Mariaslekrum

Alla inlägg den 22 november 2010

Av Maria - 22 november 2010 21:46

 

  

Vad du kan göra:

 

60 spännande djur.

12 olika djur som vi hittar ute i naturen

bl.a elefant, gnu, struts, lejon, flodhäst, noshörning ...

Passar till sorteringsövningar, matteberättelser, lek, sekvenser,

tävlingar, spelpjäser ...

Hitta på berättelser om djuren.

 

  


Vad du kan göra:

 

72 fräcka och fartfyllda fordon.

 Flygplan, bil, båt, tåg, brandbil och lastbil i sex färgglada färger.

Lek och hitta på tävlingar med fordonen.

Av Maria - 22 november 2010 21:13

 

Sagan om stor och liten.

 

Instruktion: Sitt i en ring på golvet.

Varje gång du hör ett ord som har med stor att göra

så sträck armarna upp mot taket.

Varje gång du hör ett ord som

har med liten att göra så kura ihop dig.

 

I den djupa stora skogen bodde

trollen Stor och Liten.

De älskade att göra storbus och lillbus.

En dag var Liten på storbus-humör.

Det sprallade i hela hans lilla kropp.

Han smög in till björnarnas stora ide

och kittlade deras lilltår.

Den lilla björnen storskrattade,

mellanbjörnen bara fnissade

men storbjörnen gav till ett stort ilsket vrål

och satte full fräs efter Liten.

 

Liten sprang ut ur det stora idet,

över en liten stubbe, under en stor gran,

uppför ett stort berg och hamnade slutligen i den

hiskeligt stygga häxan Lillfniss matnät.

Till sin förskräckelse ser Liten att Stor

också fastnat i nätet.

- Oj, oj! Vad ska vi göra?

Nu räcker det varken med lillbus eller storbus.

Vi vill inte bli mat åt häxan Lillfniss stormiddag!

- Snyft, vad ska vi göra?

Plötsligt hör de ett stort brak

och Storbjörnen dyker upp.

 

- Jasså, här sitter ni för att bli kokta i

häxan Lillfniss stora gryta.

- Snälla Storbjörn, rädda oss!

Vi ska aldrig mer göra lillbus eller storbus

bara du hjälper oss.

 

Storbjörn som är snäll innerst inne i sitt

lilla, lilla hjärta får en stor tår i sitt

lilla öga av medlidande.

- Stor och Liten, jag ska hjälpa er den här

gången, men lova att ni aldrig gör något mer

lillbus eller storbus.

- Vi lovar, säger Stor och Liten samtidigt.

Storbjörnen sliter häxan Lillfniss matnät i

stycken och nu är äntligen

Stor och Liten fria.

 

Plötsligt dyker häxan Lillfniss upp.

- Har du Storbjörn tagit min fångst!

Jag ska minsann……

Fort som ögat hoppar Stor och Liten

upp på Storbjörnens rygg.

 

I storgalopp dundrar de iväg

bort från häxan Lillfniss över det stora berget

och under den stora granen och över den lilla

stubben och hem till Storbjörnens ide.

Stor och Liten tackade Storbjörnen

för att han räddade dem från häxan Lillfniss matnät.

Snipp snapp snut så var sagan om trollen Stor och Liten

slut!

 






  



Sagan av okänd.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards