Mariaslekrum

Alla inlägg under mars 2011

Av Maria - 30 mars 2011 19:06

 

Idag är det ingen vanlig dag

för min mamma fyller 65 år.

 

Ett stort grattis på din dag, mamma

önskar Tilde med familj.

 

 

  

Av Maria - 29 mars 2011 20:50

Det var det fräckaste.
 
Om den lilla mullvaden som ville veta vem som hade gjort det.
 
1. Alltihop började en dag när mullvaden stack upp huvudet
ur sin håla för att se om solen hunnit upp.
Något brunt och avlångt kom nerdimpande
och landade rakt i huvudet på honom.
 
2. Det var det fräckaste morrade mullvaden.
Vem var det?
Och rakt i huvudet på mig.
 
3. Han frågade duvan som just flög förbi:
Är det du som har gjort det här?
Nej! sa duvan hur kan du tro det?
  Jag gör så här:
Och slask landade en vit lös klick på marken.
 Då såg ju mullvaden att det inte var duvan.
 
4. Är det du som har gjort det här?
  frågade mullvaden hästen som betade på ängen.
 Nej! Hur kan du tro det?
 Jag gör så här:
 Och duns dråsade fem stora bajsbollar ner på marken.
 
5. Då gick mullvaden till haren.
 Är det du som gjort det här? frågade han.
Nej! sa haren jag gör så här:
 Då såg mullvaden massa små hårda kulor som landade på marken.
 
6. Strax intill stod geten och drömde.
 Är det du som gjort det här? frågade mullvaden.
 Nej! sa geten hur kan du tro det.
Jag gör så här:
 En massa runda kluttar damp ner på gräset.
 
7. I hagen stod kon och idisslade.
 Är det du som gjort det här? frågade mullvaden.
 Åh nej du! Det där lilla.
 Jag gör så här:
En stor brun komocka landade på marken,
 då såg mullvaden att det inte kunde vara kon.
 
8. Då gick han för att fråga grisen.
 Är det du som gjort detta?
 Nej! Sa grisen jag gör så här:
 Och sprutt låg det en stor hög på gräset.
Usch vad det luktade…
 
9. Då gick mullvaden till flugorna för de
måste väl ändå veta vem som hade gjort det.
Flugorna slog sig ner på mullvadens huvud,
hm surrade de. Det måste vara en hund.
 
10. En hund tänkte mullvaden och då visste
han vem som hade gjort det.
Raskt ilade mullvaden upp på hundkojans tak.
Och prutt så landade en liten svart plupp mitt i huvudet på hunden.
Glad och nöjd fortsatte mullvaden med sitt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bilderna kommer härifrån

Av Maria - 27 mars 2011 18:45

 

 

Hej på er i blåsten!

 

Här i Sundsvall blåser det så att man tror

att både hus och allt lyfter snart.

Men iallafall så har jag ägnat en del av dan

att skicka material till er som ville ha.

Men dock har några kvar genom facebook

och är på bloggen.

Nu är det så att några har skrivit genom bloggen

och vill ha material men ej skrivit någon mailadress

och det måste jag ha för att kunna skicka materialet.

Så skicka er mailadress till mariaslekrum@live.se

så skickar jag det ni vill ha.

 

De senaste veckorna så har det bara ramlat in mail

av folk som vill ha material, jätteroligt tycker jag.

Men jag hoppas att ni har tålamod att vänta

för jag hinner inte skicka till ca 60 stycken på

några dagar bara för jag jobbar heltid +

att jag vill ju lägga in på bloggen också

och så har jag ju en familj som går före allt.

Men materialet kommer.

 

Men jag vill be om en tjänst

när ni vill ha material så skicka bara mailadress genom bloggen

eller mail till min adress mariaslekrum@live.se

Som det nu har varit så får jag gå igenom fem olika

adresser och bara det tar sån tid, skickar bara hit så

går det fortare för då har jag alla på samma plats.

 

Tackar på förhand.

 

Om det nu är någon som inte har fått det dom vill ha så hör av er,

men som sagt facebook har jag kvar att skicka där har jag inte

gjort något än- Det blir i slutet av nästa vecka.

 

Ha en riktigt skön vår nu

så höres vi.

 

Kram.

//Maria.

 

Av Maria - 26 mars 2011 23:42

Regnbågsfisken.


1. De andra fiskarna beundrade hans färgglada skalor

och kallade honom Regnbågsfisken.
"Kom igen, spela med oss, Regnbågsfisken!"

Men Regnbågsfisken var stolt och simmade förbi dem.

 

 2. En liten blå fisk simmade längs bakom honom.

”Regnbågsfisken, vänta på mig!

Kan du ge mig en av dina glittrande fjäll.

De är så vackra och du har fått så många!"

  "Ge dig en av mina fjäll? Vad tänker du på?",

Ropade Regnbågsfisken.

"Bort från mig!"
Chockad, blev den lilla blå fisken och simmade bort.

 

   3. Fortfarande uppspelt, berättade han för vännerna om det.

Från och med då ville ingen ha något mer att göra med Regnbågsfisken.
De vände sig bort när han simmade förbi dem.

  Vilken nytta har Regnbågsfisken, av sina vackra fjäll,

om han inte längre var beundrad av alla?
Nu var han den ensammaste fisk i hela havet!?

 

4. En dag pratade han ut sin sorg till sjöstjärna.

"Jag SOM är så vacker. Varför bryr sig ingen om mig?”

  "I en grotta bakom korallrevet bor den kloka bläckfisken.

Kanske kan han hjälpa dig", sa sjöstjärnan.

 Regnbågsfisken simmar in i grottan.

Det var mycket mörkt här inne.

Han kunde knappt se någonting.

 

5. Men plötsligt såg han två lysande ögon.

 "Jag har väntat dig, sade bläckfisken i en djup röst.

"Vågorna har berättat om dig för mig.

Lyssna på mitt råd.

Ge varje fisk en av dina glittrande fjäll.

Då kan kanske du inte är den vackraste fisken i havet,

men du kommer bli glad igen.."

 "Men ..." Regnbågsfisken började prata,

men bläckfisken hade redan försvunnit i ett mörkt moln av bläck.

 "Ge bort mina fjäll?

 Mina vackra glittrande fjäll?,

 tänkte Regnbågsfisken, förskräckt.
"Aldrig! Nej, Hur kan jag vara lycklig utan dem?"

 

6. Plötsligt kände han lätt beröring av en något.

Den lilla blå fisken var tillbaka!
”Regnbågsfisken, Snälla,, var inte arg.

Kan du ge mig en av dina glittrande fjäll?, en liten en."

Regnbågsfisken tvekade.
"En mycket, mycket litet fjäll, tänkte han.

Varför inte, jag kommer knappast sakna det."

  Regnbågsfisken drog försiktigt bort den allra minsta

av hans glittrande fjäll.

"Här, jag ger dig den här!

Men nu får du lämna mig i fred!"

  "Tack, tack så mycket!" bubblade den lilla blå fisken upphetsat.

"Du är snäll, Regnbågsfisken." ?

Regnbågsfisken kände sig ganska konstig.
Han såg den lilla blå fisken som simmade bort lycklig

genom vattnet med sin glittrande fjäll, vrida sig hit och dit.

  Den lilla blå fisken rusade genom vattnet med sitt glittrande fjäll.

Snart var Regnbågsfisken omgiven av andra fiskar.

Alla ville ha ett glittrande fjäll.

Regnbågsfisken delade ut sina fjäll och kände sig

gladare och gladare när han gjorde så.?

Slutligen så hade Regnbågsfisken bara ett glittrande fjäll kvar.

Han hade gett bort alla de andra!

Och han var glad, lyckligare än han någonsin hade varit!

  "Kom igen, Regnbågsfisken, kom och spela med oss!" ropade de andra.

"Jag kommer!" sade Regnbågsfisken och

simmade glatt med de andra fiskarna.

 

 

 

     

 

 

 

          

 

 

Av Maria - 26 mars 2011 18:04

Fru Skrubb.

 
"Åh, härlig lera, sade kon,

och hon hoppade i den.

 

"Åh, härlig lera, sade grisen,

och han rullade i den.

 

"Åh, härlig lera, sade ankan,

och hon paddlade i den.

 

Då kom Fru Skrubb.

 

"Titta bara på dig!" skrek hon.

 

"I badet ni går."

 

I gick kon, tvätta, tvätta.

 

I gick grisen, tvätta, tvätta.

 

I gick ankan, tvätta, tvätta.

 

"Nu är det bättre, sade Fru Skrubb.

 

Borta gick kon.

 

Borta gick grisen.

 

Borta gick ankan.

 

Då när ingen såg så hoppade Fru Skrubb i leran och sa,

"Åh, vilken härlig lera".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

 

 

 

 

Bilderna kommer härifrån.

Men jag hade ingen text och vet inte alls hur

denna saga är så jag gjorde en egen text

plus att sista bilden gjorde jag för att få ett roligt slut.

 

       

Av Maria - 24 mars 2011 13:38

Vem sänkte båten.


För länge sedan bodde en ko, en åsna, ett får,

en gris och en mus på en bondgård nära havet.

En solig och varm dag bestämde de sig för att åka ut

med den lilla båten och ro i viken.

Men vem var det som sänkte båten?


Var det kossan som nästan trillade i när hon äntrade båten

och som förde sådant oväsen.
Nej!

 Inte var det kossan som äntrade båten

och förde sådant oväsen som sänkte båten.


Men vem var det som sänkte båten?


Var det åsnan som nästan fick båten ur balans

och som skrek jag sätter mig i fören innan vi ställer med en olycka.
Nej!

 Inte var det åsnan som satte sig i fören för att båten

skulle komma i balans som sänkte båten.

Men vem var det som sänkte båten?


Var det grisen, den tjocka och feta som klev i från sidan
och som ställde till sån oreda att de nästan tappade paraplyet i vattnet.
Nej!

 Inte var det grisen den tjocka och feta som ställde till oreda
som sänkte båten.



Men vem var det som sänkte båten?


Var det fåret som precis kunde sätta sig för att få
plats med sin stickning.

Nej!

 Inte var det fåret som satt med sina stickor som sänkte båten.


Men vem var det som sänkte båten?


Eller var det den lilla musen hon var sist att hoppa i båten.

Och som vägde minst av dem alla.

Kunde det verkligen vara hon som vägde minst.
Ja!

 

Nu vet du vem det var som sänkte båten!










 

 

 

Bilderna kommer härifrån.

Av Maria - 23 mars 2011 21:36

Fem små fiskar som simmar havet ...
retar Mr haj och säger att

"du inte kan fånga mig, du kan inte fånga mig".
Då simmar Mr haj så tyst som han kan
SNAP! Så var en fisk uppäten. 

(Ta bort en fisk).

 

Fyra små fiskar som simmar havet ...
retar Mr haj och säger att

"du inte kan fånga mig, du kan inte fånga mig".
Då simmar Mr haj så tyst som han kan
SNAP! Så var en fisk uppäten. 

(Ta bort en fisk).

 

Tre små fiskar som simmar havet ...
retar Mr haj och säger att

"du inte kan fånga mig, du kan inte fånga mig".
Då simmar Mr haj så tyst som han kan
SNAP! Så var en fisk uppäten. 

(Ta bort en fisk).

 

Två små fiskar som simmar havet ...
retar Mr haj och säger att

"du inte kan fånga mig, du kan inte fånga mig".
Då simmar Herr haj så tyst som han kan
SNAP! Så var en fisk uppäten. 

(Ta bort en fisk).

 

En liten fisk som simmar havet ...
retar Mr haj och säger att

"du inte kan fånga mig, du kan inte fånga mig".
Då simmar Herr haj så tyst som han kan
SNAP! Så var den  sista fisken uppäten. 

(Ta bort en fisk).

 


Inga små fiskar simmar fram
Ingen retar Herr haj - ta mig om du kan.
 
  
      

   

 

 

 

Av Maria - 23 mars 2011 20:23

 

 

Grönt monster har stort läskigt grönt ansikte.

Och två stora, gula ögon,

En lång blåaktig grönaktig näsa,

röd mun med vassa vita tänder,

Två små snirkliga öron,

Risigt lila hår,

Men inte skrämmer du mig!

 

Sen när monstret ska bort så läses sagan så här.

 

Försvinn, risiga lila hår,

Försvinn två små snirkliga öron,

Försvinn långa blåaktiga grönaktiga näsa,

Försvinn stora röda munnen,

Försvinn vassa, vita tänder,

Försvinn två stora gula ögon,

Försvinn stora gröna ansikte,

Så är det stora gröna monstret borta igen.

. Och kom inte tillbaka, förrän jag säger till.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

   

 

 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards