Mariaslekrum

Alla inlägg den 9 februari 2010

Av Maria - 9 februari 2010 22:27

 

Vad du är tjock.

(Mel: vad du är söt min kära lilla ponny).

 

Vad du är tjock min kära lilla flodhäst

Vad du är fet min kära lilla vän

Ingen är så rund

Som min kära lilla flodhäst

Du är det tjockaste jag vet

 

Av: Tilde och Maria.

Av Maria - 9 februari 2010 22:00

   


Att uppfostra barn är ingen lätt uppgift

och föräldrar ställer sig ofta frågande om

 dom gör något fel i kontakten med sina barn.

 Det är viktigt att se och lyssna på barnen.

 Samarbeta med barnet.

 Var en positiv förebild utan att vara perfekt.

 Förskolepersonal och föräldrar har också en uppgift

 att visa barnen vad som är rätt och fel

 för att barnen ska bli sociala människor.

 

 Plocka undan saker i barnets närhet som du tycker är farliga.

 Om barnet ofta får höra din oro för att allt är farligt

 kan barnet lätt bli avvaktande och överdrivet försiktiga.

 Barn behöver vuxna som kan ge trygghet.

 Visa ditt barn att du tycker om henne/honom.

 Se ditt barn och lyssna på vad barnet vill.

 Visa intresse för barnets nyfikenhet och lärande.

 Barn måste också få visa sina känslor.

 Det är tillåtet att vara arg, ledsen, glad eller rädd.

 Både barn och vuxna kan inte alltid vara glada.

 Visa ditt barn om du blir arg eller besviken på honom.

 Barnet förstår dig bättre när du också visar dina känslor.

 Det är också ok för pojkar att bli ledsna.

 Ha medkänsla för ditt barn.

 

Kritisera handlingen inte barnet.

 Gör barnet något som du inte tycker om

 ska man kritisera handlingen.

 Säg t.ex inte till ett barn att du är dum.

 Säg istället att det inte är snällt att göra så.

 Din kompis blir ledsen när du gör så.

 Tillrättavisa barnet när det gör fel

 men fördöm inte barnet för sina fel.

 Skrik inte åt dina barn vid tillsägningar

För då är det lätt att du kränker barnet.

 Förklara varför han inte ska göra så.

 Barnet ser hur du agerar i olika situationer.

 Som förälder får man ibland rannsaka sig själv.

 Fundera över hur du reagerar i olika situationer.

 Barnet ser dig hela tiden och registrerar hur du gör

 för att lära sig hur man beteer sig i livet.

 Ofta får du höra samma ord från ditt barn som du själv säger.

Föräldrarna betyder väldigt mycket för ditt barn som förebild.

 Visar du respekt, är ärlig, snäll och givmild

 kommer ditt barn med stor sannolikhet att bli likadan.

 

 Att uppfostra sitt barn genom att tvinga barnet att äta

 upp all sin mat är ingen bra metod.

 Barn kan själv avgöra om dom är mätta.

 Om barnet har mycket mat kvar på tallriken

 brukar jag säga att barnet ska tänka på att inte ta

 så mycket mat nästa gång.

 Försök istället att locka barnet att själv äta genom att själv

 smaka och säg att du tyckte att det var gott.

 På vår förskola lekte en pojke att morötterna var godis.

 Flickan som satt bredvid åt inte morötter men bad

 själv om morötterna när hon såg att pojken lekte att det var godis.

 

I hemmet visar du som förälder vad du tycker och tänker

 om olika saker.

Att ta hänsyn till andra lär sig barnet av föräldrarna

 men även i grupp som tex i förskolan.

 I förskolan tränar barnet sig i turtagande, ömsesidighet och respekt.

 Att lära sina barn dom sociala reglerna som finns i vårt samhälle är en viktig uppgift för föräldrarna och för pedagogerna.

Små saker som att säga tack för maten är lätt att lära sina barn.

 

Var en förebild.

 Barn blir inte snälla av upprepade bestraffningar.

 Jag upplever att barn som lär sig att samarbeta och föräldrar

 som sätter gränser fungerar bäst i sociala situationer.

 Tyvärr kan vi inte sopa vägen för våra barn.

 Vi lär oss av våra misstag.

 

 Sätt gränser utifrån vad du inte tycker är ok.

 Föräldrar visar sina barn vad som är rätt och fel

 och hur man betéer sig i olika situationer.

 Vill du inte att barnen ska leka med gräsklipparen ta då bort den.

 Att slåss är inte tillåtet.

 Lär barnen att säga ifrån istället.

 Barn är väldigt egoistiska och har svårt att se andras perspektiv

 före 3 års ålder.

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards