Mariaslekrum

Alla inlägg under april 2011

Av Maria - 9 april 2011 23:26

Kyckling nummer fem.


Hönsmamman hörde ett knakande ljud

och hon visste att det kom från hennes fem ägg.

Hon hoppade upp från sitt bo tittade och.
 Ut hoppade kycklingtjej nummer ett!
Ut hoppade kycklingpojke nummer två!
Ut hoppade kycklingtjej nummer tre!
Ut hoppade kycklingpojke nummer fyra!


             


Benen på kyckling fem hade hoppat ur ägget och alla väntade

och väntade men ingenting annat kläcktes.
"Kära nån! Sade mor höna till hennes fyra kycklingar.


 De fyra kycklingar tittade på varandra och då de

tittade på kyckling nummer fem.

Allt de kunde se var två ögon och en näbb.
"Låt oss kalla honom, Ägghuvud,"

skrattade kyckling nummer ett och alla andra kycklingar skrattade.

Hönsmamman var arg men hon visade det inte.
"Följ mig, sa hönsmamma.



Kyckling nummer ett följde med.
Kyckling nummer två följde med.
Kyckling nummer tre följde med.
Kyckling nummer fyra följde också med och Ägghuvud var den sista i raden.



        De passerade Dotty Anka.

Hon kvackade, "God morgon hönsmamma,

och då hon stirrade på det nya kycklingarna.
Hon såg på kyckling nummer ett.
Hon såg på kyckling nummer två.
Hon såg på kyckling nummer tre.
Hon såg på kyckling nummer fyra.

Och när hon såg kyckling nummer fem, skrattade hon högt.
"Vad är det? "Hon kvackade.
"Det är Ägghuvud, sade alla ungarna samtidigt.

Hönsmamma var arg men hon visade det inte.



 
Ägghuvud var trött.

 Han var desperat för att han inte såg ut som sina bröder och systrar.

Längre bort på gården, passerade de Coral Ko.
"God morgon, hönsmamma. Herregud dina ägg har kläckts.

"Hon såg dem alla gå förbi men --------------när hon såg kyckling nummer fem,

brast hon ut i ett muuuande.
"Vad är det? "Muuuade hon.



"Det är Ägghuvud, sade alla ungarna samtidigt.

Hönsmamman var riktigt arg men hon visade det inte. Hon vaggade bort.

Ägghuvud började känna sig ganska tråkig,

"Alla kommer mobba mig eftersom jag inte ser ut som de andra kycklingarna,"

stönade han och han började gråta inne i sitt skal.



Hönsmamma hörde honom så hon slutade gå.

Hon vände sig till sin kull av kycklingar och sade

"Vi är på toppen av en kulle.

Den första ungen att komma längst ner i backen,

kommer att få en stort choklad påskägg. "
Hönsmamman flaxade med sina vingar,

flög ner till slutet av backen och väntade på vinnaren.



"Ägghuvud kommer aldrig att vinna detta, sade alla kycklingarna.

Låt oss börja, och de sprang iväg.

De sprang ner för backen men det var mycket stenigt och brant.

Stenarna skadar alla fötterna och alla ropade, "Aj! Aj! Aj! "
Ägghuvud ramlade men när han gjorde det började han rulla

och rulla och rulla.

Han blev snabbare och snabbare och snabbare tills han inte

kunde höra sina bröder och systrars "högljudda röster.



Spricka! BANG! Spricka! BANG!


POP!


Han tittade upp. Han var vid hönsmamman fötter.

Hönsmamma log. 'Du är en vinnare ungen min nummer fem. "
"Jag är inte en kycklingtjej," stönade Ägghuvud.
"Du är nu, sa hönsmamman" den gropiga backen har brutit ditt skal.

Titta på dig själv i vattenpölen. "



 
Ägghuvud såg på sig själv i pölen och han hoppade upp och ner av glädje.

Så småningom hade hans bröder och systrar nått slutet av backen.
"Du är en kycklingtjej, sa kyckling nummer ett, två, tre och fyra.


 


    Kyckling nummer fem hade vunnit det stora choklad påskägget.

 Han delade med sina bröder och systrar.

Kyckling nummer ett, två, tre och fyra hade mycket stora blåsor

på fötterna och kunde knappt gå på grund av den steniga backen

men kycklingtjejen nummer fem hade perfekta fötter.



Hönsmamman tog dem på en promenad nästa dag.

De passerade Dotty Anka och Coral Cow igen. De kvackade och muuuade.
"Åh, titta på kyckling nummer etts fötter.
Åh, titta på kyckling nummer tvås fötter.
Åh titta på kyckling nummer tres fötter.
Åh titta på kyckling nummer fyras fötter,

och de brast i skratt. När de såg kyckling nummer fem, sa de,
"Åh, titta på den där kycklingen. Han är perfekt. "
 


Hönsmamman vände sig om och såg på sina fem kycklingar.

Kyckling nummer fem var mycket lycklig.

Hönsmamman var mycket glad för det men hon ville

inte visa det och hon var glad över att ungen nummer

fem inte var mobbad längre!


Av Maria - 9 april 2011 20:22


En vän!

 

En vän är du som är mig nära,

En vän är du som ser min sorg

En vän är du som hjälper mig bära

Och stoppar den i en korg.

 

En vän är du som ser mig gråta

En vän är du som ser mig glad

En vän är du som låter mig förlåta

När något dumt jag säger var dag.

 

En vän är du som lyssnar tyst,

När jag ringer sent någon natt.

En vän jag får vila vid din byst

Du stryker min kind när jag är matt.

 

En vän som du kan man aldrig hittar

Hur man letar och hur man än ber

I mörker i sol hur man än tittar

Finns du bara där och ler.


Text: Maria Ersson.

Av Maria - 9 april 2011 20:13



Idag vi gymnastik ska ha, sa Tummetott.

Vad kul, sa Slickepott.

Vad ska vi göra, sa Långeman.

Det får ni se, sa Gullebrand.

Jag vill börja gympa nu, sa Lilla Vickevire.


Text: Maria Ersson.

Av Maria - 9 april 2011 20:10

 

Av Maria - 8 april 2011 23:49


Av Maria - 6 april 2011 20:50

    


   

 

 

 

 

 

 







Har gjort denna påskfrågeslinga för att ha denn nu på skärtorsdag på jobbet.

Bjuder även er på denna slinga, ni som vill ha.

Jag tror ni kan svaren på dessa frågor utan facit

så därför skriver jag inte in svaren.


Kram.

//Maria.

Av Maria - 3 april 2011 18:43

Gruffalo
 

En mus tog en promenad genom den djupa mörka skogen.

En räv såg musen, och musen såg god ut.

kom och ät lite lunch med mig i mitt gryt.

"Det är fruktansvärt snällt av er, herr räv, men jag kan inte.

Jag ska dricka te med en Gruffalo. "

"En Gruffalo? Vad är en Gruffalo?"

"En Gruffalo! Vet du inte det?

 

Han har knottriga knän och utåtvände tår,

" Och en giftig vårta i slutet av hans näsa. "

 

"Var är du träffa honom?"

Här vid dessa stenar.

Och hans favoritmat är rostad räv.

”Rostad räv! Nu måste jag skynda mig, sa räven.

Adjö lilla mus och bort han skyndade iväg.

Dumma gamla räv!

Vet han inte att det finns ingen Gruffalo.

 

Musen gick vidare i den mörka skogen.

En uggla såg musen och musen såg god ut.

Kom på te i mitt bo i trädtoppen sa uggalan.

 

Tyvärr så kan jag inte, sa musen men det var

väldigt snällt av er herr uggla.
Jag ska dricka te med en Gruffalo. "

"En Gruffalo? Vad är en Gruffalo?"

"En Gruffalo! Vet du inte det?


Han har fruktansvärt betar,

och fruktansvärda klor,

" Och hemska tänder i hans

fruktansvärda käftar. "

Och hans favoritmat är uggleglass.

 

Vart ska du träffa honom?

Här på denna stig, sa musen!

 

Uggleglass, uggleglass, sa ugglan.

Adjö, lilla mus sa ugglan och flög iväg.

Dumma uggla uggla!

Vet han inte att det finns ingen Gruffalo.

 

Musen fortsatte längre in i den mörka skogen.

En orm såg musen och musen såg god ut.

Vart ska du lilla mus?

Kom på fest i mitt zoologiska hus!

 

"Det är fruktansvärt snällt av dig, sa musen

men jag ska träffa en Gruffalo och ha fest!
"En Gruffalo? Vad är en Gruffalo?"

"En Gruffalo! Vet du inte det?

 

”Hans ögon är orange, tungan hans är svart,

 han har lila taggar över hela ryggen. "

Vart ska du träffa honom sa ormen.

Här vid denna sjö, sa musen.

Och hans favoritmat är krypterad orm.

Krypterad orm, krypterad orm,

det är dags att jag gömmer mig nu.

Adjö lilla mus så gled ormen iväg.

Dumma gamla orm!

Vet han inte att det finns ingen Gruffalo.

 

Musen gick ännu längre in i skogen

och helt plötsligt så stog han öga mot öga med

en Gruffalo som han inte trodde fanns.

 

Gruffalo Gruffalo

"Åh hjälp! Åh nej!

" Det är en Gruffalo! "

Men vem är denna varelse med hemska klor

Och hemska tänder i hans fruktansvärda käftar?

Han har knottrig knän och vände ut tårna,

Och en giftig vårta på nästippen.

Hans ögon är orange, tunga är hans svarta,

Han har lila taggar över hela ryggen.

 

Men vad har vi här då, sa Gruffalo.

"Min favoritmat!".

"Du kommer att smaka gott på en skiva bröd!"

 

Jag är den mest skrämmande varelse i denna skog.

Bara gå bakom mig och snart kommer du se,

alla är rädda för mig.

"Okej", sa Gruffalo, sprudlar av skratt.

 "Du går vidare och jag följer efter."

"Bra?" sa musen”.

 

De gick lite mer tills Gruffalo sa,

"Jag sa ju det."

Han sa, "Adjö, lilla mus!"

 

De gick och gick tills Gruffalo sa,

"Jag hör ett väsande i bladen framåt."

"Det är ormen, sade musen.

Han tittade på Gruffalo.

Sen gled han till sitt hus fort.

"Otroligt!". sade Gruffalo.

 

De gick vidare tills Gruffalo sa.

“Jag hör ett flaxande bland träden!

Det är ugglan, sa musen.
Uggla tog en titt på Gruffalo.

Helt förvånande, sa Gruffalo.

"Du ser?" sa musen. "Jag sa ju det."

 

De gick vidare tills Gruffalo sa.

Fox tog en titt på Gruffalo.

"Jag kan höra fötterna på vägen framåt."

Det är räven, sade musen.

Åh hjälp sa räven. Adjö lilla mus.

Och av han sprang till sitt underjordiska hus.

"Häpnadsväckande!" sade Gruffalo.

 

"Tja, Gruffalo, sade musen. "Du ser?

Alla är rädda för mig!

 Men nu är min mage hungrig.

 Min favoritmat är - Gruffalo "!

Och snabb som vinden vände och flydde.

Gruffalo.

Allt var tyst i den djupa mörka skogen.

 Musen hittade en nöt och nöten var god.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Saga är ursprungligen skriven av Julia Donaldson.

Men jag tog mig friheten att göra om i texten litegrann.

Bilderna kommer från en engelsk sida som heter TES.

 

Av Maria - 1 april 2011 22:01



Om ni vill ha materialet så maila mig på: mariaslekrum@live.se



       






      Av: Maria Ersson.

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards