Mariaslekrum

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Maria - 5 januari 2011 00:06

Här kommer mer poesi från min andra poesibok,

som man hade när man liten var.

 

  


Lär dig livets stora gåta

Älska, glömma och förlåta.

 

Att inte blivit älskad är otur.

Att inte kunna älska det är olycka.

 

Den största lyckan av alla är att veta,

att en annan människa behöver en.

 

Lyckan lyser i var vrå.

När frid och kärlek råda få.

 

Strö blott rosor för varandra.

Törnen strö så många andra.

 

Det är bättre att ångra, vad man har gjort.

Än att ångra det som aldrig blev av.

 

Det är lätt att säga kloka ord.

Men svårare att leva upp till dom.

 

Älska mig mest, när jag förtjänar det minst.

För då behöver jag det bäst.

 

Vi tänker sällan på vad vi har.

Men alltid på vad vi saknar.

 

Uppriktighet är inte att säga allt man tänker

Utan att mena allt man säger.

 

Man kan lära sig mycket av sina misstag.

Men det är billigare att lära sig av andras.

 

Dröm om morgondagen.

Minns gårdagen.

Lev idag.

 

Solglimt i öga, och värme i hjärta.

Kostar väl föga, men lindrar all smärta.

 

Vänlighet är kärlekens småmynt.

Som ska användas i de dagliga utgifterna.

 

Erfarenheten är en bra lärare.

Men hon skickar svinaktigt dyra räkningar.

 

 Ödet ger oss släktingar.

Men vänner väljer vi själva.

 

 Döm inte allt du ser.

Tro inte allt du hör.

Och säg inte allt du vet.

 

Att existera är enkelt.

För att leva krävs det mod dagligen.

 

Lyckan lyser i var vrå.

När frid och kärlek råda få.

 

Det är inte det man tänker

Utan det man gör.

Som kan förändra tillvaron.

 

Rikedom är att kunna ge.

Utan att vänta något åter.

 

En vänlig tanke, ett gott ord.

Skapar glädje på vår jord.

 

Lycka är att kunna le.

Genom tårar när du gråter.

 

Livet är inte de dagar som gått.

Utan de dagar man minns.

 

Man kan gå från hus och hem.

Men man kan inte gå från sina sinnen.

 

Goda vänner och vilda rosor.

Kommer alltid tillbaka.

 

Lycka är att ha något att göra.

Någon att älska.

Och något att hoppas på.

 

En vän är den, som knackar på din dörr.

När alla andra vänt sig bort.

 

En vän är någon som vet allt om dig.

Och fortfarande tycker om dig.

 

En kopp kaffe kan bli

början till livslång vänskap.

 

  



 


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards