Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 23 november 2010

Färg och form.

Av Maria - 23 november 2010 20:38

    

Färg och form.

 

Mål
Förskolan skall sträva efter att varje barn:

*Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp,

ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
* Utvecklar sitt ord- och begreppsförråd.
* Utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp

av olika material och tankar.
* Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form.

 

Genomförande
Prata om de vanligaste formerna som är cirkal, triangel,

kvadrat och rektangel.

Veckans sånger kan ju vara gumman cirkel, barnen triangel,

gubben kvadrat och morfar rektangel.

Barnen kommer verkligen ta till sig formerna

och hitta dem överallt i sin omgivning.

Under samlingarna kan man sjunga sånger om former,

lyssna på sagor om former och para ihop

de olika formerna med varandra mm.


Gubben kvadrat som målar, spikar och sågar ut små bilar.


Kolla olika cirklar i omgivningen och sjung

även gumman cirkel som bakar bullar, tårta och mandelrullar.


Cecilia cirkel, Rune rektangel, Kalle kvadrat

med flera leker tillsammans i sagan om barnen figur.


Sagan slutar med att alla barnen bygger ett hus tillsammans.

Rune rektangel blev vägg, tvillingbröderna fönster och Trilla triangel tak.


Spela på cirkel tamburinen, triangeln och rektangel.


Alla formerna till sångerna.


Gör några känseltavlor som barnen får känna på och sedan

berätta eller peka vilken form som gömde sig under skynket.


Parövning - barnen får para ihop de små och stora

kvadraterna som har samma färg.


Sorteringsövning – här gäller det att vara uppmärksam så

att pärlorna hamnar i rätt kopp.

 

Klistrat upp cirklar i olika färger och storlekar på en stor cirkel.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards