Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 20 januari 2011

Om inskolning.

Av Maria - 20 januari 2011 19:16

Detta hade jag inte kunnat skrivit bättre.

Jättebra skrivit från: Babyhjälp.

 

 

Inskolning på dagis / förskola.

- Hur går inskolningen till när ditt barn börjar dagis / förskola.

 

Känslorna inför förskolestarten och inskolningen

kan ge fjärilar i magen hos både barn och föräldrar.

Tänk att någon annan ska ta hand om ditt barn,

 det värdefullaste du har!

 

Här nedan hittar du allt inför inskolningen på förskolan.

 

Att börja på dagis / förskolan är ofta den första riktiga separationen

mellan föräldrar och barn.

Det krävs därför förberedelser för att klara av denna nya situation.

Under inskolningen ska barnet lära sig att känna tryggt i den nya miljön,

med de nya människorna och tryggt utan sin mamma och pappa.

Inskolningen är även viktig för föräldrarna så att de blir trygg

med personalen och den nya situationen som det är när

man lämnar bort sitt barn till någon annan.

 

Inför inskolningen på dagis / förskola.

 

I stort sätt alla barn klarar inskolningen,

men det är viktigt att komma ihåg att barn är olika

och därför har de också olika förutsättningar.

Personalen försöker därför alltid att utgår från varje unikt barn.

Som förälder gäller det att vara positiv

och att ha rätt inställning när de kommer till förskolan.

Prata med barnet om dagis på ett positivt sätt,

så smittar det av sig på barnet.

Det är vanligt att föräldrar oroar sig inför starten på förskolan.

Ofta är detta den första riktiga separationen,

då barn och föräldrar ska vara ifrån varandra under en längre tid.

Förbered dig i förväg på situationen.

Är det möjligt kan det vara bra att dagarna innan inskolningen

vara på förskaolans gård och leka.

Prata och tala om för barnet att det är här det ska vara på dagarna

och leka med sina kompisar medan mamma och pappa jobbar.

 

Räkna med att barnet kommer att reagera på något sätt.

En del barn blir blyga, vissa gråter och andra springer omedelbart iväg

och leker med de andra barnen.

Nyckeln till en bra inskolning är att man som förälder är tydlig,

konsekvent och visar trygghet.

Att föräldrarna är osäkra och velar fram och tillbaka

när de ska lämna barnet är ett vanligt fel.

 

Så går inskolningen till på dagis / förskola.

 

Hur inskolningen går till varierar mycket mellan olika förskolor.

En del har två veckors inskolning medan andra har tre veckor.

Vissa låter alla nya barn börja samma dag

andra vill att de nya ska börja med en veckas mellanrum.

Det varierar också hur många dagar barnet är på förskolan innan föräldrarna lämnar barnet ensam med personalen för första gången,

när det får vara med och äta första gången,

när det får sova middag för första gången och så vidare.

Ofta börjar man första dagen med att bara stanna en timme eller två. Föräldrar får ofta en liten mapp med information som rör inskolningen,

om vad barnen behöver ha med sig, förskolans rutiner,

läroplanen, telefonnummer och scheman.

Andra dagen brukar frågor som rör verksamheten komma från föräldrarna. Föräldrarna ska även fylla i en lapp om vad barnet gillar,

eventuella svårigheter, allergier samt om barnet behöver hjälp att äta,

inte kan gå än och liknande saker.

På tredje dagen brukar det vara dags för första separationen

om allt har fungerat som det ska.

 Ofta börjar man med att föräldrarna stannar på förskolan

men är i ett annat rum.

 Man provar först en kortare stund runt en kvart,

om barnet gråter kommer föräldrarna ut, annars fortsätter man en stund.

Dag 3-5 brukar barnet prova på att äta lunch

med de andra barnen på förskolan.

 Steget därefter är att barnet får vara med och vila efter lunch.

Under inskolningen så ökas successivt tiden då barnet vistas på förskolan.

En del barn klarar inskolning utan några som helst problem

på bara några dagar. Andra barn behöver längre tid än de två veckor

som oftast är avsatta till inskolningen.

För säkerhetskull bör du ha möjlighet att ta ledigt en tredje vecka

från din arbetsplats.

I slutet av andra veckan är barnet på förskolan mellan

klockan 9 till klockan 15.

 Fungerar allt så deltar barnet de sista dagarna

i den ordinarie verksamheten.

 

En vanlig dag på förskolan.

 

06.30-08.00 Tar emot barnen.

08.00 Frukost serveras.
09.00-09.30 Små stationer för barnen.
09.30 Påklädning för utgång.
10.30 Avklädning för ingång.

10.45 Samling.
11.00 Lunch
11.40 ca Vila
14.00 Mellanmål
13.00-14.00 Fri lek för de som är vakna.

 

14.30-16.00 Inomhus eller Utomhuslek.
16.00-18.00 Fri lek.

 

Utrustning som behövs till förskolan.

 

Det första du ska tänka på att göra är att namnmärka barnets kläder.

Det finns ett antal saker som alltid bör finnas på förskolan:

 

Gummistövlar
Regnkläder
Ryggsäck för utflykter (för barn runt 2 år)
Napp
Liten kudde + Filt till vilan
Snuttefilt eller gosedjur.
Ett par ombyte kläder
Blöjor

 

Avsked - när föräldrarna ska gå.

 

Vissa dagar kan det vara jobbigt,

även när barnet vant sig vid att vara på förskolan.

Som förälder vill man då gärna stanna längre för att trösta barnet.

Många experter menar dock att det är bättre med ett kort avsked.

Långa avsked gör inte separationen lättare.

Säg "hej då" med ett leende och lämna sedan över barnet

till personalen för att visa barnet att dagis är en trygg miljö.

Efter ett jobbigt avsked brukar många förskolor försöka

höra av sig till föräldrarna när barnet slutat gråta för att berätta att,

nu är ditt barn glad igen.

För en del barn kommer en reaktion ett tag efter inskolningen,

då barnet inser att det ska vara på förskolan varje dag.

De kan komma på att de saknar föräldrarna

väldigt mycket under dagarna.

De blir också väldigt trötta av den stora omställningen

det är att vara på dagis hela dagarna.

Trötta barn har ofta lättare att blir ledsna.

 

Källa: Babyhjälp.

 

Har nu ändrat dagis till förskolan.

 
 
Jenny

Jenny

21 januari 2011 15:47

Jag jobbar också med barn och hittade din blogg av en slump.
Tycker det var bra skrivit men...
jag hade velat ta bord DAGIS ur hela texten och byta ut det mot FÖRSKOLA.
Bara för att hålla upp vår status =) Kram

http://frusahlen.blogg.se

Maria

21 januari 2011 15:59

Håller med dig fullstädnigt Jenny.
Ska fixa detta.

Kram.

 
Ingen bild

Wawa

22 september 2011 22:38

Tack för alla tips och ideer som du delar med oss

Maria

24 september 2011 22:38

Man får buga och tacka.

//Maria.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards