Mariaslekrum

Alla inlägg den 19 september 2009

Av Maria - 19 september 2009 23:04

  

Av Maria - 19 september 2009 22:32

  

 

En sensommardag är luften hö och klar, lite krispig. Inte kall, men frisk.

Det är hösten som stigit fram och säger "här är jag".

Men hösten har ingen brådska. Den låter det vara varmt några veckor till.

Så att ingen blir arg på den.

Den vet att tids nog blir det dags. Vad vi än tycker.

Snart syns de första gula löven på trädens yttersta grenar.

Träden byter färg. Allt det gröna blir ljusgult, mörkrött,

gulbrunt eller alldeles brandgult.

Allra tjusigast brukar lönnarna bli.

Det ser nästan ut som om de brinner. Då är det höst, på riktigt.

 

I hasselbacken sitter en ekorre. Vig som en akrobat rycker han

loss en nöt och gnager hål på det hårda skalet.

Men några nötter gömmer och sparar han.

Kan vara gott att ha under den kalla vintern.

Nere vid stenmuren växer några björnbärssnår.

De sista fjärilarna har ännu inte givit upp utan fladdrar runt bland de saftiga bären.

Uppe i eken samlar en färggrann nötskrika ekollon.

En älgko med sin fjolårskalv står och betar i strandskogen.

Lite här och var sticker svamparna upp sina olikfärgade hattar.

En röd och vitprickig flugsvamp lyser som en stoppsignal.

På hatten sitter en snigel och mumsar, trots att svampen är giftig. Sniglar har tåligare magar än vi.

Strax intill, i enebacken, växer gyllengula kantareller.

I skogen är tuvorna fulla av bär. Lingonriset är rödprickigt och blåbären har tappat smaken efter första frostnatten.

 

På marken har gräset tröttnat på att växa.

Bara mossan orkar sig upp ännu några veckor.

Hela naturen stannar upp. Det är snart dags att vila.

Höststormarna ruskar om i träden och löven sniglar ner till marken i färgsprakande högar.

Regnen kommer och går. Och dimman.

Marken är blöt och fuktig och daggmaskarna kryper upp ur sina gångar kippande efter luft.

I solskenet efter regnet glittrar spindelnätet som ett pärlhalsband, fullt av små små vattendroppar.

Snart kommer den första frosten. Då ger de sista blommorna upp och vissnar.

Uppe på himmelen ses en gåsplog. Högt däruppifrån hörs ett svagt kacklande,

som om gässen gnabbades om vems tur det är att leda vägen söderut.

 

Träden står halvnakna mot den grå hösthimmelen och stararna har samlas i långa rader på

telefontrådarna.

Och löven fortsätter att falla.

De dansar runt lite i luften, gör en kullerbytta innan de landar alldeles ljudlöst.

En näbbmus försöker förgäves få tag i en skalbagge, men den hinner in under en stubbe.

Missnöjd trippar näbbmusen vidare i det frostnupna gräset.

Så faller den första snön, fast den smälter nästan alltid bort meddetsamma.

Hösten ger sig inte riktigt ännu. Vintern får allt vänta ännu ett slag.

 

  

Av Maria - 19 september 2009 21:15

  

 

Jag vill berätta om någonting som heter kattmassage för dig.

Vet du vad en katt gör som trivs väldigt bra?

Jo, den spinner och trampar med tassarna, upp och ner, upp och ner.

Tänk dig nu att det är din kamrat som är katt och som kommer och hälsar på dig.

 

Så här ska vi göra:

Sätt ihop fingrarna på båda händerna till två tassar.

Stå bakom ryggen på din kamrat som sitter ner.

Lägg upp händerna på din kamrats axlar och tryck helt lätt och

sakta och försiktigt fram och tillbaka, över din kamrats axlar.

Gör det flera gånger, fram och tillbaka.

 

Det påminner just om det du kanske sett katten göra när den mår bra.

 

Katten är väldigt nöjd över att ha träffat just dig.

Den spinner och mår mycket bra.

Kan du höra hur katten spinner?

 

Så fortsätter vi och nu trampar den nedför på båda sidorna om

ryggraden(som är mitt i ryggen).

Den börjar längst uppe vid halsen och går neråt med

sina tassar, och på båda sidorna om ryggraden.

När den kommer ned på halva ryggen vänder den

och går uppåt igen.

Lugnt och försiktigt masserar katten din rygg och när den

kommer upp till halsen trampar den ut mot axalrna och in mot halsen som förut.

Sedan går den en gång till nedför halva ryggen med sina mjuka tassar som trampar

 alldeles mjukt och lätt och ned, och upp igen.

Sakta och försiktigt.

Nu börjar katten bli ganska trött och försöker hitta en plats att sova på.

Den trampar runt litegrann på axlarna och till slut lägger den sig där.

Och nu känner den sig lugn och trygg hos dig, så att den somnar.

Av Maria - 19 september 2009 20:36

  

Av Maria - 19 september 2009 19:09

 

 

A ram sam sam.

     

A ram sam sam,

gulli gulli gulli

gulli ram sam sam.

 

A ram sam sam

gulli gulli gulli

gulli ram sam sam.

 

A rafi, a rafi, gulli gulli

gulli gulli ram sam sam.

 

A rafi, gulli gulli

gulli gulli ram sam sam.

Av Maria - 19 september 2009 18:33

  

 

Vitsippedikt.

 

Se min kjol är fin och vit

Se min kjol är fin och vit

Se min kjol är fin och vit

 

Stygga frost kom inte hit

Stygga frost kom inte hit

Stygga frost kom inte hit

 

Jag vill stå i solen bara

Jag vill vit och vacker vara

 

Stygga frost kom inte hit

Stygga frost kom inte hit.

Av Maria - 19 september 2009 18:25


  

 


Av Maria - 19 september 2009 15:20

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards