Alla inlägg den 10 januari 2010
Ser du silverpilen? I frostens färg,
här dyker pilgrimsfalken
dröjer vid en sjö.
Så tyst att spoven märks
hemvändande och släckande sin törst
ur hål i sjön som i en vattenskål.
Det var en gång 7 dinosaurier
som skulle gå och köpa godis.
På vägen dit träffade dom 3
dinosaurier.
Hur många var dom nu?
Det var en gång 5 dinosaurier
som var på jakt i bergen.
2 dinosaurier föll ner i en grop.
Hur många var det kvar?
10 dinosaurier såg på film.
7 var så trötta så dom somnade.
Hur många dinosaurier orkade
se filmen klart?
2 dinosaurier körde en röd
skoter, dom träffade 2
dinosaurier som körde en blå
skoter.
Hur många dinosaurier var det då?
Hur många skotrar fanns
det?
Det var en gång 6 dinosaurier
som var ute och plockade bär i
skogen. Ett troll kom och rövade
bort 2 dinosaurier.
Hur många var kvar?
1 liten dinosaurie var ensam ute
och lekte. Då såg han 7 kompisar
gunga i lekparken.
Han fick också vara med och gunga.
Hur många dinosaurier gungade i lekparken?
• Räkna barnen i samlingen. Sjunger sånger ,ramsor och gör rörelselekar där matematik ingår.
• Uppmärksammar tid som begrepp genom att tex. använda äggklocka, klockor i barnens höjd i flera rum, samtala om veckodagarna, månadskalender där vi sätter upp födelsedagsbarnen, i sånger och böcker.
• Barnen får hjälpa till att ta fram rätt antal tallrikar, glas och bestick när man dukar.
• Uppmuntra matematiskt tänkande i vardagssituationer som tex. vid påklädning, fruktdelning, i leken.
• I samtal med barnen använder vi medvetet olika matematiska begrepp och lägesord tex. bakom, framför, liten, stor, osv.
• Turordning är också matematik T.ex först ska vi äta frukost, sen går vi ut osv. Först får du åka rutschkana, sedan är det min tur.
• Konstruktionslekar som t.ex bygga med klossar, Duplo, lego. högre än och lägre än. Hur många klossar har du använt?
• Mattehörna som stimulerar till utveckling genom mattesagor, Legobygge, spel, pussel mm.
• Mattelekar vid tex. gymnastiken, kimslek, sortera och klassificera, minitema naturen-matte (sortera ,jämföra, räkna naturmaterial), arbeta med former och färger i olika aktiviteter.
• Vi synliggör siffror, bokstäver och former i barnens höjd så att de finns som en del i barnens lärmiljö.
Så är kan man lägga upp för en termin:
• Använda olika geometriska former i byggleken – benämna dem!
• Göra en egen ”kulram” genom att hänga kulor på tråd, där barnen konkret kan känna/räkna/jämföra olika antal.
• Föra in mattematiska begrepp så som vikt och volym.
• Ge barnen möjlighet att experimentera i vatten med olika volymer
Mattemassage i förskolan.
Jag vill inleda med att redovisa några utdrag ur Lpfö 98 där vi kan finna stöd för arbete med massage och matematik.
Förskolan skall ge barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och skapande individer.
De skall få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att tänka själva,
att handla, röra sig och att lära sig dvs. bilda sig utifrån olika aspekter
såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska.
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
Hur vi använda massage i kombination med mattesagor för att främja utvecklandet av matematik och beröring i förskolan.
För oss innebar det också ytterligare ett sätt att arbeta mot stress.
Stress är en av de största orsakerna till att barnens
inlärningsförmåga försämras.
Ordet ”massage” betyder enkelt uttryckt, knåda.
Massage gör så att barnen blir:
Massagen kan sägas vara ett språk som säger mer än ord.
Känsel är det största sinnet och det första som barnet upplever.
Massage/känsel skapar:
Beröring är mycket viktigt, det är rogivande, lugnande och avslappnande. Därför är det en bra arbetsmetod för våra oroliga barn.
Det har visat sig att det är just dessa barn som är bäst på att få/ge massage.
Vi lär med våra sinnen, ju fler sinnen barnen får använda
samtidigt desto bättre inlärningsförmåga får de.
Massage ger:
Ju tidigare barnen får börja med beröring/massage desto bättre.
Massagen går att anpassa till barn i alla åldrar, även de allra minsta.
Tips vid massage
Här kommer en del praktiska tips för att arbeta med
mattemassage i förskolan.
Källa: Lotta Hjorth som har föreläsningar om mattemassage.
När jag inte kom ihåg vart detta kom ifrån så skrev jag inte källan från början. Men tack vare Lotta så fick jag reda på det.
Det är mycket i huvudet så allt kommer man ju inte ihåg,
så det är jättebra om det sägs till.
Ingen utav dem gillar dammsugaren.
Båda tar upp för mycket plats i sängen.
Båda känner sig hotade av sitt eget slag.
Båda markerar sitt område.
Båda är dåliga på att ställa frågor.
Ingen utav dem berättar vad det är som bekymrar dem.
Båda luktar äckligare med åldern.
De små verkar mer nervösa.
Ingen utav dem diskar.
Båda fiser utan skam.
Ingen utav dem märker när du klipper dig.
Ingen utav dem vet hur man talar i telefonen.
Båda två är väldigt misstänksamma mot brevbäraren.
Din hund - min hund.
En hund som heter Sex.
När folk köper en hund döper de oftast honom till saker som Pluto eller Karo.
Jag döpte min hund till "Sex".
Men på senaste tiden så har Sex skämt ut mig.
Jag kommer ihåg en dag då jag tog Sex till rådhuset för att
skaffa licens åt honom.
Jag gick till sekreteraren och sa "Jag skulle vilja ha en licens för Sex".
Han sa att han också skulle vilja ha det.
Jag sa "Du förstår inte, jag har haft Sex sen jag var nio år gammal".
Han sa att jag måste ha varit en speciell unge.
Förra året så hade de en provspelning för hundar till en reklam om hundmat. J
ag tog med Sex till studion för att se om han kunde få rollen.
Men helt plötsligt så slet sig Sex och sprang runt i studion.
Jag gick efter honom,
men chefen tog tag i min arm frågade vad jag gjorde där.
Jag sa till honom att jag hoppades få ha Sex i tv:n.
Han kallade mig skrytmåns.
En annan dag så sprang Sex ifrån mig mitt på natten.
Jag gick runt kvarteret och letade efter honom.
En polis kom och frågade vad jag höll på med.
Jag sa att jag letade efter Sex.
Mitt fall tas upp kommande fredag...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | |||||||
4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|