Direktlänk till inlägg 4 mars 2009
Språklig medvetenhet innebär att man distanserar sig till språket
och reflekterar över det.
Man ger akt på ordens form och funktion,
snarare än på deras betydelse.
Betydelse och form är två sidor av samma fenomen-språket.
Språklig medvetenhet inbegriper en omdirigering av uppmärksamheten
från betydelsesidan till formsidan.
Enkelt uttryckt handlar det om att skilja orden från dess betydelse.
Att lyssna på hur orden låter-istället för att tänka på vad orden betyder.
Man brukar dela upp språklig medvetenhet i följande delar:
Fonologisgt medveten=medveten om ljud.
Ljud
Stavelser
Lysnna
Rim
Ramsor
Morfologiskt medveten=medveten om ord.
Ord
Rim
Ramsor
Sånger
Lyssna
Syntaktisk medvetenhet=medveten om om satsbyggnad.
Meningsbyggnad
Grammatik
Sagor
Samtal
Sånger
Lyssna
Pragmatisk medvetenhet=medveten om språkets användning.
Hur man använder språket.
Högläsning
Samtal
Lyssna
Språklekstuga=genom detta ovan så kommer barnen att bli:
Bra läsare
Bra skrivare
Bra språk
Bra tal
Bra självbild
I förskolan bör vi eftersträva att öva alla dela
r av den språkliga medvetenheten.
Det som är nytt är att vi samlar alla bitar under ett "tak",
som vi kallar "språklig medvetenhet",
och att vi arbeta mer strukturerat.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
21 | 22 | |||
23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|