Mariaslekrum

Alla inlägg under december 2009

Av Maria - 31 december 2009 23:07

 

Hundens tal Till matte.

Jag har ristat mina klor i mattes hjärta att hon är min.

Rakt i mina ögon har hon lovat mig trohet.
Jag lägger   mitt huvud i hennes hand,
för hon tycker om mig.

 

Hennes svala händer leker över mitt heta skinn.
Innan jag somnar ser jag in i hennes ögon
för att när jag sover ha hennes bild i mitt minne.

När jag vaknar finns hon alltid där.
Jag är trygg nära hennes kropp för hon vaktar mig.
Hon är trygg nära min mjuka päls för jag vaktar henne.

 

Jag följer varje steg hon tar,
jag lyssnar på varje ord hon ger.

Jag har ristat med mina klor i mattes hjärta att hon är min.

Av Maria - 31 december 2009 23:03


VÄNSKAP.

 

Kärnan i en vänskap är att tillåta
varandra små felsteg.

 

När mina vänner är enögda
betraktar jag dem i profil.

 

Uppriktighet är inte att säga vad man
tänker utan att mena det man säger.

 

Uppriktigt tal är inte behagligt.
Behagligt tal är inte uppriktigt.

 

Människorna är ensamma därför att
de bygger murar istället för broar.

 

Vänlighet är ett språk som till och med
den stumme kan tala och den döve kan höra.

 

Musiken är människans världsspråk.

 

Vi är aldrig mer missnöjda med andra än när vi är missnöjda med oss själva.

Av Maria - 31 december 2009 22:52

 

Tecken på att du håller på att bli gammal.

 

 

   1. Allt gör ont, och det som inte gör ont fungerar inte.
   2. Glimten i dina ögon kommer från solen då den bryts i dina dubbelslipade glasögon.
   3. Du känner dig som om det är morgonen efter, men du har inte varit någonstans.
   4. Dina barn börjar se medelålders ut.
   5. Du har äntligen kommit upp till toppen av stegen,

 bara för att upptäcka att den lutar mot fel vägg.
   6. Din hjärna tecknar kontrakt din kropp inte kan hålla.
   7. Du ser fram emot en tråkig hemmakväll.
   8. Din favoritkolumn i tidningen är "Detta hände för 25 år sedan!"
   9. Du släcker lyset enbart av ekonomiska skäl.
  10. Du sitter i gungstolen och kan inte få den att gunga.
  11. Du ångrar alla de gånger som du motstod frestelsen.
  12. Din pacemaker öppnar garagedörren varje gång du ser en snygg tjej.
  13. Den gråhåriga, lilla damen du hjälper över gatan är din fru.
  14. Du sätter tänderna i en härlig köttbit och de stannar där.
  15. Du har för många rum i huset, men för lite rum i medicinskåpet.
  16. Du kan alla svar, men ingen frågar dig.
  17. Ditt stora sinne och din smala midja har bytt plats.

  

Av Maria - 31 december 2009 22:21

  

Ja, hur ska man beskriva denna vecka då.

Elände bara, i måndags var jag till läkare på

vårdcentralen för jag misstänkte att jag hade

urinväginfektion, och mycket riktigt så

var det så.

Fick pencillin ska äta i 10 dagar, stark dos

för han sa att det var en kraftig urinväginfektion,

trodde att de kan ha gått upp till njurarna.

 

Så om tre veckor är det dax att lämna in ett nytt

urinprov för han vill ha koll att det verkligen har gått över.

 

Och så idag jätteförkyld med feber och Tilde är inte eller bra

och L-A är lite bättre i sin förkylning men det är inte helt okej.

 

Så man kan samman fatta min semester så här.

Börjar med magsjuka 19/12 och är inte riktigt okej förn

26/12 börjar då känna av att jag kan ha urinväginfektion

och då den 31/12 förkylning och feber.

Trevlig ledighet eller?

Fy fan säger jag bara.

Men nu ska vi kurera oss i familjen så att vi är okej när

skolan och jobben sätter igång.

Och då kan jag ge min den på att är man frisk som en nötkärna.

 

Men hoppas att ni mår bra därute iallafall.

 

Kram.

//Maria.

  

Av Maria - 31 december 2009 19:59

 

Sagt av barn.

 

Bonden är en väldigt lycklig man, först och främst för att han har traktor,

men också för att han slipper jobba.

 - Håkan 7 år

 

Bönder är liksom en egen ras, precis som rörmokare och föräldrar.

- Anders 8 år

 

En bonde vid vår sommarstuga välte med traktorn över sig.

 Det kan vara ganska farligt.

 Men till all nöd kom han ifrån det hela med livet och lemmen i behåll.

- Gunnar 7 å

 

Kon har fyra magar, tre inuti och en på undersidan.

 - Hans 6 år

 

Det är de korna som springer omkring mest och skakar på sina juver

 som gör yoghurt

 - Allan 5 år

 

Inne i grisen finns det korvar och skinkor.

Och i rumpan på den sitter syltan och väntar på att bli uppäten.

 - Lars 6 år

 

Kvinnodjur är duktigare än männen. De gör mjölk och ungar.

Och så kan de både värpa och ryta.

 - Karin 6 år

 

Husdjur är djur som kryper inne i väggarna.

- Anna 7 år

 

Honan heter gris och hanen heter svin. Ungarna heter kelgrisar.

- Sofie 5 år

 

Mamman heter höna, pappan hane,

ungarna killingar och barnbarnen heter ägg.

- Stefan 6 år

 

Hönor som får gå var de vill lägger finare ägg eftersom

de slipper ha hönsnät runt huvudet.

- Hans 6 år

 

En typisk gris ser rosa ut och har två hål i nosen.

- Pauline 6 år

 

En del kor är svarta. De är invandrare.

 - Karin 5 år

 

Juristen hänger under kon och har flera öppningar

som det kommer läskedryck ur.

- Doris 5 år

 

En psykolog är en galen man som slår tanter.

 - Emilie 6 år

 

En gynekolog är en som inte vet så mycket om halsen på folk.

- Erland 6 år

 

Kungen heter Carl Gustav den tredje i fjärde,

Hans familj heter Victoria, Madelena och Adam och Eva.

- Tore 6 år

 

Skillnaden på tantkroppar och manskroppar är att tantkroppar

har flera hemliga rum i bägge ändar.

- Mikael 6 år

 

Kvinnor har kurvor, medan män har portfölj.

 - Björn 7 år

 

Kvinnor består av äggstockar och så tänker de mer.

- Siri 6 år

 

Männen har fler framdelar på kroppen.

- Julie 6 år

 

Mannen slutar aldrig att göra celler, men han kommer

 i en sorts ålder han också. Den kallas panikåldern.

- Stina 9 år

 

En kropp är något som tar slut i skorna.

 - Allan 5 år

 

Om man öppnar ögonen och det är alldeles svart, då är man medvetslös.

- Hilda 7 år

 

Nästan alla människor har en hjärna. De som är lite dumma har en hönshjärna.

 - Johan 5 år

 

Det är viktigt för skelettet att det får i sig tillräckligt mycket kalk och valium,

så att tänderna kan växa och bli stora och spetsiga.

- Marius 6 år

 

Det finns många sorters hud. Förhud är till exempel huden som man har framtill

medan bakhuden är huden som man har på baken.

- Therese 6 år

 

Negrer har svart hud, men det är inte fint att säga högt.

- Görel 6 år

 

Farmor har berättat att när hon var liten flicka

var flickorna tvungna och sitta och knipa ihop benen.

Idag är det inte så noga om man svänger lite på rumpan.

- Tora 7 år

 

Mormödrar och farmödrar har väldigt stora behåar.

De är så stora att jag får in hela rumpan och två knän i den ena gropen.

I den andra får min bror plats. - Katja 7 år

 

En mormor är en som hela släkten har kommit ut genom.

Då är det väl inte så konstigt att hon är lite sladdrig i skinnet.

- Kristina 7 år

 

En mormor är en tant med godispåsar i fickorna.

- Anders 5 år

 

...min har påsar under ögonen.

- Martha 6 år

 

En farmor är en tant som inte har några tänder och så har hon tjocka lår.

Hon lägger dem på nattduksbordet på natten.

 - Anette 6 år

 

Farmor tycker inte om att sola toppless.

Det är för att hennes hoppar har blivit lösaktiga.

- Stina 6 år

Farfar är ordblind. Det vill säga, han förstår bara orden

när vi skriker dem i örat på honom.

Om vi skriver dem blir han ett frågetecken.

- Marianne 7 år

 

Morfar är så gammal att han inte längre kommer ihåg varför han tycker om kvinnor.

- Tore 7 år


En svärmor är straffet man får när man gifter sig med någon man inte känner. - Per 7 år

Av Maria - 31 december 2009 15:40

  

Ännu har ingen lyckats hitta
en bot mot denna smitta.

Välkommen till ett liv som glädjespridare,
med ett litet leende för du glädjen vidare.

 



Alla besök bereder mig glädje, en del när de kommer.

 En del när de går.

 

Alla får sin beskärda del av lycka och glädje

 - en del får den dock mer beskuren än andra.

 

Alla älskar lyckan, lyckan älskar bara få.

 

Anspråkslöshet är viktigare för lyckan än rikedom och glans.

 

Bara det att det finns glädje är en källa till glädje.

 

Barndomen är ett lyckoland där endast de med dåligt minne har varit.

 

Bästa människan är den som gläder sig när det går bra för andra.

 

De flesta människor sätter upp villkor för sin lycka,

 men lycka kan vi bara uppleva om vi inte sätter upp några villkor alls.

 

De lyckliga familjerna är alla likadana.

 De olyckliga familjerna är olyckliga var och en på sitt vis.

 

Den drogen är inte funnen som gör alla glada.

 

Den enda glädjen i världen är att börja.

 

Den sanna lyckan finner man bara om man anpassar sig till livets årstider

 alldeles som man anpassar sig till årets.

 

Den sanna lyckan kostar inte mycket,

 om den är dyr är den inte av någon bra sort.

 

Den sanna lyckan är att kunna vara lycklig utan lycka.

 

Den som aldrig har hoppats kan aldrig förtvivla.

 

 Den som endast söker applåder utifrån har lagt

 hela sin lycka i andras händer.

 

Den som har en vit märr och en vacker hustru,

 har aldrig en glad dag!

 

Den som inte längtar efter att bli lyckligare är lycklig.

 

Den som lever utan söner vet inte vad bekymmer är,

 den som dör utan söner vet inte vad lycka är.

 

 Den som säger att lyckan inte kan köpas för pengar,

 vet inte var man handlar.

 

Den som är fylld av glädje predikar utan att predika.

 

Den största lyckan är att veta att en annan människa behöver en.

 

Den sörjer verkligen som sörjer utan vittnen.

 

 Den vackraste gåvan människan fått är att känna glädje.

 

 Det finns de som har allt som behövs för att vara lyckliga, utom lyckan.

 

Det finns dom som tror på Gud, och dom som ägnar sig åt spel,

 alla drömmer vi om lyckan som om livet blivit fel.

 

Det finns i livet en glädje - som aldrig vänds till leda

 - det att man gör en annan glad - det är den enda glädjen.

 

Det finns i oss alla ett hinder för fullkomlig lycka,

 det är leda vid det vi redan äger och längtan efter det vi inte har.

 

Det finns ingen fullkomlig lycka som varar längre än fem minuter.

 

Det finns ingen total och ostörd lycka som varar längre än fem minuter.

  

Av Maria - 31 december 2009 01:10

 

Det finns inga ord...

 

 Det finns inga ord att beskriva sorg...

 Det finns inte tillräckligt många ord att beskriva sorg...

 Det finns ord som , varför...?

 Men inga ord som ger svar...

Det finns inga tröstens ord när det är svårt...

 Det finns inga ord som kan uppväga den förlust

 sorg och smärta man känner när någon ryckts ifrån en...

Man står kvar med bara ett ord , varför?

 

Sorgen är som en tyngd som inte kan uppvägas av ord men av minnen ,

 värme och kärlek...

Ingen kan förstå smärtan och förtvivlan av att någon går bort

 alldeles för tidigt , det blir bara tomma ord...

Ord som inte innehåller något...

Men med känslor kan man visa att man känner med,

 att man bryr sig om, att man finns där...

Att ge stöd , lyssna och vara en vän...

Finnas kvar....

 

För det finns inga ord...

Det finns inte tillräckligt många ord för att beskriva

 den sorg man känner när ett barn har gått bort.

 

Av Maria - 31 december 2009 01:06

   


" Någon gång händer det saker som man är olycklig över.

Tro att varje sådan händelse är till din fördel.

Med tiden kommer du att få veta...."

 

" Några människor kommer snabbt in i våra liv och snabbt försvinner

 ur våra liv."

 

" Några människor blir våra vänner och stannar länge i våra liv."

 

" De lämnar vackra spår i våra hjärtan.

Vi blir aldrig mer som vi varit , eftersom vi lärde känna en god vän."

 

" Igår är historia , imorgon är en gåta.

Idag är en gåva och det är därför den kallas present.

Lev och njut av varje ögonblick.

Ta till dig den lilla ängeln och var rädd om den.

Han vakar över dig! "

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards