Mariaslekrum

Alla inlägg under december 2010

Av Maria - 31 december 2010 16:30

 

  

 

Gott nytt år

 

Jag vill önska gott nytt år

Glöm den snö som föll i går

 

Låt det nya bjuda gott

Glöm den gåva du inte fått

 

Se det ny med tillförsikt

Glöm nu allt som idealvikt

 

Det nya bjuder på bara gott

Lite av varje stort som smått

 

Låt oss titta framåt nu

Önskar gott nytt år till du

 

GOTT NYTT ÅR

 

Text: Av min make Leif-Anders Ersson.

 

  

Av Maria - 31 december 2010 16:23


Måla vinterstämningar.

 

Med ljusa, lätta oljepastellfärger i kombination med mörka vattenfärger

fångar ni enkelt och effektfullt vinterns vackra kontraster.

 

När man vill inspirera barnen att måla vintermotiv

kan vi använda oljepastell och vattenfärg tillsammans.

Ljusa oljepasteller i gult, guld, silver, vitt, grått, ljusrosa och

ljusblått kommer fram på nya och spännande sätt när vi sedan målar över med en mörk vinterfärg.

 

Det här behöver ni:

 

Oljepasteller i kalla och ljusa färger

Mörka vattenfärger (i fast eller flytande form)

Penslar

Vatten och skålar

Pappersark i önskade format

 

Förutsättningar för att lyckas:

 

Visa barnen hur du tecknar ditt motiv med oljepastellerna.

Det kan vara stjärnor, snö, blekt pastellfärgad vinterhimmel,

snöstjärnor eller snögubbar.

 

När du är färdig med att färglägga målar du över hela arket

med mörk blå färg.

Motivet försvinner för ett ögonblick, men dyker snart upp igen.

Nu ser vi hur de ljusa färgerna tecknar en fin kontrast mot bakgrunden.

Det här är en rolig teknik som går att använda på många olika

sätt och i många andra sammanhang också.

Men den fungerar särskilt väl för att få fram ljus mot en

mörkare bakgrund och är därför extra rolig att ägna sig åt för att måla vintermotiv där den vita snön kontrasterar mot den mörka himlen.

 

Tips!

Förbered gärna barnen för den här aktiviteten genom

att gå ut och observera vad det är för färger i naturen så här i vintertid.

Är det bara grått, brunt och vitt som vi kanske först tänker oss?

Eller kan de se rött, gult och blått någonstans också,

och i så fall i vilken nyans?

Utmana barnen att titta på skuggorna,

skiftningarna på himlen och så vidare.

Ta gärna med en låda med oljepastellkritor

och plocka ut de färger de hittar!

 

Källa: Från en bok som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter.

Av Maria - 31 december 2010 01:43

 

Något att tänka på!


Här börjar berättelsen...

"Min vän, öppnade lådan i sin frus byrå och tog

fram ett litet paket inslaget i rispapper:

"Det här, sa han till mig; är inget vanligt paket, det är underkläder".

Han slängde pappret och tittade på det utsökta sidenet och spetsen.

"Hon köpte det första gången vi åkte till New York för 8 eller 9 år sedan.

Hon använde det aldrig.
Hon sparade det till ett "speciellt tillfälle".
"Bra ... jag tror detta är det rätta tillfället".

Han gick fram till sängen och lade det bredvid de andra kläderna

han skulle ha på sig på begravningen.
Hans fru hade just gått bort.

 

Han vände sig mot sin vän och sa:
"Spara aldrig någonting till ett speciellt tillfälle,

 varje dag du lever är ett speciellt tillfälle".

Jag tänker fortfarande på dessa ord de har förändrat mitt liv.

 Nu läser jag mer och städar mindre.

Jag sätter mig på terrassen och beundrar landskapet

utan att tänka på ogräset i trädgården.
Jag spenderar mer tid med min familj och vänner

och mindre tid på att arbeta.

Jag har förstått att livet måste vara en enhet av erfarenheter att njuta av,

inte en överlevnadskurs.

Jag sparar inget längre.

Jag använder mina kristallglas varje dag.

Jag tar på mig min nya kavaj när jag skall till supermarket,

om jag har lust.

Jag sparar inte min bästa parfym för speciella fester,

jag använder den varje gång jag har lust.

 Uttrycken "en dag..." och "en av de här dagarna..."

håller på att försvinna ur mitt ordförråd.

Om det är värt att se det, lyssna på det eller göra det,

vill jag se det, lyssna på det och göra det NU.

 

Jag är inte säker på vad min väns fru hade gjort om hon

visste att hon inte skulle vara här imorgon som vi alla tar för givet.
Jag tror hon hade kontaktat sina familjemedlemmar

och sina närmaste vänner.

Hon hade kanske ringt några gamla vänner för att be om ursäkt
och sluta fred för något gammalt gräl eller meningsskiljaktighet.

Jag tänker gärna att hon skulle ha gått ut för att äta

China-mat vilket var hennes favorit mat.

Det är dessa ogjorda småsaker som stör mig om jag visste

att mina timmar var räknade.

Det stör mig att jag slutat att träffa goda vänner som jag "en dag"

skulle ta kontakt med.

Det stör mig att jag inte skriver de brev som jag tänkte skriva "

en av de här dagarna".

Det stör mig och gör mig ledsen att jag inte sagt till mina föräldrar,

syskon och barn, tillräckligt ofta, hur mycket jag älskar dem.

 

Nu försöker jag att inte försena,

hålla tillbaka eller spara något som skulle kunna berika våra liv

med skratt eller glädje.

Och varje dag säger jag till mig själv att idag är det en speciell dag,

varje dag, varje timme, varje minut... är speciell.

Av: Okänd.

Av Maria - 24 december 2010 14:34

  

Dessa två får nog kompa bra ihop idag.

För vilken härlig jul vi har nu med mycket snö och kyla.

Jag tycker det är jättehärligt.

 

Vill tacka er, mina läsare och önka er en riktigt God Jul

och ett gott nytt år. Ni har varit underbara.

 

Jag ska försöka ta ett jullov från bloggen men om jag känner mig

rätt så kommer inte det att gå så bra.

Men iallafall någon dag får jag hoppas att jag kan klara.

 

Så ha en riktigt God helg nu alla

så hörs vi snart.

 

Juliga och vintriga kramar

från Maria.

 

Av Maria - 24 december 2010 14:33

Av Maria - 24 december 2010 14:31

Av Maria - 24 december 2010 14:26

  

Av Maria - 24 december 2010 14:08



Glimmande änglar.

 

Vik en bit papper på längden och sen på längden igen.

Rita ett mönster och klipp ut det.

 

Veckla ut papperet.

 

Forma pappret till en krona och tejpa ihop ändarna.

Ställ över en burk.

 

Den här pappersformen står för sig utanför burken,

den sitter inte fast som dom andra.

 

Juleskog.

 

Klipp ut smörpapper så att det passar runt en burk.

 

Klipp ut ett landskap ur färgat papper och limma det på smörpapperet.

 

Klipp till en bit blått silkespapper av samma storlek som smörpapperet,

rita stjärnor och klipp ut dem.

 

Limma det blå papperet på baksidan av smörpapperet.

 

Linda papperet runt burken,

Tejpa fast.

 

Skinande stjärnburk.

 

Klipp ut en bit papper lika högt som en burk

och långt nog att nå runt den.

 

Klipp i sicksack runt toppen och rita och klipp ut ett mönster i mitten.

 

Limma ett silkespapper i en annan färg på baksidan

av mönstret och limma fast på en burk.

 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards