Mariaslekrum

Alla inlägg den 7 februari 2010

Av Maria - 7 februari 2010 22:17

 

Nu kommer kalla vintern.

Mel: här kommer pippi Långstrump

 

Ref. Nu kommer kalla vintern

Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa

Nu kommer kalla vintern

Och det tycker jag är bra.

 

Man får åka skidor,

Både skridskor, pulka, släde

Bara man har kläder

Så är allting jättebra.

 

Kasta lite snöboll

Göra änglar ut i massor

Bara hoppa runt

i den mjuka kalla snön.

 

Ref. Nu kommer kalla vintern

Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa

Nu kommer kalla vintern

Och det tycker jag är bra.

 

Sedan går man inåt

dricker varm choklad i massor

nya bakta bullar

då är allting helt perfekt.

 

Sitta framför spisen

Se hur värmen stiger uppåt

Läser en bra saga

Kan man önska sig nåt mer?

 

Ref. Nu kommer kalla vintern

Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa

Nu kommer kalla vintern

Och det tycker jag är bra.

 

Text M Ersson.

Av Maria - 7 februari 2010 22:10


Man hinner inte blinka så är den sköna helgen över.

 

För helgen har varit toppenskön och det är ju tur för nu börjar snart

en ny vecka med mycket jobb. Vilken väldans tur att man trivs på

jobbet för annars så hade det alrdig gått.

 

Idag har jag suttit och jobbat lite, skrivit lite om barnen på

förskolan så att de får in litegrann i sina pärmar.

 

Annars så har det varit myspys med familjen.

Som är mitt allt.

 

Önskar nu alla en riktigt skön natt

och en kram från mig.

 

//Maria.

  

Av Maria - 7 februari 2010 15:34

  
 

För varje slag
mitt hjärta slår,
Så hoppas jag
att du förstår.
Att varje slag,
det slår för dig.
Tack för att du
finns hos mig.

 

Du lärde mig le
åt allt svårt,
Du finns vid min sida
när livet är hårt.

Du vet att du
betyder allt för mig,
Jag skulle aldrig kunna
leva utan dig.

 

Tack för att du finns
och lyser upp min dag.

 Hoppar du, Hoppar jag!

 Jag älskar dej...

Av Maria - 7 februari 2010 15:11

 

Ta det lugnt. 
 
Tid är något vi mäter med klockans hjälp.
 En gång i tiden skapades klockan som något

 som skulle efterlikna solens gång .

Den tiden var lugn och enbart menad att återge solens gång på himlen.
Utvecklingen har gett oss tidmätare, precisa mätare av tiden, 
vi har blivit slavar under den digitala tiden.

Ingen sjunger längre långsamhetens lov.
 Ingen farfar eller morfar plockar upp ett fickur från sin västficka.

Inget litet barn  lyssnar till klockans tickande

 från den gamle mannens rova.
Är det inte ledsamt?


När vi färdas långsamt hinner vi med att leva,

 hinner med att registrera och upptäcka.
  Måsta man alltid ha något att Göra?

Måste man alltid prestera något som skall redovisas?

Kan det inte vara nog att nynna en visa medan man bara finns till.
Att vara oberoende av tid är detsamma som frihet. 
En frihet som ger möjlighet att disponera dagen

 utan tidens press och klockans gång. 


Nu är nu och i dag är det som i går var i morgon.



Följ därför dagens stillsamma färd mot natt
 och tankens svindlande resa 
genom tid och rum.

 

Det här är något jag själv måste börja att följa och inte bara skriva.

Av Maria - 7 februari 2010 15:00

Stärka barns självkänsla.

Självkänsla är medvetenhet om sin egen personlighets värde

 och känslan av att vi duger.

  Målet i arbetet på förskolan är att barnen ska känna

 att jag är jag och jag duger.

 Självkänsla är en upplevelse av identitet och egenvärde för den som jag är.

 Barnet behöver bli sedd och bekräftad och känna att han duger som han är.

Barn vill ofta att andra ska titta på dem och vill gärna visa upp sig.

 Som vuxen är det viktigt att titta på barnet

 och visa intresse för vad dom gör.

 Vi måste vara trygga förebilder för barnen.

 Tillåt barnen att visa sina känslor.

 Barnen och vuxna kan inte alltid vara glada.


Det är okej att vara arg, ledsen och rädd ibland.

 Man kan sätta gränser när barnet är arg.

 Det är ok att kasta en kudde men det är inte ok att kasta sönder saker.

 Visa ditt barn medkänsla.

 Den vuxna kan fråga barnet om han vill komma

 och sitta hos henne en stund.

 

 I arbetet med barn på förskolan så undviker man ju bestraffningar.

 Man är bestämd och försöker samarbeta med barnet

 för att få barnet att göra som jag vill.

 Jag säger tex att annars hinner vi inte med nästa moment.

 Barn har olika personligheter.

 Några barn är blyga medans andra inte har några hämningar alls.

 Det är viktigt för barnets självkänsla att föräldrarna visar

 sitt barn att dom älskar dom.

 Trygga barn är mindre rädda för att prova nya saker och att göra misstag.

 

För att inte kränka barnet när han har gjort fel

 ska man inte klaga på barnet utan klaga

 på handlingen som barnet har gjort. Stöjd ditt barns intresse.

 Barn är ofta intresserade av att hjälpa till hemma.

 Låt barnet hjälpa till även om det tar tid att utföra sysslorna.

 Ha förväntningar på barnet i förhållande till ålder.

 Att tex tvinga barnet att sluta med blöja

 när han inte är redo kan leda till ett misslyckande.

 Det är viktigt för små barn att veta att du är du

 och jag är jag och vi är trygga i oss själva.

Av Maria - 7 februari 2010 14:23


Idag ska vi gå på cirkus.

Tältet är stort och runt.

(Lägg händerna sida vid sida,

snurra med början i mitten

och utåt).

 

Alla bänkar fylls snabbt med publik.

(Dra med båda händernas fingrar från

ryggraden och utåt).

 

Några får sitta längst ut mot tältduken.

(Gnugga med tummarna på

överarmarna).

 

Så kommer hästarna galopperande in.

(Handlov-knytnäve, växelvis med

höger och vänster hand).

 

Alla hästarna stegrar sig mot mitten.

(Använd fingertopparna att gnugga med).

 

Sågspånet yr omkring ut över publiken.

(Använd hela handen, stryk från

mitten och utåt).

 

Nästa nummer är trapetsen.

Två trapetskonstnärer flyger

genom luften.

(Gör omväxlande med höger

och vänster hand, dra vågrätt över

hela ryggen).

 

De hoppar ner mot skyddsnätet och

studsar upp igen i trapetsen.

(Dra med knuten hand som ett V på ryggen).

 

Clownen kommer med sin stora runda näsa.

(Lägg händerna på varandra och "rita" en stor ring på ryggen).

 

Det ser lustigt ut när han hoppar omkring i sina stora skor.

(Rita treor med fingertopparna).

 

Publiken skrattar och klappar händerna.

(Bulta med knytnävarna lätt på ryggen).

 

Så är det dags för publiken att lämna cirkusen.

(Spreta med fingrarna och låt dem sakta "rinna"

nerför ryggen).

 

Kvar blir dammet som sakta lägger sig ner igen.

(Hela handflatan trycker över ryggen på olika ställen).

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards