Direktlänk till inlägg 20 januari 2011
Inskolning.
Där du och ditt barn får lära känna förskolan tillsammans.
Somliga barn behöver mer tid på sig än andra.
Ni får räkna med att det kan ta mellan 2 veckor
om barnet ej varit på förskola tidigare.
Inskolningen planeras av personalen på avdelningen
i samråd med dig som förälder.
Första dagen besöker ni förskolan endast någon timme.
Sen så är tiden 9.00-11.00 de närmaste tre närmaste dagarna.
Om det går så fjärde dagen går man undan t.ex till personalrummet.
Den femte dagen kan ni kanske lämna förskolan
och hämtar då 11.30 efter barnet har ätit lunch.
Andra veckan så blir det vila och vi förlänger tiden eftersom
och i slutet av veckan så är barnet på förskolan
den tid som det normalt kommer att vistas i gruppen.
Inskolningen avslutas när ditt barn känner sig tryggt utan din närvaro.
Tänk gärna på att första veckan efter inskolningen
är det särskilt viktigt att ni lämnar barnet till "er" personal.
Första tiden på förskolan kan kännas jobbigt för föräldrarna,
särskilt för mamma/barn (separation)
Känner du dig det minsta orolig så ring oss!
Hellre en gång extra!!!!
Fråga allt som du vill fråga om och som du funderar över,
vi vet att det ibland kan kännas extra jobbigt att lämna sitt barn.
Tala med oss om det du tycker att vi behöver veta om ditt barn,
det kan underlätta för oss för att ditt barn ska känna sig trygg
och känna sig förstådd.
Ditt barn kanske har sina egna ord för olika saker,
skriv ner en liten ordlista.
När ert barn vant sig vid sin nya miljö,
är det för det mesta roligt att gå till förskolan.
Men vissa dagar kanske det tar emot.
För att vi ska förstå och bemöta barnet på bästa sätt,
betyder det mycket om ni berättar vilket humör barnet är på
eller om något inträffat på morgonen,
som kan vara av betydelse för hur barnet känner sig.
När ni hämtar barnet berättar vi om ert barn varit med
om något särskilt under dagen som kan vara viktigt för er att veta.
Ansvaret ligger på oss personal så länge
barnet finns innanför förskolans grindar,
förutom när ni föräldrar är här för att lämna och hämta barnet.
Vi lämnar inte barnet till någon annan om ni inte särskilt sagt till om det.
Kläder och märkning.
Extra kläder går åt och du bör ha ett litet
lager i barnets låda, barn arbetar hårt och då
ingår det att de smutsar, kletar och blöter ner sig.
Här nedan finner du en liten lista med saker
som vi kan rekommendera dig att ha i reserv.
Regnkläder | byxor |
Stövlar | Strumpbyxor |
Sockor/Strumpor | Trosor/Kalsonger |
Tröja | T-shirt |
Mössa (vinter) | Shorts (sommar) |
Vantar (vinter) | Halsduk (vinter) |
Märkning av kläder.
Då kläder ofta byts och tas av och på,
kan vi ibland inte riktigt hålla reda på vilka kläder som till hör vem.
Därför underlättar det för oss,
samtidigt som du lättare kan hålla reda på ditt barns kläder,
att ha ditt barns kläder märkta.
Ofta händer det att barnens föräldrar inhandlat liknande kollektion
av kläder till sina barn,
då är det behändigt med ett litet namn skrivet på tvättlappen.
Du behöver inte sitta flera kvällar i veckan
och sy in namnlappar i alla kläder,
det räcker med en att namnet står med bläckpenna i stövlar,
på tvättlappen i tröja och byxor osv.
Kläder under vintern på förskolan.
Under vintern behöver barnet två varma overaller
och fodrade kängor/stövlar med högt skaft,
helst kardborrknäppta och med räfflade sulor.
Overallen är det mest praktiska plagget för barn som är ute
i alla sorters väder, på lekplatsen och i skogen.
Den ska hålla för barn som trampar trehjuling,
åker rutschkana, klättrar och stampar i vattenpölar,
den ska ge rörelsefrihet, vara lagom varm,
lätt att ta på och av, tåla täta tvättar och helst stå emot väta.
Det är svårt att hitta overaller som uppfyller alla de kraven,
särskilt det senaste och därför är det bra att gardera
med särskilda galonbyxor över overallen i blött väder.
Man kan också impregnera overallen efter varje tvätt
med spray eller använda impregneringsmedel i tvättmaskinen.
Men varken galon eller spray håller vätan borta - overall och barn
blir ändå våta när det är vått ute och därför är det bra
att ha två overaller till hands.
TÄNK PÅ att se till så att det ej finns snören
som kan fastna och göra illa barnen.
Nappar och Snuttar.
Låt barnet ta med mjukdjur eller något annat personligt
som innebär trygghet för barnet vid vilan!
Barn har olika insomningsvanor, berätta för oss!
Nappar är vanligt förekommande hos oss!
Det är en bra sak att märka nappen, finns det hål i den,
trä in ett band med barnets namn.
Då minskar vi förkylningsspridningarna
och risken att nappen kommer till fel ägare.
En annan variant av inskolning är:
Föräldraaktiv inskolning.
- Föräldraaktiv inskolning innebär att föräldern är med barnet
på dagis på heltid i tre på varandra följande dagar.
Under den tiden finns föräldern med sitt barn
inte behöver oroa sig för att bli lämnat
och då i lugn och ro kan vänja sig vid dagisets rutiner,
personal och miljö.
- Föräldraaktiv inskolning innebär också att ni som förälder
och ert barn får en god inblick i hela verksamheten
och får tid att lära känna oss på förskolan.
Här är några tankar och funderingar som vi har om inskolningen
av ert barn på förskolan.
Föräldraaktiv inskolning hos oss gör att barnet inte behöver
träna på att lämnas, utan på att vara.
Vi främjar en trygg relation till er föräldrar
och ert barn under inskolningen genom:
Tydlighet - Under inskolningen är det du som förälder
som tar hand om ditt barn.
Byter blöjor, klär på och av osv.
Oforcerat - Inskolningspersonalen finns i er närhet
och tar kontakt med barnet då tillfälle ges.
Pedagogen tar aldrig barnet ifrån föräldern.
Trygghet/Acceptans - Var tillsammans med oss så mycket
som möjligt under inskolningstiden så du och ditt barn
accepterar och känner er trygga med oss.
Barnet behöver inte tränas på att lämnas,
utan att vara tillsammans med oss.
Inskolningsupplägg.
(På småbarnsavdelning).
Dag 1:
Föräldern ansvarar för all skötsel av barnet
och är med hela dagen vid måltider, läggning av barnet
och i alla aktiviteter.
Pedagogen ska alltid finnas till hands.
Föräldern lämnar inte avdelningen under dagen,
men erbjuds lunch och kaffe.
Dag 2:
Som dag 1 men föräldern tar ett steg tillbaka.
Pedagogen ska under dessa 3 dagar testa ifall barnet tillåter
blöjbyten eller
andra rutiner, men tar det i barnets takt.
Dag 3:
Som dag 1 men vilan tas över av inskolningspedagog
och föräldern tar två steg tillbaka,
kan lämna avdelningen om detta är möjligt.
Dag 4:
Föräldern lämnar barnet direkt på morgonen
med ett tydligt och kort avsked.
Föräldern är sedan tillgänglig under dagen.
Tankar utifrån läroplan.
"Alla som arbetar i förskolan skall visa respekt för föräldrar
och känna ansvar för att det utvecklas en tillitsfull relation
mellan förskolans personal och barnets familj.”(Lpfö-98)
Vi skolar in alla nya barn på en gång.
Det kan bli många föräldrar och barn samtidigt
men på så sätt lär alla känna varandra väl.
Barnen känner snabbt en grupptillhörighet.
Detta ger också färre avbrott i verksamheten.
Gruppinskolning efter heldagsmodellen förutsätter
att en förälder är med barnet alla tre dagarna.
Föräldrar kan sitt barn, vi kan barn i grupp.
Vi arbetar med att inskola både barn och föräldrar,
inte att sära dem åt.
I den här modellen är föräldrar aktiva,
finns med i rutinerna och i verksamheten.
Det skapar en kontinuitet och trygghet för barnet.
En trygghet skapas också för föräldern
som aktivt ser hur rutinerna och verksamheten ser ut.
Är föräldrarna trygga skapas även trygghet för barnet.
Det är viktigt att den här inskolningen sker sammanhållande.
Avbryts inskolningen bör den börja om från början
samtidigt som du som förälder får en insyn i förskolans verksamhet,
samt möjlighet att lära känna pedagogerna!
Förälderns roll under inskolningen.
Under inskolningen är det du som förälder
som vägleder ditt barn in i förskolelivet
och de rutiner som finns på förskolan.
Med rutiner menar vi alla de vardagssituationer
som finns under barnets dag på förskolan:
utelek, innelek, samling, måltider, vila,
påklädning, blöjbyten m. m.
Om du som förälder är positiv och aktiv under inskolningen
hjälper du ditt barn att förstå att förskolan är en rolig plats att vara på,
och att ditt barn kan känna trygghet där.
Vi vet att ditt barn är van vid andra rutiner hemifrån,
än de vi har på förskolan.
För ditt barn är det en stor omställning från att vara hemma
till att börja på förskola. Ditt barn kommer till en helt ny miljö
och känner sig trygg med dig,
därför är det värdefullt med din delaktighet
som förälder och att vägleda dig.
Om du känner trygghet med oss pedagoger vet vi
att även ditt barn kommer att göra det.
Barn litar på sina föräldrar!
Du som förälder har viktiga kunskaper
om ditt barn som vi är intresserade av.
Berätta gärna för oss om ditt barn,
vi kommer också att fråga dig om olika saker under inskolningstiden.
Under inskolningen har vi pedagoger möjlighet
att få se vad ditt barn är van vid, hur det vill bli tröstat,
vad ditt barn tycker om att leka med osv.
Vi pedagoger ser hur du som förälder gör med ditt barn och lär oss av dig.
Vi ser fram emot att lära känna dig och ditt barn!
Lämning.
Vår erfarenhet är att det är enklast och bäst för barnet
med tydliga och korta avsked.
När du bestämt dig för att gå säger du
"hejdå" på det sätt som passar dig och ditt barn bäst
(pussa, krama, säga hejdå och vinka).
Vi brukar rekommendera "famn till famn"-lämningar,
vilket innebär att du har ditt barn i famnen
och lämnar till pedagogen, som tar barnet i sin famn.
När vi tar emot ditt barn säger vi -
"Nu ska mamma/pappa gå,
nu vinkar vi till mamma/pappa".
speciellt om barnet är ledset.
För ditt barns skull är det bäst om du lyckas hålla
"skenet uppe" och se glad ut.
Vi är vana vid att ta emot barn som är ledsna,
och om vi märker att ditt barn är svårt att trösta
eller att det tar lång tid kommer vi att ringa till dig
för att rådgöra med din om hur vi ska göra.
Du får när som helst ringa till oss och höra hur det går för ditt barn!
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 |
13 | 14 |
15 | 16 | |||
17 |
18 |
19 | 20 | 21 |
22 | 23 | |||
24 |
25 |
26 | 27 | 28 |
29 | 30 | |||
31 |
|||||||||
|