Alla inlägg under februari 2010
Att uppfostra barn är ingen lätt uppgift
och föräldrar ställer sig ofta frågande om
dom gör något fel i kontakten med sina barn.
Det är viktigt att se och lyssna på barnen.
Samarbeta med barnet.
Var en positiv förebild utan att vara perfekt.
Förskolepersonal och föräldrar har också en uppgift
att visa barnen vad som är rätt och fel
för att barnen ska bli sociala människor.
Plocka undan saker i barnets närhet som du tycker är farliga.
Om barnet ofta får höra din oro för att allt är farligt
kan barnet lätt bli avvaktande och överdrivet försiktiga.
Barn behöver vuxna som kan ge trygghet.
Visa ditt barn att du tycker om henne/honom.
Se ditt barn och lyssna på vad barnet vill.
Visa intresse för barnets nyfikenhet och lärande.
Barn måste också få visa sina känslor.
Det är tillåtet att vara arg, ledsen, glad eller rädd.
Både barn och vuxna kan inte alltid vara glada.
Visa ditt barn om du blir arg eller besviken på honom.
Barnet förstår dig bättre när du också visar dina känslor.
Det är också ok för pojkar att bli ledsna.
Ha medkänsla för ditt barn.
Kritisera handlingen inte barnet.
Gör barnet något som du inte tycker om
ska man kritisera handlingen.
Säg t.ex inte till ett barn att du är dum.
Säg istället att det inte är snällt att göra så.
Din kompis blir ledsen när du gör så.
Tillrättavisa barnet när det gör fel
men fördöm inte barnet för sina fel.
Skrik inte åt dina barn vid tillsägningar
För då är det lätt att du kränker barnet.
Förklara varför han inte ska göra så.
Barnet ser hur du agerar i olika situationer.
Som förälder får man ibland rannsaka sig själv.
Fundera över hur du reagerar i olika situationer.
Barnet ser dig hela tiden och registrerar hur du gör
för att lära sig hur man beteer sig i livet.
Ofta får du höra samma ord från ditt barn som du själv säger.
Föräldrarna betyder väldigt mycket för ditt barn som förebild.
Visar du respekt, är ärlig, snäll och givmild
kommer ditt barn med stor sannolikhet att bli likadan.
Att uppfostra sitt barn genom att tvinga barnet att äta
upp all sin mat är ingen bra metod.
Barn kan själv avgöra om dom är mätta.
Om barnet har mycket mat kvar på tallriken
brukar jag säga att barnet ska tänka på att inte ta
så mycket mat nästa gång.
Försök istället att locka barnet att själv äta genom att själv
smaka och säg att du tyckte att det var gott.
På vår förskola lekte en pojke att morötterna var godis.
Flickan som satt bredvid åt inte morötter men bad
själv om morötterna när hon såg att pojken lekte att det var godis.
I hemmet visar du som förälder vad du tycker och tänker
om olika saker.
Att ta hänsyn till andra lär sig barnet av föräldrarna
men även i grupp som tex i förskolan.
I förskolan tränar barnet sig i turtagande, ömsesidighet och respekt.
Att lära sina barn dom sociala reglerna som finns i vårt samhälle är en viktig uppgift för föräldrarna och för pedagogerna.
Små saker som att säga tack för maten är lätt att lära sina barn.
Var en förebild.
Barn blir inte snälla av upprepade bestraffningar.
Jag upplever att barn som lär sig att samarbeta och föräldrar
som sätter gränser fungerar bäst i sociala situationer.
Tyvärr kan vi inte sopa vägen för våra barn.
Vi lär oss av våra misstag.
Sätt gränser utifrån vad du inte tycker är ok.
Föräldrar visar sina barn vad som är rätt och fel
och hur man betéer sig i olika situationer.
Vill du inte att barnen ska leka med gräsklipparen ta då bort den.
Att slåss är inte tillåtet.
Lär barnen att säga ifrån istället.
Barn är väldigt egoistiska och har svårt att se andras perspektiv
före 3 års ålder.
Egentillverkade islyktor hälsar gästerna välkomna.
Kul pyssel som gör entrén vintervacker!
När temperaturen sjunker under nollstrecket skapas mysig stämning med kulörta lyktor i den vita snön. Använd karamellfärg eller vanlig vattenfärg för önskad kulör. Är det riktigt kallt ute så gör du lyktorna utomhus – i annat fall lägger du dem i frysen. Hur du än gör så är det lätt att få en personlig stil.
Det här behöver du
1 plastburk eller liknande, 14 centimeter hög, 15 centimeter i diameter
1 plastburk, 13 centimeter hög, 10 centimeter i diameter
Kokt eller demineraliserat vatten
Stenar eller andra tyngder
Karamellfärg (hushållsfärg)
Eventuell dekor av barr, bär eller blad.
1. Börja med att frysa bottnen till lyktan.
Om du använder lika stora burkar som vi häller du 3 cm färgat vatten
i den stora plastburken och sätter ut den i snön eller i frysen.
Ta ut den först när isen är genomfrusen.
2. Nu gör vi sidorna.
Ställ en mindre plastburk på den frusna bottnen och
lägg några stenar eller något annat tungt i den.
Fyll därefter färgat vatten i utrymmet mellan de två
burkarna ända upp till kanten.
3. Efter cirka ett dygn är lyktan klar.
Frystiden beror förstås på hur kallt det är utomhus.
För att få loss plastburkarna häller du lite hett vatten
i den lilla burken.
Doppa sedan den stora burken i varmt vatten
så lossnar den.
Lyktorna kan dekoreras på olika sätt.
Du kan till exempel frysa in grankvistar,
bär och blad eller andra saker som du förknippar med julen i islyktorna.
Men då måste du frysa lyktorna i flera omgångar
så att dekoren hamnar där du vill ha den.
1. Den yttre plastburken fylls till häften med vatten
när bottnen har frusit till och du har satt ner den inre burken.
Annars flyter dekoren upp till ytan …
2. Fördela din dekor i vattnet och sätt burken i snön.
Nu kommer bären, bladen, barrkvistarna
och kottarna att frysa fast där de skall.
3. Fyll burken helt med vatten och frys lyktan ytterligare en gång.
Nu kan du se dekoren genom den klara isen.
Det ser snyggt ut när du sedan tänder ljuset.
Ref: VI I VILLA.
Gör denna roliga och färgglada väggtavla till Valentine
och hänga upp som ett minne för livet, med dina barns händer!
Lite färg, hård kartong papper och crepe kräppapper,
och du har en festlig väggbonad för en resa för kärlek.
Vad du behöver:
1 ark rosa hård kartong papper
Tjockt vitt papper
Kräppapper remsor i festliga färger skärs i 14 "längder
Lite garn
Kritor
Akrylfärg (vi använde ljus blått, rött och rosa)
Saxar
Tape
Pensel
Hur man gör det:
Be barnet göra en knytnäve med båda händerna.
Börja med vänster hand. Använd pensel för att måla sidan av handen och under den.
Tryck på papperet för att bilda vänster sida av hjärtat.
Upprepa dessa steg med höger hand,
för att skapa den rätta sidan av hjärtat. (Se bild.)
Upprepa steg 2 för varje barn, använder olika färger om du vill.
Medan färgen torkar på papperet, så tvätta barnens händer
och börja klippa kräppapper remsorna i.
Du kommer att ha 7 st tillsammans. (Se bilden.)
När hjärtanen är torra, klipp till kanten papperet
för att passa till det rosa hårt kartongen,
detta blir din inramade gräns.
Var noga med att lämna rummet ovanför och nedanför
hjärtan att skriva namn och en hälsning.
Limma vita papperet och lägg det på det rosa papperet och låt torka.
Använd kritor att skriva barnens namn under sin prägel hjärtan.
Använd krita att skriva Glad Alla hjärtans dag ovanför hjärtan. (Se bild.)
Vänd papperet och tejpa kräppapper band på baksidan av papperet
så att de kommer att hänga ned från botten av arket. (Se bild.)
Använd tejp för att fästa garnet galge i ryggen. (Se bild.)
Häng upp på en dörr eller en vägg för att alla kan se! (Se bild.)
Nu kommer kalla vintern.
Mel: här kommer pippi Långstrump
Ref. Nu kommer kalla vintern
Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa
Nu kommer kalla vintern
Och det tycker jag är bra.
Man får åka skidor,
Både skridskor, pulka, släde
Bara man har kläder
Så är allting jättebra.
Kasta lite snöboll
Göra änglar ut i massor
Bara hoppa runt
i den mjuka kalla snön.
Ref. Nu kommer kalla vintern
Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa
Nu kommer kalla vintern
Och det tycker jag är bra.
Sedan går man inåt
dricker varm choklad i massor
nya bakta bullar
då är allting helt perfekt.
Sitta framför spisen
Se hur värmen stiger uppåt
Läser en bra saga
Kan man önska sig nåt mer?
Ref. Nu kommer kalla vintern
Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa
Nu kommer kalla vintern
Och det tycker jag är bra.
Text M Ersson.
Man hinner inte blinka så är den sköna helgen över.
För helgen har varit toppenskön och det är ju tur för nu börjar snart
en ny vecka med mycket jobb. Vilken väldans tur att man trivs på
jobbet för annars så hade det alrdig gått.
Idag har jag suttit och jobbat lite, skrivit lite om barnen på
förskolan så att de får in litegrann i sina pärmar.
Annars så har det varit myspys med familjen.
Som är mitt allt.
Önskar nu alla en riktigt skön natt
och en kram från mig.
//Maria.
För varje slag
mitt hjärta slår,
Så hoppas jag
att du förstår.
Att varje slag,
det slår för dig.
Tack för att du
finns hos mig.
Du lärde mig le
åt allt svårt,
Du finns vid min sida
när livet är hårt.
Du vet att du
betyder allt för mig,
Jag skulle aldrig kunna
leva utan dig.
Tack för att du finns
och lyser upp min dag.
Hoppar du, Hoppar jag!
Jag älskar dej...
som skulle efterlikna solens gång .
Den tiden var lugn och enbart menad att återge solens gång på himlen.
Utvecklingen har gett oss tidmätare, precisa mätare av tiden,
vi har blivit slavar under den digitala tiden.
Ingen sjunger längre långsamhetens lov.
Ingen farfar eller morfar plockar upp ett fickur från sin västficka.
Inget litet barn lyssnar till klockans tickande
från den gamle mannens rova.
Är det inte ledsamt?
hinner med att registrera och upptäcka. Måste man alltid prestera något som skall redovisas? Kan det inte vara nog att nynna en visa medan man bara finns till. utan tidens press och klockans gång. Nu är nu och i dag är det som i går var i morgon.
När vi färdas långsamt hinner vi med att leva,
Måsta man alltid ha något att Göra?
Att vara oberoende av tid är detsamma som frihet.
En frihet som ger möjlighet att disponera dagen
Följ därför dagens stillsamma färd mot natt
och tankens svindlande resa
genom tid och rum.
Det här är något jag själv måste börja att följa och inte bara skriva.
Självkänsla är medvetenhet om sin egen personlighets värde
och känslan av att vi duger.
Målet i arbetet på förskolan är att barnen ska känna
att jag är jag och jag duger.
Självkänsla är en upplevelse av identitet och egenvärde för den som jag är.
Barnet behöver bli sedd och bekräftad och känna att han duger som han är.
Barn vill ofta att andra ska titta på dem och vill gärna visa upp sig.
Som vuxen är det viktigt att titta på barnet
och visa intresse för vad dom gör.
Vi måste vara trygga förebilder för barnen.
Tillåt barnen att visa sina känslor.
Barnen och vuxna kan inte alltid vara glada.
Det är okej att vara arg, ledsen och rädd ibland.
Man kan sätta gränser när barnet är arg.
Det är ok att kasta en kudde men det är inte ok att kasta sönder saker.
Visa ditt barn medkänsla.
Den vuxna kan fråga barnet om han vill komma
och sitta hos henne en stund.
I arbetet med barn på förskolan så undviker man ju bestraffningar.
Man är bestämd och försöker samarbeta med barnet
för att få barnet att göra som jag vill.
Jag säger tex att annars hinner vi inte med nästa moment.
Barn har olika personligheter.
Några barn är blyga medans andra inte har några hämningar alls.
Det är viktigt för barnets självkänsla att föräldrarna visar
sitt barn att dom älskar dom.
Trygga barn är mindre rädda för att prova nya saker och att göra misstag.
För att inte kränka barnet när han har gjort fel
ska man inte klaga på barnet utan klaga
på handlingen som barnet har gjort. Stöjd ditt barns intresse.
Barn är ofta intresserade av att hjälpa till hemma.
Låt barnet hjälpa till även om det tar tid att utföra sysslorna.
Ha förväntningar på barnet i förhållande till ålder.
Att tex tvinga barnet att sluta med blöja
när han inte är redo kan leda till ett misslyckande.
Det är viktigt för små barn att veta att du är du
och jag är jag och vi är trygga i oss själva.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | |||
|