Mariaslekrum

Alla inlägg den 19 augusti 2011

Av Maria - 19 augusti 2011 20:58


 

Rovan.

 Bröderna Grimms Fabler.

 

Det var en gång två bröder
som båda hade tjänstgjort som soldater,

och en var rik och den andra var fattig.
Den fattige, som ville bli rikare,

kasserade sin uniform och arbetade som en
bonde. Han grävde ett hål i sitt lilla fält och sådde rovor.

Fröet kom upp,

och en av rovorna växte så mycket att det verkade

 som om den aldrig skulle sluta växa.

Det kanske har kallats drottningen av rovor,

som aldrig setts förut och
kanske aldrig heller får uppleva igen.

Äntligen var det så stort att det fyllde
en vagn och behövde två oxar för att dra den.

 Undra vad som skulle hända, om
det skulle bringa lycka eller olycka.

Till sist sade han till sig själv,

"Om jag säljer den vad vinner jag på det?

Jag kan äta den, men den stora
rovan var för bra för det.

Det bästa är att ta det till kungen och erbjuda den till honom."

 

Så han lastade vagnen,
spände två tjurar, och tog den till domstolen

för att ge kungen den som present.

 "Vad är detta för extraordinära föremål?" frågade kungen.
''Jag ​​
har sett många underverk under min tid,
men aldrig något så märkligt som detta.

Vilket frö gjorde detta under våren?

Tillhör den dig, då är du ett speciellt barn av lycka? "

"Åh nej", sa bonden.

"Lycklig är jag verkligen inte, för jag är en fattig soldat,

eftersom han inte kunde hålla sig längre,

 hängde han upp sin uniform på en spik och kastade jorden.

Jag har en bror som är rik och är väl känd för dig, min Lord Kung.

Men jag, eftersom jag inte har ingenting,

så är jag bortglömd av alla i världen.

 

Eftersom kungen tyckte synd om honom så sade han:

 "Din fattigdom ska vara slut, och du skall få så
rika presenter från mig att din förmögenhet kommer

bli lika stor som din brors."
Därpå gav han honom massor av guld, mark, fält och hjordar,

och berikade honom med ädla stenar så att den andra broderns

 rikedom inte kunde jämföras med hans.

 

 Nu när den rika brodern hörde vad hans bror
med en enda rova hade förvärvat,

avundades han honom och funderade hur han
skulle kunna få liknande skatter åt sig själv.

Men han ville visa sig mycket
smartare, så han tog guld och hästar och presenterade dem för

kungen och kände att han skulle ge honom en bättre och vackrare gåva.

För om hans bror fick så mycket för en rova

vad skulle då inte han få för sina vackra saker?


Kungen var närvarande, och sade att han kunde ge honom något i gengäld  som var ovanligare och bättre så de hämtade den enorma rovan.

Så rika brodern var tvungen att sätta sin brors rova

 i en vagn och ta med det hem igen.


 

Till denna saga så har jag inga bilder.

Inte än iallafall.  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards