Mariaslekrum

Alla inlägg under maj 2009

Av Maria - 31 maj 2009 16:02


Det börjar med en tid som kallas födelse,

och fortsätter till en tid som kallas döden.

Det kallas LIVET.

Det kommer utan garantier, av 60 år eller 6000 mil,

oavsett vilket som kommer först.

Och på något sätt så har även instruktionsmanualen

för livet utelämnats.


Ja, allt vi får är själva livet.

Och nu är det upp till oss att ge det ett innehåll.

Livet kommer i form av möjligheter

som är lätta att känna igen,

så fort som vi har missat dem.

Men en sak som är härligt med livet

är ju att man aldrig är för gammal

för att lära sig något nytt!

 

-Okänd författare-

Av Maria - 31 maj 2009 15:53

 

 Egen härd är guld värd.

Eget beröm luktar illa.

En fluga gör ingen sommar.

En väntar aldrig för länge, när en väntar på något gott.

Ett gott skratt förlänger livet.

Ett gott samvete är bästa huvudkudden.

Envar sin lyckas smed.

En svala gör ingen sommar.

En knuten näve kan varken ge eller ta.


Av Maria - 31 maj 2009 10:59


 


Först och främst så vill jag gratulera min mamma

på morsdag.

Vi här hemma önskar dig en skön och härlig

morsdag.

Jag ringer lite senare idag.

Vi tänkte komma upp något under veckan.

Älskar dig, mamma.

//Din dotter.

Jag själv blev uppvaktat av min dotter

hon hade gjort ett jättefint kort

på minorerna i tisdags som

jag fick idag.

Älskar dig, min Tilde.

//Din mamma.

Och så önskar jag även alla mammor som läser denna blogg

en riktigt skön morsdag.

Ha en bra dag allihopa.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 30 maj 2009 22:34

 


SOMMAREN.

En fluga surrar omkring innanför fönstret. Utanför

är det grönt. Picknickkorgen och sandalerna har

plockats fram ur garderoben.

Doften av hägg och syren fyller hela världen.

På saftglasets kant kryper en envis geting.

För en stund sedan regnade det och åskan gick.

En blixt och vi räknade sekunderna till mullret.

Den blixten slog ner långt borta.

Ute i rabatterna och hos torghandlaren finns lysand

röda jordgubbar.

I den ljusa kvällningen sjunger koltrasten från sin plast

på tv-antennen.

Skolan, fritids och dagis har tagit sommarlov.

Solen känns varm mot huden. Snart har det

blivit så varmt att man kan kan gå barfota,

 utan strumpor och skor.

Då är det sommar.

Av Maria - 30 maj 2009 16:47

 

Hej på er alllihopa i värmen.

Idag har vi målat huset lite kvar tills imorgon

sen är det, det vita som är kvar runt fönstrena b.la

Men vi tar bara framsidan nu så tar vi resten senare i sommar.

Jag har skrubbat och gjort rent på altanräcket

för där ska det också målas vit.

Kul att jobba åt sig själv så att säga och umgås med familjen samtidigt.

 Men idag ringde en kompis till Tilde och ville att hon skulle

 komma hem till henne så hon har varit borta tills nu.

Så det har varit L-A och jag som har målat och pysslat

här hemma idag. Och Texas har sprungit lös och haft det

skoj så det räcker till, tungan hängde ner i backen på honom

när vi gick in.

Och jag bara måste in tänkte jag och svalka mig en stund och

då hamnade jag här givetvis.

Nu håller L-A på och steka köttfärsbiffar så idag blir det gottigott gott.

Med köttfärsbiff och päror och lök och lingonsylt och grönsaaker,

går bara att säga en sak. Namnam.

Höres.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 30 maj 2009 16:40

 

Bliv en liten stråle

på vår mörka jord.

Hälsa dem Du möter

med ett vänligt ord.


Av Maria - 30 maj 2009 16:26

   

En gammal sägen berättar om en kvinna som ständigt

var på resande fot.

 En dag såg hon en glänsande sten i en bäck

och som väckte hennes intresse.

Hon plockade upp stenen och såg att det

var en mycket ovanlig och värdefull sten.

Nästa dag mötte hon på sin färd en annan människa,

en man som var utmattad, trött och hungrig.

Hon stoppade honom och delade sin mat

med honom.

Mannen kunde inte låta bli att lägga märke till den

 blänkande stenen och frågade kvinnan om han kunde få den.

Utan att tveka gav hon mannen stenen.

Mannen reste förvånad vidare och kunde

knappast fatta vilken fantastisk tur han hade haft.

Han visste att stenen var värd så mycket att den

kunde ge honom ett tryggt och säkert liv så länge han levde.

Men han kunde inte släppa tanken på kvinnans godhet

och beslöt sig för att söka upp henne för att lämna tillbaka stenen.

Jag vet hur värdefull den här stenen är, sa han. 

Men jag vill lämna tillbaka den med förhoppning

 om att du kan ge mig något ännu värdefullare.

Kan du ge mig den kraft i ditt hjärta som fick dig att ge mig

en sådan värdefull sten!

 

-OKÄND FÖRFATTARE-

Av Maria - 30 maj 2009 16:16

 

GlitterLive.com" src="http://i341.photobucket.com/albums/o383/glitli/hearts/006.gif" border="0" alt="" />

Svek.

Jag sträckte mina armar

mot dig genom tid och rum.

Jag ropade så länge

att min röst till slut blev stum. 

Jag tyckte att du svek mig

när jag behövde tröst

Men du kan inte hjälpa

att du inte hör min röst.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards