast man hade sovit ganska mycket

så är det ingen vila när man har så ont.

 

Så jag orkade helt enkelt inte med mig själv idag,

sur och grinig har jag varit på jobbet.

Och så fick vi dessutom vara inne eftersom det var

17 grader kallt ute.

Så ungarna var helt uppe i varv men det var ju inget dom rådde för

men jag som inte orkade med detta idag, usch.

 

Eftermiddagen gick faktiskt lite bättre för mig, efter lunch när man

hade fått i sig lite kaffe så vart man litegrann mer människa

men inte helt.  

 

Men så här efteråt så skulle jag har varit hemma idag också

 för att bara vila.

Men det är ju bra att vara efterklok.

 

Men nu ska jag vara så klok att jag går och lägger mig i allafall.

 

Tänker inte ens kommentera Lets dance idag, det får bli imorgon

annars så kommer jag att gå åt nu med mitt humör.

Förstår inte ur folk röstar helt enkelt,

 men återkommer om det imorgon som sagt.  

 

Sov gott allihopa så höres vi imorgon.

 

Kram.

//Maria.

  

Av Maria - 29 januari 2010 23:28

    

 

LIVET.

 

När jag var yngre så vägde jag
några kilon mindre. Jag behövde aldrig
hålla in magen när jag hade en
snäv klänning. Men nu när jag
är äldre har min kropp gjort sig fri.
Det finns elastisk komfort där
min midja satt en gång.

 

Italienska skor måste vara två
storlekar större, om fötterna
alls går i, och grenen på strumpbyxorna
sitter alltför ofta nere vid knäna.

 

Men jag har också lärt mig,
att det spelar ingen roll vad
som händer, eller hur svart allt känns idag;
livet går vidare och
imorgon blir en bättre dag.

 

Jag har lärt mig, att det
säger mycket om en människa,
hur han/hon hanterar dessa tre saker;
en regnig dag, borttappat bagage
och hoptrasslade julgransljus.

 

Jag har lärt mig att oavsett
vilken relation du har till
dina föräldrar, så kommer du att
sakna dem, när de inte finns där mer.

 

Jag har lärt mig att,
skaffa sig pengar och saker, är inte
detsamma som att skapa sig ett liv.

 

Jag har lärt mig, att livet
ibland ger dig en andra chans.

 

Jag har lärt mig att man inte
kan gå igenom livet med en
plockhandske på båda händerna.
Ibland måste man också kasta tillbaka
bollen.

 

Jag har lärt mig, att när jag
beslutar något direkt från
hjärtat, så har jag också oftast
tagit rätt beslut.

 

Jag har lärt mig, att även om
jag har smärta, så behöver jag
inte ge andra det.

 

Jag har lärt mig, att varje
dag ska man sträcka ut handen till någon.
Alla behöver en varm tanke
eller en vänlig klapp på axeln.

 

Jag har lärt mig, att jag
fortfarande har mycket att lära.

 

Jag har lärt mig, att
människor kommer att glömma
bort vad du sagt och saker du gjort,
men de kommer aldrig att glömma
hur du fick dem att känna sig



Av Maria - 29 januari 2010 23:25

 

Min Ängel!

 

När vännerna kom till

var tanken ganska klar

för vänner har nå´t i sig

som ingen annan har.

 

De har en hand som hjälper

de lyssnar och förstår

de viker inte undan

nä många andra går.

 

Så därför vill jag säga

en vän och det är just du

Här får du en jättekram

för vännen é DU!

 

Jag älskar dig min lilla ängel

Du kommer alltid att förbli

min bästa vän!

Av Maria - 29 januari 2010 23:21

 

 

Låt mig få tända ett ljus,
Tända det bara för dig.
Färga din värld röd och klar,
se hur du glittrar till svar.

   
Ute går natten till ro,
bygger en gnistrande bro
fram till vårt festglada hus,
där jag vill tända ett ljus,
ett ljus för bara dig och mig.


 

Av Maria - 29 januari 2010 23:18

      


Jag kan ta skit,
Jag kan ta smärta,
för jag har djur i mitt hjärta.
Jag kan ta svek med mod,
för jag har djur i mitt blod.
Jag kan förlora ett öga,
jag kan förlora en tand,
men djur kommer alltid
i första hand !!!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards