Alla inlägg under januari 2010
Vårt liv är en vindfläkt,
en saga en dröm!
En droppe som faller
i tidernas ström.
Den skimrar i regnbågens
färg en minut
Brister och faller
och drömmen är slut.
Den ena dagen är inte den andra lik
ändå är varenda dag vi får helt unik.
Vårt humör växlar från dag till dag
idag är nu och självklart njuter jag.
Trots att livet är fullt med "måsten"
kämpar vi varje dag emot blåsten.
Jag har bekymmer stora som berg
allting känns inne i varenda märg.
Problem har säkert alla på vår jord
men är glada när varje dag är gjord.
Vem har sagt att livet ska vara lätt?
ej vet jag men det går på något sätt.
Trots alla måsten känner jag glädje
som till ex. idag januari den tionde.
Vi är redan inne på år tvåtusentio
oron jag känner den syns ej utanpå.
Naturen har åter gott till vila,
tar igen sig för att återkomma med nya
krafter nästa vår..
Kyla.. snö.. ljus i fönstren..
Har ni tänkt på att
stjärnorna lyser som vackrast på vintern...
Och längre bort i dimma
under blommande träd.
Brinner för dig
en vintermorgons lyktljus.
Var inte rädd för mörkret
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt, som ljuset
med bävan längtar till.
Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär.
Ser du silverpilen? I frostens färg,
här dyker pilgrimsfalken
dröjer vid en sjö.
Så tyst att spoven märks
hemvändande och släckande sin törst
ur hål i sjön som i en vattenskål.
Det var en gång 7 dinosaurier
som skulle gå och köpa godis.
På vägen dit träffade dom 3
dinosaurier.
Hur många var dom nu?
Det var en gång 5 dinosaurier
som var på jakt i bergen.
2 dinosaurier föll ner i en grop.
Hur många var det kvar?
10 dinosaurier såg på film.
7 var så trötta så dom somnade.
Hur många dinosaurier orkade
se filmen klart?
2 dinosaurier körde en röd
skoter, dom träffade 2
dinosaurier som körde en blå
skoter.
Hur många dinosaurier var det då?
Hur många skotrar fanns
det?
Det var en gång 6 dinosaurier
som var ute och plockade bär i
skogen. Ett troll kom och rövade
bort 2 dinosaurier.
Hur många var kvar?
1 liten dinosaurie var ensam ute
och lekte. Då såg han 7 kompisar
gunga i lekparken.
Han fick också vara med och gunga.
Hur många dinosaurier gungade i lekparken?
• Räkna barnen i samlingen. Sjunger sånger ,ramsor och gör rörelselekar där matematik ingår.
• Uppmärksammar tid som begrepp genom att tex. använda äggklocka, klockor i barnens höjd i flera rum, samtala om veckodagarna, månadskalender där vi sätter upp födelsedagsbarnen, i sånger och böcker.
• Barnen får hjälpa till att ta fram rätt antal tallrikar, glas och bestick när man dukar.
• Uppmuntra matematiskt tänkande i vardagssituationer som tex. vid påklädning, fruktdelning, i leken.
• I samtal med barnen använder vi medvetet olika matematiska begrepp och lägesord tex. bakom, framför, liten, stor, osv.
• Turordning är också matematik T.ex först ska vi äta frukost, sen går vi ut osv. Först får du åka rutschkana, sedan är det min tur.
• Konstruktionslekar som t.ex bygga med klossar, Duplo, lego. högre än och lägre än. Hur många klossar har du använt?
• Mattehörna som stimulerar till utveckling genom mattesagor, Legobygge, spel, pussel mm.
• Mattelekar vid tex. gymnastiken, kimslek, sortera och klassificera, minitema naturen-matte (sortera ,jämföra, räkna naturmaterial), arbeta med former och färger i olika aktiviteter.
• Vi synliggör siffror, bokstäver och former i barnens höjd så att de finns som en del i barnens lärmiljö.
Så är kan man lägga upp för en termin:
• Använda olika geometriska former i byggleken – benämna dem!
• Göra en egen ”kulram” genom att hänga kulor på tråd, där barnen konkret kan känna/räkna/jämföra olika antal.
• Föra in mattematiska begrepp så som vikt och volym.
• Ge barnen möjlighet att experimentera i vatten med olika volymer
Mattemassage i förskolan.
Jag vill inleda med att redovisa några utdrag ur Lpfö 98 där vi kan finna stöd för arbete med massage och matematik.
Förskolan skall ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer.
De skall få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva,
att handla, röra sig och att lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter
såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
Hur vi använda massage i kombination med mattesagor för att främja utvecklandet av matematik och beröring i förskolan.
För oss innebar det också ytterligare ett sätt att arbeta mot stress.
Stress är en av de största orsakerna till att barnens
inlärningsförmåga försämras.
Ordet ”massage” betyder enkelt uttryckt, knåda.
Massage gör så att barnen blir:
Massagen kan sägas vara ett språk som säger mer än ord.
Känsel är det största sinnet och det första som barnet upplever.
Massage/känsel skapar:
Beröring är mycket viktigt, det är rogivande, lugnande och avslappnande. Därför är det en bra arbetsmetod för våra oroliga barn.
Det har visat sig att det är just dessa barn som är bäst på att få/ge massage.
Vi lär med våra sinnen, ju fler sinnen barnen får använda
samtidigt desto bättre inlärningsförmåga får de.
Massage ger:
Ju tidigare barnen får börja med beröring/massage desto bättre.
Massagen går att anpassa till barn i alla åldrar, även de allra minsta.
Tips vid massage
Här kommer en del praktiska tips för att arbeta med
mattemassage i förskolan.
Källa: Lotta Hjorth som har föreläsningar om mattemassage.
När jag inte kom ihåg vart detta kom ifrån så skrev jag inte källan från början. Men tack vare Lotta så fick jag reda på det.
Det är mycket i huvudet så allt kommer man ju inte ihåg,
så det är jättebra om det sägs till.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|