Mariaslekrum

Alla inlägg den 22 december 2009

Av Maria - 22 december 2009 21:58

  

När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla är så glada att fira få advent.

 

  

 När andra ljuset brinner vi julklapparna syr
och vi bakar kakor och har ett fasligt styr.

 

  

 När tredje ljuset brinner är snart Lucia här
hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär.

 

  

 När fjärde ljuset brinner vi hämtar julegran
och alla barnen räknar, dan före dan före dopparedan.

 

  

 Sen julafton kommer som vi har väntat på
och alla blir så glada att klappar ge och få.

 

  

 Vår bästa julklapp kommer från Herren Gud, vår far.
Det Jesus är som hjälper oss i alla våra dar.

 

Ljusstakarna har min dotter Tilde gjort, visst är dom jättefina.

Jag är supernöjd.

Tack gumman för dessa fina stakar.

 

Kram.

//Mamma.

Av Maria - 22 december 2009 21:35

  

Vitt: Renhet, ljus, oskuldhet

Gult: Solen, månen och stjärnorna, god skörd och vishet.

Grönt: Vår, naturens pånyttfödelse, växtlighetens rikedom,

 orörd lycka och ungdom.

Blått: Himlen, magik, god hälsa, trohet.


Orange: Uthållighet och ambition, bestående värme.

Rött: Livsglädje, hopp, passion, mod, entusiasm.

Rosa: Framgång, belåtenhet.

Lila: Kunglighet, tro, tillit, tålmodighet.

Brunt: Jord, höst, generositet.


Svart: Evighet, den mörkaste tiden innan gryningen.

Svart och vitt i kombination: Skyddar från ondska, ärar bortgångna

Fyra eller fler färger: Familjelycka, fred och återkåterkallelse, mot dödlägen. Neutralisera.



Vitt: Ärlighet och sanning. Renar, befriar och helar.

Rött: Livskraft, passion, styrka, hälsa, vitalitet, sexuell attraktion.

Orange: Livsglädje, känslor, uppmuntran, stimulerar aptiten, anpassningsförmåga, framgång, stimulans och kreativitet.


Gult: Intellekt, kommunikation, självkänsla, charm, självkänsla, inlärningsförmåga, fördriver negativa energier som sorg,

 smärta och depressioner. Stimulerar intellektet.

Grönt: Hälsa, fertilitet, rikedom, överflöd, materiella mål,.

Verkar helande på det fysiska planet.

Gul-grön: Mot ilska, feghet, avundsjuka, sjukdom och missämja.

 Blått: Healing, frid, förståelse, tålamod, empati, förändringar,

 impulsivitet, mot depressioner.


Ljust Blå: Hälsa, förståelse, tålamod, stillhet och frid.

 Dämpar ilska. Verkar meditativt och avslappnande och är lämpligt

 vid ritualer vars mål är hängivenhet och lojalitet.

Indigo: Medial förmåga, klärvoyans, vishet.

Violett: Andlig kraft, meditation, renar, healing, frid, andlighet och magi.

 Driver bort missunnsamhet och svartsjuka.


Rosa: Ära och moral, självförtroende, vänskap, samt

romantisk kärlek. Läker sårade känslor.

Ljusrosa: Förälskelse, kärlek.

Brunt: Djur, växtriket, hus och hem, jordkraft.

Svart: Beskydd och för att bryta dåliga vanor, mot förvirring,

 missämja och förluster.

 Beskyddar och jordar, samt absorberar negativitet.

Guld: Attraktion, beskydd, övertygelse och förtroende.

  

Av Maria - 22 december 2009 18:20


Julafton.


Julen är rolig
för stora och små.

Paketen kan vara
röda eller blå.

 
Stora eller små
men dom är alltid
lika roliga att få.

 
Och kommer inte tomten
så blir det kris.
För jag har varit snäll
på alla sätt och vis.


Av Maria - 22 december 2009 18:17

  

 

Nu tändas juleljusen
Ty nu är julen här
Och runt i alla husen
Små julpaket man bär.

Av Maria - 22 december 2009 18:13

  


Om man går fort fort
och tittar rakt fram
då kommer man fort fram.

 

Om man går långsamt
och tittar på allt vid vägkanten,
om man tar upp en sten
och luktar på en blomma -
då går det inte fort.

 

Men stenen
och blomman
har blivit ens vänner.

Av Maria - 22 december 2009 18:10

   


Finast av allt är när människor åldras med värdighet.

 Precis som gamla gitarrer.
En använd kropp med en klang som djupnat.
Det kallar jag skönhet.



Av Maria - 22 december 2009 18:08

   


Någon du känner.


Någon du känner, är din bäste vän,
är beredd att ge dig allt
utan att begära någonting igen.

Någon du känner, har för dig idag
lagt ett ord av guld och har
trogen i sin kärlek, trätt till ditt försvar.

Någon du känner, vill dig alltid väl,
vill i nöd och glädje gå
hemlig vid din sida, aktsam om din själ.

Av Maria - 22 december 2009 17:52

   


VÄNSKAP.

 

Vi har alla en dold plats
någonstans djupt inne i oss själva;
En plats dit vi kan gå,
för att tänka igenom något,
för att få vara ensamma, få vara oss själva.

 

Denna speciella plats, där vi möter våra innersta känslor,
blir en plats för allt vårt hopp,
alla våra behov, alla våra drömmar,
och även våra outtalade farhågor.
Den omfattar det väsentliga av vad vi är och vad vi vill vara.

 

Men då och då, antingen tillfälligtvis eller avsiktligt,
så upptäcker någon denna plats där vi trodde oss vara allena.
Och vi tillåter denna person att se, att känna och att dela
alla tankegångar, all osäkerhet
och alla känslor som vi har lagrat där.

 

Denna person ger oss ett nytt perspektiv på vårt gömda rike,
och sätter sig sedan tyst i ett hörn på vår speciella plats,
och något kommer att stanna där i evighet.
Och denna person kallar vi en vän.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards