Mariaslekrum

Alla inlägg under mars 2009

Av Maria - 31 mars 2009 17:52

Här kommer påskramsan.

 

Kram.

/Maria.

Av Maria - 30 mars 2009 20:23

Här kommer påsksången!

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 29 mars 2009 20:32

Varför har vi inskolning på förskolan?

 

Nu när ni fått plats på vår förskola innebär det

att ni skall lära känna nya människor och en ny miljö.

För dig som förälder innebär det att du får:

* Berätta om Ditt barn.

* Lära känna de människor som arbetar på förskolan.

* Ta del av hur just Er förskola fungerar.

* Träffa de andra barnen och föräldrarna.

* Ta del förskolans verksamhetsinnehåll.

 

För ditt barn innebär det möjlighet att:

 

* Förberedas för att så småningom bli lämnad på förskolan.

* Lära känna och lita på nya vuxna.

* Få trygghet i den nya miljön med andra vänner och andra rutiner än hemma.

* Lära känna nya kamrater.

För oss som arbetar på förskolan innebär det att vi får möjlighet att:

* Med din hjälp lära känna barnet.

* Visa vilka vi är och hur vi arbetar på förskolan.

* Skapa en förtroendefull kontakt med dig.

 

För barngruppen innebär det att:


* Den får lära känna och hjälpa till att ta hand om sin nya kamrat och dig.

Inskolningsperioden är 1 vecka tillsammans med föräldern.

Inskolningsplaneringen görs tillsammans med inskolningspedagog och föräldern.

 


Av Maria - 29 mars 2009 20:23

Här kommer lite frågor man kan ha på ett samtal med föräldrar.

Namn:

Född:

Datum:

 

* Hur verkar barnet trivas?

 

* Hur fungerar lämning och hämtning?

 

* Lek inne med vad och hur?

 

* Lek ute med vad och hur?

 

* Beskriv barnets egenskaper.

 

* Vad tycker barnet är extra roligt?

 

* Vad tycker barnet är mindre roligt?

 

* Beskriv barnets emotionella och socila utveckling.

 

* Hur klarar barnet att vara med i samlingen och andra aktiviteter?

 

* Rutinsituationer (matsituationen och på/avkläning?

 

* Beskriv barnet språkutveckling.

 

* Beskriv motoriska utveklingen.

 

* Finmotoriken.

 

* Grovmotoriken.

 

* Barnets kognitiva/perceptuella utveckling.

Av Maria - 29 mars 2009 20:17

Mösnterpromenad = gå ute och upptäck mönster på fönster

 (olika sorters fyrkanter, kvadrater, rektanglar, stjärnor),

 staket (kryss, randigt, fyrkanter, trianglar osv.) hus,

övergångsställe osv.

Kom på mer!

 

Pärlplattor = geometriska begrepp, symmetri,

 samband i mönster, form, färg, trianglar (med olika långa sidor),

romb, diagonalt osv.

Kom på mera,

 det är jättekul att jobba med barnen i färg och form.

Av Maria - 29 mars 2009 20:13

Förväntanssamtal kan man ha med föräldrarna

 när barnet flyttar över från småbarn till syskonavdelning.

 

Frågor man kan ställa är:

 

* Hur ser föräldrarna på sitt barn?

 

* Föräldern berättar vad barnet är intresserat av.

 

* Vad förväntar sig föräldern av vistelsen på syskonavdelningen?

Av Maria - 29 mars 2009 19:54

Välj ett tillfälle när barnet vill.

Sitt där ni inte blir störda.

 

 Du ska snart sluta här på förskolan och börja förskoleklass.

* Hur känns det?

 

* Vad tror du att du ska få göra i förskoleklass?

 

* Vad vill du göra?

 

* Vad vill du lära dig?

 

* Vad är du bra på?

 

* Vad är kul att göra här på förskolan?

 

* Vad är kul att göra hemma?

 

* Vad har du lärt dig här på förskolan?

 

* Är det något som vill träna på?

(som du inte är bra så bra på?).

 

* Vem är det som bestämmer?

 

* Vad får barn bestämma?

 

* Vad tycker du om att leka?

 

* Med vem?

 

* Vilka leker du med?

 

* Vilka lekar tycker du om?

 

* Brukar du spela Tv-spel?

 

* Brukar du spela dataspel?

 

* Är du en bra kompis?

 

* Hur är du en bra kompis?

 

Bra att tänka på.

Tänk ut följdfrågor

Ställ öppna frågor.

 

Styr så att barnets egenskaper kommer fram.

 Positiva sidor. Speciellt.

Ta inte med sånt som är utlämnande eller negativt.

Håll en röd tråd.

 

Frågornas ordningsföljd är inte så viktig.

 


Av Maria - 28 mars 2009 17:50

Här en till.

 

Kram.

//Maria.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards