Mariaslekrum

Alla inlägg den 27 januari 2011

Av Maria - 27 januari 2011 18:30

  

Min morfar dog fredagen den 14/1-2011.

Idag har det varit begravning i bydalens kapell.

Så jag hoppas han får frid där uppe i himmlen

och änglarna vakar över honom.

Och mormor är redan där och möter upp honom.

 

Något jag funderar över är varför

man reagerar så olika på begravningarna.

Farmor dog i november och inte en tår

 fast jag var jätteledsen inombords.

Nu idag på begravningen så började jag innan det ens

hade börjat. Tårarna rann rena syndafloden

och jag har inte haft något mer med någon av dem att göra.

Umgås lika mycket så att säga.

Om ni förstår vad jag menar.

 

Men varför reagerar man så olika.

 

Min farbror gick bort i tidig ålder vid 30 ca

av en olyckhändelse och jag sörjer honom fortfarande

han var något speciellt.

Tänker mycket på han.

Men ingen tår, man börjar ju fundera om det är något fel på en ju.

 

Fan det är väl mer normalt att man grinar

för det är ju en kär släktmedlem som går bort.

 

Men åter till morfar hoppas att mormor

och du träffas där uppe och ta hand om er väl.

 

Älskar er alla.

 

Av Maria - 27 januari 2011 18:22

Berätta Sagan om biet tillsammans med barnen så att de

deltar i allt ljudande av hjärtats lust!

Ljudandet med /dzzzz/ stöder /r/-ljudsproduktion.



Sagan om biet.


Det var en gång ett bi som surrade (ljuda /dzzz/).

Han flög från blomma til blomma och det var

en underbart ljuvlig högsommardag.

Han landade kort på alla blommor han såg

(låtsas landa och ljuda samtidigt korta /dz/dz/dz)

för han ville samla mycket mat i sin påse.

Men nu hördes ett lustigt ljud i närheten.

Det sade (ljuda /dip/dip/dip/dip/).

"Vad kan det vara", tänkte biet och flög upp

med ett förvånat (ljuda /dzzz/).

Nu hörde han mera och mera av ljudet

(säg snabbt /daba/daba/daba/daba/) - något trummade

hårt mot blommornas blad.

Det började regna (säg dzip, dzop, dzip, dzop)!

(Ljuda /dzzz/) "Det var synd", sade biet.

"Nu får jag söka skydd."

Då hördes ett ljud (ljuda /kadam/)

Där kom nästa åsksmäll.

Regnet droppade kraftigt i vattenpölarna

(säg dzip, dzop, dzip, dzop).

Nu slutade det regna och biet kunde fortsätta sin färd.

 "Jag blev så törstig av det där", tänkte biet,

och tog sig en slurp vatten ur närmaste vattenpuss

(ljuda sörpelljud /slörp/).

Därefter fortsatte han sin flygfärd bland alla

 blommorna på ängen (ljuda /dzzzzz/).

Solen sken från en klarblå himmel igen.

Av Maria - 27 januari 2011 15:47

 

 

 

Vattenkrig med blöja.

 

Material:

 

Blöjor,

våg,

vatten

 

För alla barn ingen specifik ålder.

 

Tid ca 10 minuter.

 

Här är lösningen på det eviga problemet:

"Hur vet man vem som vann i vattenkriget?"

Varje medlem får en blöja fastspänd på huvudet

och sedan är det bara att sätt igång!

Efter vattenkriget vägs varje blöja.

Det lag vars blöjor väger minst har vunnit!

 

Av Maria - 27 januari 2011 15:02

 


Hörsellek.

(Våra sinnen).

 

Man samlar alla barnen, och tar fram en äggklocka.

Man ställer äggklockan så att den "tickar".

Ett barn går ut, medan ett annat barn gömmer klockan.

efter det kommer det barn som var ute in igen

och ska med hjälp av hörseln lyssna efter tickandet,

och där igenom hitta klockan.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards