Mariaslekrum

Alla inlägg den 14 november 2010

Av Maria - 14 november 2010 23:27

  

Av Maria - 14 november 2010 00:52

  

Av Maria - 14 november 2010 00:49

Rimsång.

(mel: Björnen sover).



  

Av Maria - 14 november 2010 00:12

Teman.

 

Så här kan man lägga upp temapass en stund

varje dag för barnen. 

 Dessa bör vara planerade och ledda av en pedagog.

 

Våra teman är:

 Språk

 Skogen/Omvärldskunskap

 Matematik

  Musik

 

SPRÅK

I de många samtalen i bl. a. leken mellan barn-barn,

barn-vuxen får barnet bl a möjlighet att utveckla sin språkliga och

sociala förmåga.

- Sagor

- Samtal

- Frågor & Svar

- Begreppsbildning

- Ordbilder

- Rim & Ramsor

- Sånger

- Räkning

- Olika fraser

  

SKOGEN/OMVÄRLDSKUNSKAP

I samspelet med naturen, andra människor,

sin närmiljö och att få möjlighet att lära genom sin egen förmåga,

får barnet möjlighet att bl a utveckla sin Natur/Existesiella-, Kroppslig/Kinestetiska-(motoriska), Interpersonella- (sociala)

 och Intrapersonella (jag-känsla) förmåga.

- Jag/Du (socialt samspel)

- Kroppen

- Skogen/Naturens resurser

- Olika yrkesgrupper

- Grundrörelser

 

MATEMATIK

Genom att sortera, jämföra, se och känna på former och siffror

får barnet bl a möjlighet att utveckla sin logisk/matematiska förmåga.

- Begrepp (t ex en/flera, stor/liten, hög/låg)

- Former (t ex cirkel, triangel, kvadrat)

- Siffror (utseende och innebörd)

- Sortering

 

MUSIK

Genom att få sjunga, lyssna och uppleva musik och sånger

och få känna rytm, får barnet bl a möjlighet att utveckla

sin sociala jag-känsla, kroppslig/kinestetiska motoriskt, musikaliska

och språkliga förmåga.

- Sjunga

- Olika musikarter

- Tempo/Takt

-  Ljud

- Instrument

- Rytmik/Rörelse

- Ljudnivåer

Av Maria - 14 november 2010 00:08

 

 

Frosta frukt.

 

Frostad färgglad frukt i en vacker skål blir

ett dekorativt inslag i juldukningen.

 

Du behöver:
Äpplen
vindruvor
mandariner
plommon eller liknande
2-3 äggvitor
Strösocker
Brödpensel

 

Gör så här:
Vispa äggvitorna lätt.

 Pensla en frukt i taget med äggvitan.

Lägg frukten på ugnsgaller.

Strö sockret över frukten och vrid försiktigt frukten

så att sockret hamnar på hela frukten.

Låt stelna några timmar innan frukterna läggs på ett fat.

Av Maria - 14 november 2010 00:04

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards