Mariaslekrum

Alla inlägg under februari 2010

Av Maria - 22 februari 2010 17:15

  

Jag har mått dåligt sen i tisdags förra veckan när jag fick så ont i halsen.

Jag jobbade hela veckan och kurerade mig med en medicinmugg med whiskey

i varje kväll, så det gick ju bra.

 

I helgen så slog också astman till så det var bara att börja med astmamedicinerna som jag har förutom dom jag har regelbundet då.

 

Vaknade imorse med feber och kunde knappt prata så det var bara

att vara hemma från jobbet det.

 

Så nu får man se hur länge det här håller i sig men jag kurerar mig

 så mycket jag kan för jag vill komma tillbaks till jobbet fort helst.

 

Men det är bara att ta en dag i sänder och försöka att bli frisk.

 

Hoppas att ni mår bra iallafall.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 21 februari 2010 20:55

 

BRRR ... SÅ KALLT

 

Vilken grupp tillhör du?
 Brukar du frysa och längta till sommaren?
Uppskattar du en vintrig dag?
 En dag med rimfrost på träden.
En blek vintersol som du lyfter din lika bleka näsa mot och
drömmer om vårsolen som värmer din frusna kropp.
I vårt avlånga land blir det stora temperaturskillnader.

 

Jag kan ju säga att jag bra älskar detta väder med snö och kyla.

Men visst har det också varit för kallt men härligt är det iallafall.

Det är riktig vinter ju som när man själv var barn.

 

Men den absoluta favoriten av alla årstider är ju sommaren givetvis,

med sol, värme, semester och gemenskap.


Men denna vinter kommer jag aldrig glömma en riktig favoritvinter.

Nu undrar väl många att den dära måste ha slagit sig i huvudet med något hårt för hon kan ju inte vara riktigt klok ju.


Kan tala om att så är inte fallet, asså slagit mig i huvudet.

Om jag är klok eller inte, det kan inte jag svara på.

Men förhoppningsvis någorlunda klok iallafall.  


Hoppas att alla mina läsare har haft en trevlig helg.

Jag själv har kurerat mig för jag är jätteförkyld och har astma.


Och nu är det nattinatt.


Kram och godnatt till er.

//Maria. 

  

Av Maria - 21 februari 2010 19:35

 

 

Vädret viner, vädret blås',
mamma smäller dörrn i lås,
liten sover sött i säng,
alla Guds änglar de vakta.

Av Maria - 21 februari 2010 19:29

    

Först gör vi oss små, små, små

och sen upp och stå, stå, stå

nu börjar vi gå, gå, gå

högt upp på tå, tå,tå

så stannar vi opp, opp, opp

och gör tre små hopp, hopp, hopp

och ramlar omkull, kull, kull

och rullar runt, runt, runt.

 

Upp nu och stå igen

armmuskler spänn, spänn, spänn

axlarna höj, höj, höj

och knäna böj, böj, böj

händerna klapp, klapp, klapp

häng och var slapp, slapp, slapp

stå i givakt, giiiiv-akt

stampa i takt, takt, takt.

Av Maria - 21 februari 2010 15:07

 

Lite pedagogiska tips som man kan arbeta tillsammans med barnen. 1-3 år

Naturvetenskap och expriment

 

Vatten.

 Små barn blir faschinerade av vatten.

 Frys in vatten, vatten smälter, måla med vattenfärg i snön,

 lägg en isbit i vatten osv.

Barn blir intresserade att se när isbiten försvinner i vattnet.

 

Matematik

 

 Uppmuntra matematik i vardagen tillsammans med ditt barn.

 Räkna för barnet, tex 5 a-droppar.

 Samla stenar och pinnar i skogen.

 Låt barnet sortera pinnarna efter olika egenskaper, tex tjocka,

 smala, runda, tyngd, form och färg mm.

 Matematik tränar barnet också när ni dukar till middagen.

 

Språket

 

 Sagor är bra för barns språkutveckling.

 Små barn är först intresserade av pekböcker.

 Böcker om djur och familjen intresserar små barn.

 Exempel på böcker för barn i 1-3 års åldern:

Hönapöna, Bu och bä i skogen, max böckerna,

halvan böckerna och Totte m.m

 

Skapande

 

Gör egen fingerfärg.

 Fingerfärg kan man göra lätt genom att droppa

 ett par droppar färg i lite filmjölk.
Fingerfärgen kan man sedan använda på papper,

 men man kan också låta barnen måla  med det i badet.

 Färgen är bara att skölja bort från barnen, badkaret och väggarna.

 Det är svårare att få bort färgen på kläder.

 

Skapande för de allra minsta barnen är flaskfärg i plastfickor.

 Tejpa upp plastfickorna på fönstret så lyser solen genom dem.

 De små barnen tycker om att trycka och göra olika mönster med färgen. Häll gärna i glitter i färgen.

Måla på stenar tycker de också om och strö sen lite glitter i färgen.

 

Hand och fotavtryck.

 Ta ett stort papper och låt barnet bara ha en blöja på sig.

 Låt sedan barnet i lugn och ro få leka med färgerna.

 

 

 Källa: Egna anteckningar från en studiedag som jag har varit på.









Av Maria - 21 februari 2010 14:47

Här kommer lite olika förslag på hur man kan jobba med temat färg.

Sång och lite övningar på olika färger genom lek.

 

Färgsång

Grön, grön, grön är mössan på mitt huvud

 Grön, grön, grön är dräkten som jag bär.

 Allt som är grönt grönt tycker jag är vackert

 Ty min lilla vän är en jägare.

 

 Blå, blå, blå är mössan på mitt huvud

 blå, blå, blå är dräkten som jag bär.

 Allt som är blått blått tycker jag är vackert

 Ty min lilla vän är sjömannen.

 

Gul, gul, gul är mössan på mitt huvud

gul, gul, gul är dräkten som jag bär.

Allt som är gult, gult tycker jag är vackert

Ty min lilla vän är kycklingen.

 

Röd, röd, röd är mössan på mitt huvud

röd, röd, röd är dräkten som jag bär.

Allt som är rött, rött tycker jag är vackert

Ty min lilla vän är jultomten.

 

 Vit, vit, vit är mössan på mitt huvud

 vit, vit, vit är dräkten som jag bär,

 Allt som är vitt, vitt tycker jag är vackert

 Ty min lilla vän är en bagare.

 

 Svart, svart, svart är mössan på mitt huvud

 svart, svart, svart är dräkten som jag bär,

 Allt som är svart, svart tycker jag är vackert

 Ty min lilla vän är en sotare.

 

Orange, orange, orange är mössan på mitt huvud

orange, orange, orange är dräkten som jag bär.

Allt som är orange, orange tycker jag är vackert

Ty min lilla vän är apelsinen.

 

Lila, lila, lila är mössan på mitt huvud

lila, lila, lila är dräkten som jag bär.

Allt som är lila, lila tycker jag är vackert

Ty min lila vän är violen.

 

Rosa, rosa, rosa är mössan på mitt huvud

rosa, rosa, rosa är dräkten som jag bär.

Allt som är rosa, rosa tycker jag är vackert

Ty min lilla vän är jordgubbsglassen.

Brun, brun, brun är mössan på mitt huvud

brun, brun, brun är dräkten som jag bär.

Allt som är brunt, brunt tycker jag är vackert

Ty min lila vän är apan.

 

Lite tips på olika övningar.


* Klipp ut fyrkantiga plattor av hård kartong i olika färger.

Ett tips är att ni laminerar dom.

Sen får barnen varsin platta.

De ska sedan leta reda på något soma har samma färg. 


* Peka eller hämta ett ex. rött föremål.

 

* Färg på olika frukt eller grönsaker, ta en legobit i samma färg.

Här har jag gjort frukten i hårt papper och laminerat.

 

* Alla barn får ett lite färgat papper.

Barnet ska försöka gissa vilken färg kamraten har,

 tex min lapp har samma färg som gräset.

 

* Säg en frukt eller grönsak som är gul etc.

 

Färgramsa.

 

Rött är sött, sa tummetott

Blått är flott, sa slickepott

Grönt är skönt, sa långeman

Gult är fult, sa gullebrand

Det tycker inte jag,

sa lilla vickevire.

 

Sen så för man ju göra lite lättare eller svårare pga  ålder

på barnen givetvis.

 

 

Av Maria - 20 februari 2010 17:12

   


Att samtala med en vän är i själva verket

ingenting annat än att tänka högt. 




Av Maria - 20 februari 2010 17:05

LYCKANS MINUT.

 

Ibland kan man uppleva en svindlande minut
en kort tid som innehåller
 otroliga känsloupplevelser.
Den kommer plötsligt,
 fyller hela din lekamen.


Där finns en förnimmelse av att nu,
 nu står tiden stilla.
Lika plötsligt är den borta
men ändå inte helt.
 Där finns en förnimbar känsla av frid
en kvarstående lyckokänsla
 som strömmar genom hela kroppen.

Är du lycklig?
Väl, så gläd dig åt din lycka
 med envar,
för ju mer du delar med dig desto mera har du kvar.

 

 


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards