Mariaslekrum

Alla inlägg den 1 november 2009

Av Maria - 1 november 2009 21:13

  

Tjena på er!

 

Igår kväll var jag på världens galej med Mia.

Det var värt varenda peng, vi hade tagit de dyraste biljetterna

och vi fick jättebra platser och god mat och väldigt bra ordning var det.

 

Vi var på Ladies night och det är bara en sak som gäller,

vi kommer att gå nästa år också.

Och då är det efterfest som gäller också.

Jättehärlig kväll hade vi.

 

Men nu är det nattinatt,

man börjar ju jobba imorgon igen

efter två veckor ledigt.

 

Har inskolning imorgon också

så det är bara att ta tag i hårdhanskarna.

 

Vi höres imorgonkväll.

 

Kram.

//Maria.

  

Av Maria - 1 november 2009 19:42

  

 

Till min far.

 

  "Så skön är väl ej glansen av stjärnor över byn,
ej månens över grönskande dalar,
som ljuset i dina ögon under gråa gamla bryn -
två kronljus från paradisets salar. 
Jag hälsar dig med sång och dina glesa hår:
du segrat över hundra onda öden.
Mig tycks att din kamp för de små i många år
var som ett helgons mot djävulen och döden. 

 

 

Som i salighet klarnad var din panna mången gång
när du gett oss alla bröd och såg oss nöjda.
När böjd av värk du stupat kull, ditt hjärta blev en sång
som lyfta dig mot himlen med händer höjda. 

 

 

Att jag är av ditt blod, åh, jag grips av ångest fatt!
Hur skall jag blott mitt arv ej förspilla!
Jag sjunger till fiol i din stjärnglesa natt
för mitt hjärta, som aldrig kan bli stilla. 

 

 

En dag, en sällsam dag, o far, man bort dig bär
genom furuskogens allvarsamma salar.
Låt mig stå upp och fjärran gå. När du ej mera är,
vad rör mig alla grönskande dalar?"

 

 

~ Dan Andersson ~

Av Maria - 1 november 2009 19:37

  


Fars Dag. 

 

Den andra söndagen i november är det här i Sverige
alla pappors speciella dag - Fars Dag.

 

Firandet av dagen är ett relativt modernt påfund med

amerikanska rötter och kom till på privat initiativ av

en kvinna vid namn Sonora Smart Dodd.

Hon påverkades av en Mors Dags-predikan

år 1909 och ville ha en speciell dag att ära sin far,

William Smart, som var veteran från amerikanska inbördeskriget.

Hennes far blev änkling när hans fru (Sonoras mor) dog i barnsäng

vid födseln av deras sjätte barn.

Sonora ville visa hur speciell hennes far var och hans stora

Uppoffringar som ensamförälder.

Han var i hennes ögon, en mycket modig,

osjälvisk och kärleksfull man.

Eftersom Sonoras far var född i juni,

så valde hon att högtidlighålla

Fars Dag i Spokane, Washington den 19 juni 1910.

Idén vann snabbt gehör och många anammade

Fars Dags-firandet i andra städer i Amerika.

 

I Sverige började seden att fira Fars Dag 1931 efter den
amerikanska förebilden.

Då både skolan och kyrkan uppmärksammade och stödde idén

så vann firandet stor spridning.


Sedermera har också de kommersiella intressena blivit

ett starkt inslag i Fars Dags-firandet.

 

Fars Dag är alltså en dag som man högtidlighåller och firar pappa

Inte bara sin egen far utan också den eller de som kan ha agerat

som en fadersförebild - antingen farfar och morfar, styvfar,

farbror eller kanske storebror.

 

I stora delar av vår värld firas Fars Dag den

tredje söndagen i juni - bl.a i USA,

 

Här i Sverige så är det alltså den andra söndagen i november

som gäller för uppvaktning av pappa,

kanske med frukost på sängen, egenhändigt ritade Fars Dags-kort

eller den obligatoriska nya slipsen!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards