Mariaslekrum

Alla inlägg den 21 november 2010

Av Maria - 21 november 2010 16:08

Färgsaga.

 

Målarmästare Munte kan berätta allt du vill veta om färger:

Svart, bit, röd, blå, gul, och (grönt).

Om man har de färgerna kan man blanda nya.

 

Svart är sotaren, och här är vitt.

Och blandar vi svart och vitt,

då får vi grått som en elefant.

 

Röd är brandbilens färg,

blandar vi lite vitt i det röda,

då får vi rosa eller skärt som grisen.

 

Citronen är gul,

men om du vill måla en apelsin,

då måste du blanda rött i det gula,

så får du en färg som heter orange.

 

Här har vi två av Muntes färgpytsar,

de har vält och färgerna rinner ut.

Det är gult i den ena pytsen

och blått i den andra.

När de blandas blir det en grön färg.

 

Sedan målade Munte ett rött hus,

en gul sol, grönt gräs och blå himmel.

Han målade också ett träd med grön färg.

För att få brunt till trädets stam

blandade han grönt och rött.

 

 

Före sagan pratade vi om färger (grundfärger)

och exprimenterade tillsammans med barnen,

med hjälp av vatten, penslar, färg

och vattenfärger att dopp färgen i.

 

 


















Av Maria - 21 november 2010 15:54

 

 

Tummetott och Slickepott tycker båda bäst om blått. 

 

  

Grönt är skönt, säger Långeman.

 


Rött är sött, tycker Gullebrand.

 

Lilla Vickevire säger att gult är fult.

  


Alla färger är fina
säger tio fingrar mina.

Av Maria - 21 november 2010 00:47

 

Här är jag - Våra sinnen.

 

Mål-läroplan

Förskolan skall sträva efter att varje barn:
- Utvecklar sin identitet och känner trygghet i den.
- Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.
- Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.

 

Under temats gång kan ni prata om de kroppsdelar

som förknippas med sinnena.

 

Sjung sånger om ögonen, öronen, händerna

och även andra sånger om vår kropp.

 

Man kan ha en hylla med nya spännande material

som burkar med olika dofter i som man skulle kunna para ihop

med varandra och ballonger fyllda med olika material

som barnen kan känna på och para ihop med varandra.

 

Under våra skapardagar kan man göra lika, olika saker

bla måla med fingerfärg, klistrade med olika material

och måla på staffli med färger som doftar av doftolja

samtidigt som ni kan lyssna på klassisk musik.

 

Gör utflykter och gå till skogen eller lekparken.

Där får man uppleva både mycket.

Sen kan man göra en avslutning på temat

med att åka någonstans och äta glass m.m

 


* Hörsel - saker som man kan lyssna på.


* Fotografera barnens ögon och barnen får gissa vems som var vems.


* Ramsor om saker som man kan se.


* Allt kan man lukta på, men man kan inte äta allt. Vad kan man äta?

* Smaka på saker som är söta, sura och salta.

Av Maria - 21 november 2010 00:27

Djurfesten.

 

Nu ska här bli fest, sa en häst.

Får vi mat månntro? sa en ko.

 

Javisst, varsågoda, sa en groda.

Men ät med måtta, sa en råtta.

 

Jag tar de här fröna, sa en höna.

Det här var gott, sa en igelkott.

 

Jag tar mer om en stund, sa en hund.

Det blir mycket disk, sa en fisk.

 

Ja, jag sliter för fyra, sa en myra.

Nu blir det dans, sa en schimpans.

 

Du står på mina tår, sa ett får.

Nu dansar jag rock, sa en bock.

 

Jag tror jag får svindel, sa en spindel.

Nu säger jag god natt, sa en katt.

Då törs jag göra bus, sa en mus.

 



Av Maria - 21 november 2010 00:15

 

Massagesaga.

 

Det var en gång två nyckelpigor som var ute och lekte

(händerna på axlarna).

De klättrade upp för ett högt fint träd

 (trycker med pekfingret och långfingret vid båda

sidorna av ryggraden).

Nerifrån upp till nacken) och när de

kom upp började de äta av de goda bladen

(knåda axlarna).

 

Men så började det regna

(fingertoppar över hela ryggen),

och det regnade mer och mer (snabbare).

Stammen blev alldeles våt och hal så att nyckelpigorna

halkade ner

(Stryk med båda händerna på axlar och armar).

Men så kom solen och värmde och torkade

(Hjärtan över hela ryggen).

 Då kunde nyckelpigorna klättra upp igen

(trycker med pekfingret och långfingret vid båda

sidorna av ryggraden)

och de åt ännu mer av de goda bladen (knåda axlarna).

 

Då ropade mamma: Nu ska barnen sova!

De snälla nyckelpigorna klättrade ner

(trycker med pekfingret och långfingret

vid båda sidorna av ryggraden.

Från nacken och ner)

och sprang till sin mamma

(händerna på axlarna).

 

Tack för att jag fick massera dig!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards