Mariaslekrum

Alla inlägg den 12 september 2011

Av Maria - 12 september 2011 19:43

 

  

Maila mig om ni vill ha materialet.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 12 september 2011 18:29


 

DEN LÅNGÖRADE KANINEN.

Från en liten pixibok.

Text: Marie Paula Armand och Carlos Busquet.

 

1. Kaninen Flop är ledsen
för att han hade så långa öron.

För en kanin är det normalt,
men Flops var alltför långa.

Han skulle gärna vilja gömma
dem, men hur gör man det?

- Om jag skulle klippa av
dem sa han plötsligt.

 

2. Han ropade på sin vän Jocke.

- Hör du, säger han upphetsat.

Här har du en sax.

Vill du klippa av dom här
löjliga öronen på mig!

Jocke ska just till att
börja klippa av öronen, men vid

första klippet hoppar Flop högt.

- AJ, SLUTA!! ropar han .
Det gör ont.

 

3. Med plåster på örat
vandrar Flop sorgsen i skogen.

Kom och lek med oss,
föreslår de andra kaninerna för att

muntra upp honom.

De sätter i gång med att leka kurra gömma och Flop som har

tröstat sig en aning gömmer sig bakom en buske.

 

4. Han anar inte att hans
öron förråder honom. För dom

sticker upp över busken!

Naturligtvis hittas han
genast och börjar gråta.

- Det är bara för att jag
har så långa öron ropar han olyckligt.

 

5. För att trösta honom säger Jocke:

- Följ med mig så ska jag
visa dig ett stort morotsland.

- Toppen! Morötter, jag älskar morötter säger Flop.

- Vi måste vara försiktiga,
säger Jocke för bonden har ett
gevär.

 

6. Här är dom nu i morotslandet.

Flop kan inte se sig mätt på läckerheterna.

Han rycker upp några morötter och tuggar glupskt.

- Så jättegott

Men bonden har fått syn på Flops öron.

Han tar sitt gevär och skjuter.

 

7. Men han sköt bara i
luften för att skrämma bort kaninerna.

Flop och Jocke blev jätterädda och sprang därifrån

allt vad dom orkade.

Dom sprang mot ett dike fullt av gegga.

Jocke tog ett stort skutt över det,

 men Flop missade och ramlade rakt ner i geggan,

 han sjönk så det var bara öronen som stack upp.

 

8. Jocke fortsatte att
springa, och när han vände sig om

upptäckte han att Flop var borta.

Han smög tillbaka, för han
var rädd för att möta bonden igen.

Så såg han Flops öron sticka upp ur diket.

Han tog tag i dem och drog upp Flop.

Tacka dina öron Flop.

De har räddat livet på dig.

Utan dem hade jag aldrig hittat dig.

 

9. Sen dess tycker Flop inte
längre illa om sina långa öron.

Och nu han har lärt sig att
fälla ner dem när det behövs.


 

Maila mig om man vill ha bilderna till sagan.

mariaslekrum@live.se

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards