Mariaslekrum

Alla inlägg den 7 november 2009

Av Maria - 7 november 2009 19:57

 

  

Kaffe det är ett måste för mig!

Jag är helt enkelt inte mig själv

utan kaffe, och jag måste erkänna

att jag dricker en stor mugg på morgonen

till frukost.

Och jag vet att det inte är bra!

 

Sagt om kaffe:

"Svart som natten

Hett som helvetet

Rent som en ängel

Ljuvt som kärleken".

 

"Jag skulle kunna kasta 40 ryttare ur sadeln och

lägra 50 kvinnor".

 

"För en gammal man är kaffet detsamma som en grundstötta är

för ett gammalt hus, det stöttar och förstärker det".


Coffée är då godt
1) för dem, som finna sig illa disponerade efter starka drycker dagen för-ut intagne. 
2) för dem som äro däste af en stark middags måltid. 
3) för dem, som hafva god föda, men intet arbete, hwar-af de äljest blifwa  tunge i kroppen; ty det giör en munter, och en sömnig hierna wakande. 
4) för dem, som plågas av migraine eller wärk i halfwa hufwudet, hwilken på wissa tider igenkommer. 
5) för dem som plågas af matskar. 
6) för Fruentimmer, som intet hafwa sin ordinaire räkning. 
7) för dem som äro för mycket feta och corpulente, och åstunda blifwa magre. 
8) Uti et slags colique, som kallas cardialgie, eller Dal-karlarnes Bälu, är et par tassar Coffée utan såcker hastigt druckne offta et promt medicament. 

Carl von Linné: Anmärkningar om Coffé (1747 års almanacka)

 

Oh nej! Ropte kvinnorna, ta hellre vårt bröd
Utan kaffe inget liv, vi går mot vår död.
Ur Picanders libretto till Bachs Kaffekantat

 

Kaffe ska vara svart som helvetet, starkt som döden och sött som kärleken.
Turkiskt ordspråk.

 

Får jag inte min kafferast dör jag en smula.
Frank Loesser, How to Succeed in Business.

 

Jag vill ha mitt kaffe likadant som mina karlar, svart och starkt.
Replik ur filmen Titta vi flyger.

 

Jag har mätt ut mitt liv med kaffeskedar.
T S Eliot, Love Song of J Alfred Prufrock.

 

Morgonkaffet ger ett slags upprymdhet som man inte kan vänta sig från det

 uppiggande eftermiddags- eller kvällsteet.
Oliver Wendell Holmes, Over the Teacups.

 

...hos den svage gubben framkallar kaffet en livlighet,

 som tillåter honom att fullfölja nästan alla de sysselsättningar som lämpar sig för ålderdomen:

 hjärnan och musklerna arbeta bättre och genom att slita på sina krafter bevarar han dem.
Professor M Bouchardat, Paris 1869.

 

Kallt kaffe och heta kvinnor spar tid.
Jarl Kulle.


Oblandat kaffe är gott för grevar och baroner, hälften av brasilianskt och hälften av Java tar prosten.
August Strindberg, Stadsresan.

 

En kopp gott kaffe måste vara het som en flickas kyss den första dagen,

 söt som hennes kärlek den tredje dagen och svart som mammans förbannelse,

 när hon får reda på den.
Charles-Maurice Talleyrand (1754-1838).

 

Kaffe är en statsmans bästa spis,
Det gör synen skarp på alla vis.
Alexander Pope.

 

"Jag skulle kunna kasta 40 ryttare ur sadeln och lägra 50 kvinnor"
Muhammed .

 

- Om jag vore gift med er, Mr Churchill, skulle jag lägga gift i ert kaffe.
- Om jag vore gift med er, lady Astor, skulle jag dricka upp kaffet.
Replikskifte i det brittiska parlamentet på 1920-talet.

 

När munkens bråda dag har vänts i kväll Slås i ur stora kittlar åt dem alla - ack,

 en ring så säll!

 När solen åter rosenskyad över himlaranden går Hon aldrig mera bröderna ur sömnen väcka får.
Abbé Massieu år 1718.

 

"Den här Satansdrycken är ju så delikat att det vore sorgligt att låta de

 otrogna ha ensamrätt på den.

 Låt oss lura Satan genom att döpa den"
Påven tidigt 1600-tal.

 

"För en gammal man är kaffet detsamma som en grundstötta är för ett gammalt hus,

 det stöttar och förstärker det."
Bourbonskt ordspråk.

 

"Jag håller mig vaken på mycket och starkt kaffe.

 Det skänker mig värme och en ovanlig styrka som rymmer en viss smärta,

 vilket inte är utan njutning.

 Hellre lider jag än känner ingenting"
Napoleon.

 

"…motverkar förstoppning, förstärker kroppsvärmen, livar andarna och gör hjärtat lätt"
Annons i Londontidning 1957.

 

If this is coffee, please bring me some tea; but if this is tea, please bring me some coffee.
Abraham Lincoln.

 

There are three intolerable things in life - cold coffee, lukewarm champagne, and overexcited women.
Orson Welles.

 

Det kan på sin höjd duga till att klia strupen på en kosack...
Brillat-Savarin om kokkaffe.

 

 - Drick lite mer kaffe, sa jag
 - Ett utmärkt förslag. Kaffe är bra. Det är koffeinet i det som gör det.

 Koffein, dina tjänare knäböjer vid ditt altare.

 Koffein kan få en man i hennes sadel och en kvinna i hans grav.
Ernest Hemingway, Och solen har sin gång (1926).


Den som druckit engelskt kaffe förstår varför engelsmännen är sådana hängivna tedrickare.
Pierre Danilos.

 

 


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards