Mariaslekrum

Alla inlägg under juni 2010

Av Maria - 10 juni 2010 22:18

Tjingeling!

 

Ja, nu är det mycket och sena dagar och man ska hinna med så mycket.

Både på jobbet och hemma men tyvärr så får hemmet ligga

i skymundan nu.

Idag är det precis två veckor kvar att jobba innan man har

semester och det ska bli så skönt.

I hela sju veckor är man ledig och verkligen njuta med min dotter

och make.

 

Bloggen har kommit lite åt sidan denna vecka

 och även förra om jag inte missminner mig.

Tycker att allt snurrar i huvudet, så mycket är det nu,

konstigt att man inte får hjärnblödning, men det är jag

givetvis glad för att man inte har fått, men ibland

svartnar det för ögonen och då funderar man ju hur det är fatt.

 

Denna vecka så har man jobbat måndag mellan 7.30-19.00,

tisdag 8.30-17.30 torsdag entligen en tidig dag 7.00-13.00

och fredag semester för Tilde har skolavslutning.

Och det behöver hon verkligen men hon har en mamma som

hon tycker sviker henne pga att jag är på jobbet så mycket.

Inte roligt att höra men det är ju ett måste men jag förstår henne också.

 

Om ni såg ovan så skrev jag inget om onsdagen men då hade jag semester

för att L-A skulle upp till Umeå och spränga en njursten på nästan 2 cm.

Inte klokt ju.

Men det verkar som dom smulade sönder eländet efter ca 1.5 timme.

Men nu har han väldigt ont och jag hoppas verkligen att det dröjer innan han

måste spränga igen, varför inte säga aldrig mer njursten,

 men det kan man ju inte bestäma själv.

 

Idag har jag varit hos frissan och färgat håret svart med röd slingor

och jag är supernöjd.

 

Nu är det nattinatt för man ska orka upp imorgon med avlutning och allt annat.

Önskar er alla en riktgt skön helg och hoppas det blir fint väder.

 

Kram.

//Maria.

 

 

 

Av Maria - 7 juni 2010 20:27

 

Det kom en ängel till vårt hus.

 

Det kom en ängel till vårt hus en natt
Hon gav oss visdom, och en dyrbar skatt.
Med kärleks fulla händer, vår kind hon smekte ömt.
Hon viskade som vinden, som om vi hade drömt.
Låt alla tårar torka för ert barn i natt.
Tänk att tiden han var nära är en livets skatt.
Jag lovar att vi vårdar honom ömt till det är tid,
för er att åter mötas och själarna får frid.

Okänd författare.

Av Maria - 6 juni 2010 14:47

 

Svenska folkets födelsedag.

Nationaldagen, eller det svenska folkets födelsedag,

 firas den 6:e juni, lagom till att syrenerna blommat

 och landet klätt sig i sommarskrud.

Sverige är ett demokratiskt land med fred,

 frihet och respekt för mänskliga rättigheter,

 oavsett religion eller ursprung.

 Sveriges nationaldag är dagen då vi firar dessa värden,

 hälsar nya medborgare välkomna och hyllar Sverige

 som en fri nation med fritt statsskick.


   

         

Hur firar jag nationaldagen?

Sedan 2005 firas Nationaldagen som en arbetsfri helgdag

Hur man väljer att fira nationaldagen är upp till var och en.

 De flesta kommuner anordnar olika typer

 av lokala evenemang och festligheter.

 Många kommuner har också en särskild ceremoni

 för att välkomna nya svenska medborgare.

 

 

 

Och nytt för i år är att det finns en nationaldagstårta.

Och det vart denna tårta som vann och blev asså

 Sveriges första nationaldagstårta bakad av Maria Oskarsson.


Om Nationaldagstårtan.

 

Tävlingen Nationaldagstårtan har utlysts av Arla under våren 2010

 där alla med bakning som hobby har fått delta genom

 att ta fram sina bästa tårtrecept.

 Syftet har varit att på sikt etablera tårtkalas

 som en tradition att samlas kring på Sveriges nationaldag

 och att det vinnande bidraget ska bli den tårta

 som vi bakar lagom till nationaldagen.

 Det enda kravet i tävlingen har varit att tårtan innehåller vispgrädde.

 En jury med bland andra Conrad Tyrsén, Årets Konditor 2009,

 provbakade och bedömde de inkomna bidragen

 och valde ut nio tårtor som gick till final.

 Efter detta fick svenska folket rösta på sina favoriter.

 Vinnaren får äran att ha skapat Nationaldagstårtan

 och en heldags på Lux Dessert och Choklad

 tillsammans med Conrad Tyrsén med efterföljande

 middag på Restaurang Lux.

 

Här kommer receptet som finns på Arla.

 


Sverigerullen.

 

Rulltårta:

3 ägg

1 ½ dl strösocker

1 ½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 msk vatten

 

Fyllning:

250 g färska jordgubbar

1 ½ msk strösocker

3 dl Arla Ko® vispgrädde

 

Garnering:

2 dl Arla Ko® vispgrädde

400 g marsipan

blå och gul hushållsfärg

50-75 g mörk choklad

150 g färska jordgubbar 

 

 

Gör så här:


 Sätt ugnen på 250°.

 Lägg bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm.

Vispa ägg och socker poröst.

 Blanda mjöl och bakpulver och rör ner

det i smeten tillsammans med vattnet.

 Bred ut smeten i långpannan

och grädda i mitten av ugnen ca 5 min.

 Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Ta bort pappret som kakan gräddats på.

 Låt kakan kallna under en långpanna.

 

Fyllning:

 

Ansa och skär jordgubbarna i skivor

 eller bitar och blanda dem med sockret.

 Vispa grädden till ett fast skum och blanda med

jordgubbarna.

Bred blandningen över kakan och rulla ihop.

 

Garnering:

 

Vispa grädden och bred över tårtan.

 Kavla ut 300 g marsipan och täck tårtan.

 Jämna till kanterna med en kniv.

 Färga resten av marsipanen.

Smält chokladen i vattenbad eller mikro.

 Dela jordgubbarna i kvartar

och doppa dem i chokladen.

 Garnera tårtan med jordgubbarna och

band av marsipan.

 

 

Ha en riktigt skön nationaldag.

Kram.

//Maria.

 



Av Maria - 5 juni 2010 21:17

 

Kliande myggbett på kroppen hör sommaren till,

 och medan vissa knappt märker av ett myggbett

 kan andra nästan riva sönder huden

 i hopp om att lindra klådan.

 Det finns flera sorters myggmedel

 och andra sätt att förekomma myggen på.

 

MYGGBETT
Myggbett uppstår när kroppen reagerar på myggans saliv.

 När du blir stucken av en mygga sprutar

 den samtidigt in saliv i sticksåret,

 vilket gör att blodet inte stelnar

 och på så sätt hinner myggan suga klart.

 Myggans saliv innehåller ämnen som gör att bettet kliar.

 

FÖREBYGGANDE TIPS
- Bär ljusa kläder, myggor dras till mörka färger.
– Håll dig sval, en varm kropp drar åt sig mer mygg
- Försök vistas där det blåser
- Om du i en trädgård, sitt gärna nära en rabatt med tomater,

 tagetes eller basilika
- Bind en liten bukett med kvistar av torkad lavendel, mynta och kattmynta.

 Lägg knipet i en burk och tänd på, röken sägs hålla myggen borta.

 

LINDRA BESVÄREN
- Kyl ner bettet med kallt vatten
- Tryck på bettet med en isbit inlindad i tyg
- Badda med Alsolsprit eller kylbalsam
- Stryk på en svag hydrokortisonsalva.
– Gnid på ett syrligt ämne, t.ex filmjölk, citronsaft, vinäger

 

Undvik att klia för mycket på bettet,

 klådan blir värre och går huden sönder kan bettet bli infekterat!

Av Maria - 5 juni 2010 18:59

 

Sagan om cirkusdelfinen Delfi Delfini.

 

   

Det var en gång en delfin som jobbad på en cirkus.

 Han hette Delfi Delfini.

Hans arbetsuppgifter var att simma i bassängen

 och göra konster som till exempel att jonglera.

 

En dag när Delfi låg och sov i sin sängbassäng

 hörde han elefanterna stå och trumpeta.

 

  

 Deras jobb på cirkusen var att gå på lina.

 Elefanterna tyckte ofta att de var mycket bättre

 och viktigare än alla andra djur på cirkusen och 

retades därför ofta.

 

 Just idag var det Delfi som blev retad.

De viskade till varandra att det var töntigt att simma

 och jonglera och fnissade tillsammans.

 Delfi som hörde allt blev ledsen och grät några

delfintårar.

 

Nästa dag bestämde sig Delfi för att han också ville

 gå på lina med elefanterna. Han ville inte bli retad mer.

Nu var det Delfis tur att balansera.

 Han hasade ut på linan och tittade ner.

När han såg hur högt upp han var blev han yr

 och föll rakt ner i sin bassäng.

Mitt i falllet glömde han bort att stänga sitt blåshål

 och fick en kallsup!

 Han hostade en stund.

Från den dagen bestämde sig Delfi Delfini för att strunta i elefanterna

 Och fortsatte att simma och dyka och jonglera.

Av Maria - 3 juni 2010 21:05

 

Spring is life
Spring is hope
So is love and
happiness.
Spring renews.
Without spring,
life is forlorn.
Spring is nostalgia
after bitter storm.
Put spring in your heart.


  

 

Av Maria - 3 juni 2010 21:01

 


Gå inte framför mej -
Jag kanske inte kan följa dej.

 

Gå inte bakom mej -
Jag kanske inte kan leda dej.

 

Gå bara bredvid mej -
och var min allra bästa vän.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards