Mariaslekrum

Alla inlägg under november 2009

Av Maria - 30 november 2009 20:17

Badbomber.

 

Här kommer ett recept på badbomber Jättekul att ge bort i present!

 

Det här behöver du:


1 dl bikarbonat
0,25 dl citronsyra
0,5 dl badolja
karamellfärg
parfym 

skärbräda, aluminiumformar, bunke
decilitermått


Blanda alla ingredienser i en bunke. Droppa i 2 droppar karamellfärg.

 Droppa ev. i några droppar parfym. Forma degen till bollar.

 Lägg bollarna i aluminiumformar. Låt badbomberna torka.

 Det tar minst 24 timmar.

 Sen är det bara att tappa upp ett bad och lägga i en badbomb...

Av Maria - 30 november 2009 20:09

   


Jultomte på olika språk

 

Brasilien: Papai Noel

Chile: Viejo Pascuero

Danmark: Julemanden

 Finland: Joulupukki

 

Frankrike: Pére Noël

Island: Jolasveinn

 Italien: Babbo Natal

Spanien: Santa Claus

 

Korea: Santa keulloseu

Japan: Santa Kurousu

Kina: Dun Che Lao Ren

Sverige: Jultomten

 


Nederländerna: Kerstman

 Norge: Julenissen

Storbritannien: Father Christmas

Albanien: Santa Claus

 

Tyskland: Weihnachtsmann

USA: Santa Claus

Österrike: Chriskind

Kroatien: Djed Mraz

Estland: Jõuluvana

Av Maria - 28 november 2009 22:47

  

Tjena på er!

 

Ja, då var det lördagkväll då, snart natt och veckan har gått.

Jag har inte jobbat sen i måndags för på måndagsnatt mot tisdagen så fick Tilde magsjuka. Så det var ett väldans rännande på toa.

Men hon mådde inte illa utan det kom bara bakvägen i

tre dagar, annars så var hon pigg.

Så fort hon åt något så var det bara att springa iväg

och på onsdag eftermiddag så var det min tur och samma sak

där, inget må illa och pigg precis som Tilde.

Men det är ändå jobbigt för kroppen och L-A har också haft en släng av det.

Så man kan säga att denna vecka har varit bara skit asså.

 

Igår var det ju idol och rätt person åkte ut nu också och jag

kan tala om att det är Calle jag har hållt på hela tiden

för jag tycker han har utstrålningen som jag fastnar för.

 

Den saknar dock Erik men har då rösten istället och jag berättade ju förra

veckan att jag hade två favoriter och den andra är ju då Tove.

Men jag tycker att Calle har stuckit ut mer med sin utstrålning,

han har det.

 

Men om jag ska vara ärlig så står det mellan Tove och Erik

och då hoppas jag verkligen att Tove tar hem det.

Men det får framtiden utvisa och nu är

det nattinatt.

 

Kram på er allihopa och ha en riktigt skön

1:a advent.

  


Av Maria - 28 november 2009 16:52


Grötrim.

 

Jag önskar ingen mandel i min gröt,
men jag kramar gärna en flicka
som är söt.

 

Gröt och mjölk och smör och brö`
hästarnas hö och fåglarnas frö,
allt som är gott stavas med ö.

 

Ingen jul utan gris,
ingen gröt utan ris,
utan gröt blir det kris,
den som äter gröt är vis.

 

Jag önskar det vore jul
varje vecka minst en timma.
För det är så rysligt kul
att äta gröt och rimma.

 

Om gröt till julen jag ej får
fäller jag bestämt en tår.

Av Maria - 28 november 2009 16:49

 

Julklappsrim.

Många tycker ju om att sätta rim

på paketen till jul.

Här kommer några tips.


Parfym:

Apelsinblom, kaprifol

kanske citrus och viol.

Jasmin och rosa bär

vad döljer sig här?

 

Ett minne från en dag

en frisk fläkt av behag.

Allt ryms i den här

i en doft du håller kär.

 

Makeup:

Denna klapp får dig

att glittra lite mera.

Och vips så får du blickar

ifrån ännu flera.

 

Får ansiktet att vakna

lyfter fram det fina.

Med mod att ta för sig

får den att skina.

 

Bok:

En minut över

eller en dag i sträck.

Ett muntert skratt

eller en panna i veck.

 

Högt för andra

eller tyst på egen hand.

Fångas du av orden

får kanske blodad tand.

 

Leksak:

Visst är tålamod bra

men i längden rätt segt.

Sitta still och vara tyst

när du kunde ha lekt.

 

Så ibland kan man tröttna

på när andra har kul.

Och vad är då bättre

än lit action till jul?

 

Underkläder:

Visst låter det vackert:

snön ligger vit på taken.

Men vad hjälper det

när du fryser om baken?

 

Här är nåt som värmer

innanför den där toppen.

Snyggt, fräscht och skönt

allra närmast inpå kroppen.

 

Tröja:

En passande klapp

är en viktig affär.

Så i deta fall

har jag tänkt så här.

 

Färgen rätt

storleken okej.

Men nummer ett:

snygg på dig.

 

Brevpapper:
Pennor ska fyllas med nya stift
Frimärken ska slickas
Du ska ta fram din bästa skrift
Sedan skall här skicka.

Badsalt:
Visst vill du minnas när vintern blir lång,
sommarens dofter av tallbarr och tång.

Chokladask:
Liksom du är denna söt
Några har en smak av nöt
När din mage börjar sjuda
Är det dags att givmilt bjuda.


Leksaksbil:
Den ska stanna jämt för rött,
annars blir polisen stött.


Brödrost:
Detta är vad jag förstår,
för ett franskbröd av i går.


Duk:
Ej något för en sjöman, men sanna mina ord,
dock något som är ämnat att kastas över bord.


Filt:
Just vad du ibland behöver,
inte under men över.

Fiskeredskap:
En baby lik med denna klapp,
den blir som grinigt väntar napp.


Filofax:
För att minnas när, var, hur
Skriv då här en krumelur.


Fotoalbum:
Livet består at ögonblick
Som du kan fånga i ett klick
Äntligen kan du få sorterat
Det du redan fotograferat.


Freestyle/Walkman/Mp3 eller Cd-spelare:
Nu blir det ös
Med hög decibel
Utan nervös
Klagan och gnäll.


Färgkritor:
Det är trist att vara utan
när regnet slår mot rutan.


Glas: (vinglas, champagneglas etc.)
Dessa passar bra till fester
När någon skall hyllas
Tänk dock på att dina gäster
Inte behöver fyllas.


Grytlappar:
Jag ett handtag här dig gett,
för ett handtag som är hett.


Halsduk:
Må den klädsamt, det är huvudsaken,
falla dig om halsen och i smaken.


Klocka:
Se, sekunderna kommer, se kunderna går,
som urmakaren sa, och nåt liknande får väl sägas om denna,
men ej när den står.


Kökshanddukar:
Varenda kvinna i Sveriges land,
har drömt om dessa - i mannens hand.


Kramdjur: (nalle etc.)
Inte i bur
Men nära din pyjamas
Ditt gosedjur
Gillar att kramas


Lott:
Allting hänger på ett nummer
Glöm din karriär!
Nu kan varje liten dummer
Snabbt bli miljonär!

Morgonrock:
I den behöver du dig ej genera,
tills du hunnit få på dig mera.


Plånbok:
Kovan kommer, kovan går,
i den här Gudenås du får plats för det som återstår.


Spegel:
Omvänd möter du,
ej sant, här en gammal kär bekant.


Spel:
Hjälper inte dina gråa celler dig till vinst
blir du ej fattig heller.
 

Tvål:
Litet halt och svettigt don
för en lindrigt ren person.


Underkläder:
Används, och på goda grunder,
överhuvud taget under.


Väckarklocka:
Tiger om kvällen men tjänstgör som tupp,
när du en morgon ej självmant går upp.

Av Maria - 28 november 2009 01:12

 

Tack för att du finns.


Jag är så tacksam för

att jag fått möta dig.

För du är speciell

och värdefull för mig.


Det som gör dig unik

Finns i ditt sätt att vara.

Din styrka och ditt mod

och allt som du kan klara.


Den kärlek som du ger

i omtanken om andra.

Ger lärdom om hur vi

ska vara mot varandra.


Du är en sån person

man lätt kan hålla kär.

Så tack för att du finns

just sådan som du är.

 

Till min kära make från lilla mig.

  

Av Maria - 28 november 2009 00:33


Väldoftande badbomb. 

Material (till 3 stora eller 4 mindre badbomber):

1 påse citronsyra,
4 påsar bikarbonat,
1,5 dl olivolja,
doftolja för tvål (Panduro),
färg för tvål (Panduro),
ev. torkade växter som passar till doftoljan – till exempel torkade apelsinskivor,

lavendel, rosenknoppar
Verktyg: Skål, slev, decilitermått, gummihandskar, kökshandduk

 

Häll citronsyran och bikarbonatet i en liten skål.

Rör om ordenligt.

Droppa doftoljan och färgen direkt ner i olivoljan.

Det är svårt att ange exakt åtgång och det är inte heller

så noga – du kan börja lite försiktigt och ta mer sedan.

 

Häll ner oljan med de torra ingredienserna

i skålen och blanda ordentligt.

Tycker du att det blir lite färglöst eller

inte doftar tillräckligt kan du droppa lite mer färg och doftolja i ”gröten".

 

Blanda i någon torkad dekoration i blandningen – torkad lavendel

eller brutna småbitar av torkad apelsinskiva.

Dela upp gröten i 3 eller 4 lika delar.

Krama hårt ihop den smuliga gröten till en boll.

Faller bollen bara ihop i smulor,

kan du försiktigt droppa lite mer olja i blandningen.

Lägg bollarna att torka på en dubbelvikt kökshandduk.

Låt dem ligga på tork minst 1, gärna 2 veckor,

så blir de riktigt torra och alldeles stenhårda.

 

 

Badbomben fräser och brusar när den släpps ner i vattnet.

Den bildar inget skum, men gör att det varma vattnet doftar härligt.

Oljan i badbomben är precis lagom mycket

för att göra huden mjuk och len efter badet.
Förpacka badbomberna i genomskinliga cellofanpåsar,

gärna tillsammans med någon torkad dekor

som förknippas med doften.

 

  

Av Maria - 27 november 2009 23:30

  

 

Barn är ju så härliga så här har jag samlat lite från en bok om

 vad de tänker och skriver till tomten.

 

Barn skriver till tomten!

 

 Från Bengt
Hej Tomten, om jag vore som du skulle jag köra bil i stället för släde och renar.

Mycket varmare för dig och mer modernt.

Hej då

 

Från Johan
Kära Tomten. Är du också mörkrädd? I så fall kan du komma tidigare.

 

 Från Mia 10 år som hoppas
Goddagens kära tomten, jag skulle vilja bli sån där prya hos dig.

Jag kan ju sköta bara de mjuka paketen till att börja med

för då slår man inte sönder någonting.

 

Från Gunnar
Snälla tomten, jag vill ha en farfar till, jag har bara fått en.

 

 Från Christian
Förra året fick jag tre mjuka paket - gör inte om det!

 

Från Esbjörn
Kära Jultomten. Jag försöker vara snell men lyckas inte en enda da- men om

jultomten skickar några paket till mig då lovar jag att anstränga mig ordentligt

i alla fall EN dag- sen får vi se!!

 

Från Pelle
I år ska du få ett par skor av mig så du slipper låna pappas.

 

Puss från Louise
Kära tomten jag önskar mig ett hundkoppel med en hund i.

 

Kram från Lollo
Hur mår du? Jag mår bra, jag önskar mig en ponny.

 Om du uppfyller min önskan är du min vän för livet.

 

Från Håkan
Snälla tomten skicka en spindel och en burk nyspulver.

 Det ska bli en överraskning till min storebror.

 

 Från Petra 6 år
Tomten, är du släkt med rödluvan?

 

Från Eva
Snälla tomten. Jag önskar mig ett hus på franska Rivieran.

 God jul!

 

Från Jessica 9 år
Hej tomten, hur träffade du tomtemor och är ni gifta eller sambo?

 

Från Sigrid
Hej tomten, jag önskar du kom till mig eller min mormor.

 till mig kan du komma ca klockan 18:00.

 Till mormor ca klockan 16:00.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards