Direktlänk till inlägg 22 januari 2011
Ballongtryck med vattenfärger.
Aktiviteten går ut på att lägga två primärfärger på en ballong
och sedan använda den som stämpel.
Det här kan ses som en rolig lek med färger.
Men, letar vi efter matematiken är den enkel att få syn på.
Både före, efter och under själva processen kan
vi lyfta fram flera olika matematiska begrepp:
Ballongen är rund som en kula, avtrycken
blir cirkelformade och två färger blir till tre.
Olika former och mönster avtecknar sig i tur
och ordning på underlaget.
Matematiken i ballongleken finns där, det gäller bara att få
upp ögonen för den och använda den så mycket man kan.
På så vis blir det inte antingen lek eller lärande utan både och!
I läroplanen står det följande:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för
grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 |
13 | 14 |
15 | 16 | |||
17 |
18 |
19 | 20 | 21 |
22 | 23 | |||
24 |
25 |
26 | 27 | 28 |
29 | 30 | |||
31 |
|||||||||
|