Mariaslekrum

Alla inlägg den 3 april 2010

Av Maria - 3 april 2010 22:10


Livet blir berikat av kompisar och vänner.
Att människor vill dela sånt man gör och
sånt man känner.
Så mycket man får lära,
så mycket som blir sagt Så mycket som kan
hända i vänskaplig kontakt.
Ja, det ger så mycket glädje att vara fler än en.
Att man har nåt gemensamt i nuet! då! och sen!
Att ha just dig till vän ger skäl till tacksamhet.
För du är bra på det mesta. 

Av Maria - 3 april 2010 22:04


  

 När jag svettas är jag
svart
När jag fryser är jag
svart
När jag mår illa är jag
svart
När jag är rädd är jag
svart

   

Du är rosa

 

När du svettas är du
röd
När du fryser är du
blå
När du mår illa är du
grön
När du är rädd är du
vit

 

...och du kallar mig
färgad!

 

"Icke-rasist"








Av Maria - 3 april 2010 21:58

Mål och metoder för Tema "Leken, sagan och naturen".

 

Mål:

  • Kunna lyssna på varandra
  • Kunna samarbeta och visa hänsyn och respekt för varandra
  •  och för våra saker
  • Kunna ta ansvar för sig själv och sina handlingar,
  •  givetvis efter ålder och sin förmåga
  • ATT VI HAR ROLIGT TILLSAMMANS!!

 Metoder:

För att uppnå våra mål  kommer vi  att använda oss av både fri och styrd lek, nya som gamla traditionella lekar.
Vi kommer att leka både ute och inne.

Vi kommer att göra samarbetsövningar och använda oss av material

 som vi har tillgång till.

 Vi är mycket ute i våra närliggande "skogar"
Vi tränar oss på av och påklädning och hur man gör på toaletten.
Vi är noga med att vara artiga vid matbordet och lär oss bra bordsskick,

 helt enkelt vett och etikett mot varandra,

 både stora och små!!!

Vi kommer vi att arbeta med likheter och olikheter.

 Hur tänker barnen om det?
Är vi lika eller olika? Gör alla lika? Bor vi lika? Hur är man en bra kompis?
 

De handlar om att alla barn är lika mycket värda.

 Att barnens bästa ska komma i främsta rummet.
Att barnen har rätt till trygghet, kärlek, mat, sjukvård, ett hem,

 möjlighet att leka och att gå i skolan.
Att barnen har rätt att säga hur de vill ha det.

Vi kommer att arbeta med  detta i våra små grupper och alla tillsammans.

 Vi kommer att använda oss av olika sorters material,

 sånger och sagor o.s.v

Av Maria - 3 april 2010 21:37


Att vara fysiskt aktiv och göra många saker på både förskola,

 skola och fritid är ganska vanligt men ibland behöver kroppen

 och hjärnan vila från alla intryck.

Det är inte alltid man märker själv när kroppen säger ifrån

men det finns några saker som man kan vara observant på

hos sog själv och hos andra.


 Trötthet - trots att man sover sina 7-8 timmar varje natt

Svårt attkoncentrera sog

Oro och irritation

Huvudvärk, ont i magen, ont i axlar

Ledsenhet


Eftersom människor reagerar olika så kan man reagera på andra sätt,

det viktiga är att stanna upp och tänka: Vad kan det bero på?

 

Om man känner så här så kan avslappningsträning vara ett sätt att hitta en

bättre balans och det finns olika sätt att göra det på.

 

Muskulär avslappning handlar om att lära sig skillnaden mellan

 hur en spänd muskel och avslappnad muskel känns.

Mental avslappning innebär att man inte ska tänka alls, låta hjärnan vila.

 

Den muskulära avslappningen där man omväxlande spänner

 och slappnar av i olika kroppsdelar är mycket bra för kroppsuppfattningen.

Att börja en lek,lektion m.m med en kort avslappning är särskilt bra för oroliga grupper,

även om det är vanligast att avsluta med avslappning.

 

Man kan också använda sig av särskilda avslappnings CD

där någon berättar hur man ska genomföra avslappningen.

Eller så kan man bara använda sig av lugn musik att slappna av till.

 

Avslappningen gör att höger hjärnhalva aktiveras i högre grad vilket är gynnsamt

eftersom känslor av till exempel lust,

 glädje är starkare kopplad till höger hjärnhalva.

Höger hjärnhalva kallas också ibland bildhjärnan.

Att kunna skapa positiva lustfylda bilder är avgörande för motivationen.

Av Maria - 3 april 2010 14:02

Det var en gång tre indianer som gick på en stig...

(Indianerna har inga namn. Låt barnen hitta på namn.)

  

Efter stigen hittar dom en påse med 5 stycken kakor.

(hur skulle dom dela lika? Barnen får visa.)

   

Indianerna fortsate och kom fram till en flod.

Hur skulle dom ta sig över?

(Ett barn får lösa problemet att ta sig över.)

  

Efter stigen stannande dom för att vila en stund.

För att komma vidare fick dom i uppgift att bygga

 en kvadrat av stickorna som låg i gräset.

     

Efter en stund kom dom fram till en skog och en stor gran.

     

Dom fortsatte och kom fram till en stuga och där bodde ett TROLL

(som egentligen var en förtrollad liten flicka).

Trollet hade en massa pärlor som han ville ha sorterade,

om indianerna hjälpte honom skulle förtrollningen brytas.

  

Nu kom dom fram till en elak drake som vaktade en skatt.

(Ett barn fick lura trollet,

 här smyger en indian tyst bakom berget och hämtar skatten).

    

För att skattkistan ska gå att öppna måste barnen lösa tre gåtor...

1. Något som lyser på himlen.

2. Något som man kan dricka ur.

3. Något man ser med.

 

Ja, rätt ord skulle vara

Solglasögon.

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards