Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 27 mars 2010

Kalastips.

Av Maria - 27 mars 2010 21:59

Här är min sida med Kalastips!

(Gäller barn upp till 8-10 års ålder,

 sedan brukar det bli Party, Disco eller Fest)

Att ordna barnkalas är både kul och jobbigt.

 Med några enkla knep så blir kalaset lyckat, för alla,

 även för trötta föräldrar.

 

*En bra regel är att INTE bjuda FÖR MÅNGA kamrater.

 Lika många som antalet år man fyller brukar vara en bra praxis.

 

*Har man barn som fyller nära varandra i tid så kan man gärna slå ihop kalaset, det blir lite fler barn,

 men en del kanske är gemensamma vänner

 och dessutom så slipper man ifrån det dubbla jobbet

 att ordna två eller kanske tre kalas.

 

*En annan bra regel är att man tidsbegränsar kalaset.

 Skriv det på inbjudan så att barnens föräldrar är införstådda

 med att kalaset är tidsbegränsat.

 Två timmar brukar vara lagom.

 Ingen hinner tröttna eller bli osams och man hinner ändå både leka och fika.

Sen vid 8 årsålder så är tre timmar lagomt är det kortare tid så hinner inte barnen med allt som de har tänkt sig.

 

*Låt barnet som fyller själv få göra sin inbjudan eller åtminstone hjälpa till. Man kan rita, måla, ta hjälp av datorn, klippa och klistra.

 På inbjudan bör man lämna sitt telefonnummer

 och också skriva att de ska bekräfta att de kommer.

 Då har man koll på hur många barn det blir tillslut.

Min dotter har redan från fyra års ålder varit med och gjort sina inbjudningar, nu gör hon dem själv.

 

*Att ordna en massa lekar, som Alfons faster Fiffi gjorde, är förspilld tid.

 Barn brukar sköta det där med lekande rätt bra själva.

 Vi brukar ha EN organiserad lek och den har vi allra först, när barnen kommer och ännu är lite tysta och blyga.

Men bestäm leken i förväg så det är klart.

Efter detta brukar det vara lagom att fika.

 Då har barnen tid över för fri lek sedan.

 

Några bra tips när man ska bjuda på fika:

*Ta reda på innan om någon är allergisk t.ex mot mjölk, ägg, nötter, jordgubbar eller laktos (det blir allt vanligare med allergier).

 Glöm heller inte kolla om någon är diabetiker.

 

*Baka SMÅ kakor.

 Små barn brukar ta EN tugga och sedan hoppa över till nästa kaka.

 

*Ett bra tips är att baka i långpannan.

 (Apelsinrutor, chokladrutor, toscarutor osv).

 Skär små fyrkanter ca 3 x 3 cm.

 Det blir MÅNGA goda kakor av en plåt.

 Hellre att barnen tar två eller tre små kakor

 än att de äter en halv stor kaka.

 

*En annan bra sak är att köpa små formar,

 alltså ett mellanting mellan vanlig bullform och knäckform.

 Dessa blir alldeles lagom till muffins i olika smaker

 som sedan kan glaseras med varierande glasyrer

 och garneras med strössel eller godisbitar.

 

*Små chokladbollar rullade i strössel, pärlsocker

 eller kokos är också populärt, liksom olika skurna kakor.

 

*Att baka tårta är kul,

 men tyvärr brukar det inte vara så uppskattat bland små barn.

 En glasstårta däremot gör garanterat succé.

 Det går lika bra att ta en vanlig 2-liters form med glass,

 vända den upp och ned på ett fat

 (den lossnar ur formen om du sköljer formen

 under rinnande varmt vatten en liten stund)

 och sedan garnera glassen med strössel, bär, ljus och flaggor.

Vi har en Musse piggtårtform som man kan mixtra

 med både glass eller tårta om man så vill.

 

 

*Det finns jättesöta sockerkaksformar i handeln i form av nallar,

 hjärtan, tåg eller bilar.

Dessa kan fyllas med glass och sedan vändas upp och ned

 precis som med glassbyttan.

 

*Vad ska man dricka?

 Blanda koncentrerad saft med sockerdricka. Jättegott!

 Fyll kannan med iskuber eller frusna jordgubbar.

 Glöm inte sugrören!

 Juice är också populärt!

 

*Att man sjunger för födelsedagsbarnet vid fikat låter självklart,

 men ibland glöms det faktiskt bort.

 Och visst är det synd,

 för tänk så spännande det är för t.ex en 5-åring

 att sitta och lyssna på ALLA kompisarna som står upp

 och sjunger just för MIG!

 

*Efter tårtan brukar barnen vilja leka

 och man hinner plocka undan och diska efter fikat.

 

* Valfritt är ju filmvisnig.

Beror ju hur kalaset artar sig tycker jag.

 

*När vi har kalas så avslutar vi hela kalaset med fiskdamm,

 då brukar det i regel inte vara svårt att få barnen att gå hem

 (annars är det ofta eftersläntrare som vill vara kvar och leka lite till,

 men som förälder kan man tycka att kalaset ska få ta slut också.)

 

Påsarna kan fyllas med tablettask, klubba, kolor,

 frukt och kanske en ballong.

 Kanske födelsedagsbarnet har gjort någon liten grej

 som de vill lägga med i påsen, en trolldegsfigur,

 en teckning eller kanske ett bokmärke.

 Det viktiga är inte innehållet utan att få fiska!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards