Alla inlägg under januari 2011
Äpplet och päronet.
Ett äpple var ute på promenad.
Då mötte hon ett päron.
- Hej, sa äpplet, ska du följa med ut och gå?
Jag letar efter någon som tycker om mig.
- Jag ska följa med dig sa päronet, och så gick de.
Snart mötte de en pojke.
- Han kanske vill ha oss, sa de.
Men vad fick de se?
Jo, pojken hade en klubba i munnen.
Va, ledsen de blev.
- Tänk sa päronet om han visste hur
ont i magen man kan få av att äta
godis och att man kan få stora hål i tänderna.
- Ja sa äpplet, jag tycker att han skall äta äpplen och päron istället.
Vi som är frukter är ju mycket nyttigare.
Äpplet och päronet blev väldigt ledsna
för de hade hoppats att pojken skulle tycka om dem.
Men pojken fortsatte att äta godis.
Vet ni vad som hände?
Jo, precis som päronet hade sagt.
Han fick både tandvärk och ont i magen.
Hans mamma fick gå och köpa medicin.
Pojken fick gå till tandläkaren och undersöka sina tänder.
Visserligen gjorde det inte ont,
men det är väl inte kul att ha trasiga tänder.
Tandläkaren sa att det är bättre att man äter frukt
och sparar godiset till lördagen.
Pojken tänkte på hur ont i magen han hade haft,
så han började att äta frukt
och han tyckte att det smakade gott.
Kan ni gissa vem som blev lessen när den såg pojken äta frukt?
Just det-klubban.
Så här innan jullovet är över så bjuder jag på en tomtekluring.
Hitta vilken tomte som inte har sin luva på sig.
Svaret finns under denna bild.
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
Tema röd.
Färgramsa.
Om dina kläder har några röda, några röda,
Om dina kläder har några röda, några röda,
Om dina kläder har några röda,
Sätta fingret på huvudet,
Om dina kläder har några röda, några röda.
Rött collage.
Lägg fram vitt och rött konstruktionspapper, sax och lim.
Låt barnen titta igenom tidningar för att hitta röda bilder.
När barnen klippt ut dom eller rivit ut bilderna så kan dom
limma fast dem på papperet för att göra collage.
Låt de yngre barnen välja mellan färdigskurna bilder.
Röda Idéer
1. Spela ett spel med färg o form
2. Räkna och mönstra med kritor. Matcha färger.
Gör en bild med dessa färger.
3. Träna stavning ordet RÖD .
* Rimma ordet RÖD .
* Tryck ordet RÖD
Mer röda idee´r.
1. Vi spårade.
2. Sorterade, mönstra och räkna bönor målade 6 olika färger.
För varje färg dag:
1) Gör vaniljpudding och tillsätt karamellfärg i den färg du vill.
2) Gör Jell-O i den färg du vill och även lägg till några frukter av den färgen.
3) Pulverfärg av önskad färg på en stor bit vitt papper.
Använd sprayflaska att spraya vatten på pulvret.
Det gör några mycket intressanta konstverk.
4) Fingermåla med den färg som du har.
5) Fyll vatten i ishållaren och lägg karamellfärg i
önskad färg och leksaker i önskad färg.
6) Testa med vatten i isblocken och några droppar färg
och frys den dagen eller kvällen innan.
Sedan Lägg dem på brickor eller i en vattenskål
och titta på det smälta färgade vattnet.
Om du använder olika färgade isbitar,
kommer färgerna blandas för att göra nya färger.
Snabba starter för röd dag
* Ta en promenad för att samla röda höstlöv
* Ät jordgubbar
* Gör tomatsoppa
* Spela ett spel som har med rött att göra
* Besök en lokal brandstation för att se de röda brandbilarna
* Fingermåla med vit färg, tillsätt sedan några droppar
rött för att skapa rosa
Snabba starter för en färgdag!
* Klänning i kläder som är färgen för dagen
* Lägg på önskad färg i karamellfärg till playdoh och ställa ut den på konstbordet
* Ta en promenad för att leta efter en viss färg av bil
* Doppa kokt spaghetti i önskad färg och låt den "dansar" över vitt papper
* Gör ett matdiagrams notering som är färgen för dagen
* Lägg önskad färg av knappar på matchande färg telefontråd för att göra halsband
* Använd papperstallrikar och servetter som är färgen för dagen för mellanmål
* Försök gissa hur många av samma färgade knapparna, pärlor, etc..
finns det i en glasburk, räkna och se vem som kom närmast.
* Lägg karamellfärg till vitt lim för att samordna med färgen för dagen.
* Blanda mjukost med önskad färg av frukt och grönsaker bitar (tomater, ananas, blåbär, etc) som sprids på kex för mellanmål.
* Planera en tipspromenad för att söka efter objekt som är önskad färg.
* Frys vatten tonade med önskad färg färgämne i mjölkkartonger
att göra isskulpturer för grundvattennivån.
* Använd önskad färg av pappersmuggar för stapling
i pyramider eller för räkning.
* Gör finger Jell-O för att samordna med färgen för dagen.
Gör snögubbar av dina fingeravtryck.
Tryck med vitt två gånger (se bilden).
Tryck en gång met svart till hatten.
Sen rita ditt ögon och näsa när det torkat.
Aven ett svart sträck till brättet under hatten.
Ge dig tid...
..tid att lyssna och lära.
Tid att se skönheten,
den underbara tjusningen och värmen
hos de som du älskar.
Ge dig tid att visa din omtanke
- att skapa minnen och -
att uppskatta särskilda stunder.
Tiden är viktig - använd den väl.
Ge dig tid att läka dina sår,
tid att ge dig tillåtelse att växa.
Och framför allt....
Ge dig tid att vara dig själv
Och tro på dig själv.
Vänskap.
Vad är vänskap? Kan den förklaras!
Blicken som säger: Vänner är vi!
Sällan vi talar om vad vi känner.
Vi bara vet det, Vänner vi ska förbli;
Kanske med åren ses vi rätt sällan,
möts inte ofta, skiljas igen.
Men när vi träffas, du är densamma.
Vi vet det båda, båda:
Vår vänskap varar än!
Fröjd det mig ger att du finns i världen,
att vi kan mötas och skiljas så,
helt utan fraser, självklart och enkelt.
Tänk, att en sådan gåva,
man kan av livet få!
Blåsa såpbubblor.
Recept på såpbubblor
14 dl vatten
4,5 dl diskmedel
1,5 dl sirap
Det här är ett recept på såpbubblor,
som blir extra stora och hållbara.
Kom bara ihåg att inte blåsa inomhus,
eftersom blandningen kan åstadkomma fläckar
som är svåra att ta bort.
Blanda ihop alla ingredienser ca fyra timmar
innan du skall använda bubbelblandningen.
För att få extra stora bubblor kan ni tillverka stora öglor av ståltråd.
Häll tvålblandningen i en stekpanna eller i annat grunt kärl,
doppa öglan i blandningen och blås.
Ni kan sedan tävla i t.ex vem som gör den största bubblan
eller tillsammans försöka hålla en bubbla i luften
så länge som möjligt genom att blåsa på den.
Bild från Googles.
Miner och känslor.
kan de dra bilder ur en hemlig påse,
mima vad bilden föreställer och låta de andra barnen
gissa vilket ansiktsuttryck som avses.
Prova också dessa exempel.
Gör lappar till barnen.
Som peka på olika kroppsdelar eller svara på en enkel fråga.
Exempel som kan göras är: Peka på öronen, peka på knäna,
hur många fingrar har du, vart är magen, vad gör du med foten
och vad använder du för att se/höra/lyssna m.m
Eller andra lappar kan vara med uppgifter:
Motsatsord: på lappen står det tex "stor".
Två av sakerna rimmar med varandra,
barnen ska säga vilka:
hatt + katt + sol, sjal + kål + ål m.m
Vilka ord börjar på samma bokstav?
Rita tre saker på ett papper,
två av sakerna ska börja på samma bokstav:
sol + skatt + hatt, fisk + fjäril + delfin m.m
Hitta saker-leken:
Ta kort på leksaker och material som finns på förskolan.
Så på samlingstunden får ett barn i taget
ta en bild och så måste de hämta det som är på bilden.
Exempel; tåg, penna, sax, docka, bil, toalettpapper,
en stövel m.m
En annan variant av leken här ovanför är att man kan
ge barnen ett ord som beskriver hur saken ska vara/se ut,
tex, hitta något som är stort, hitta något som är mjukt,
hitta något som är kletigt m.m
En tredje variant ar att barnen ska hitta något med en speciell färg.
Använd då en färgtärning.
Om man kastar och får färgen grön
ska barnen hitta något grönt, t ex en grön bil.
Om ett annat barn också får färgen grön måste han/hon
hitta något annat som är grönt, t ex en garnnystan eller en penna.
Lägg sex saker i en tygpåse.
Ha en tärning där varje sak är representerad (med bild eller bokstav).
Kasta tärningen och hitta saken i tygpåsen men utan att titta,
det är bara tillåtet att känna med händerna.
Använd djur, leksaker, köksredskap, etc.
.
Enkelt att göra är att letat fram lite bilder på clipart
Sen formaterar man den ena bilen så att den får en annan färg,
så ska barnen kunna se skillnaden.
Flera exempel på bilder: en häst - många hästar,
en kille som leker med boll - en kille som leker utan boll
(retuscherade bort bollen).
En traktor - samma traktor men spegelvänd,
en balettdansös med blå klänning - en balettdansös med rosa klänning,
en stor penna - en liten penna.
Och så vidare..."
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 |
13 | 14 |
15 | 16 | |||
17 |
18 |
19 | 20 | 21 |
22 | 23 | |||
24 |
25 |
26 | 27 | 28 |
29 | 30 | |||
31 |
|||||||||
|