Mariaslekrum

Alla inlägg under september 2010

Av Maria - 19 september 2010 15:51


 

Det jag tycker om!

 

Vad jag gillar mest med mitt jobb ...barnen förstås!

Jag älskar när en förälder är nöjd med det vi gör för

deras barn under dagarna.

 

När man jobbar med de allra minsta och se hur de tar efter

i ord och handling av oss

vuxna det är hur roligt som helst.

Det bästa med mitt jobb är kramar och omtanken från barnen,

spänningen från barnen när de lär sig att göra något nytt.

Leende ansikten, kramar, pussar, fnitter och skratt

och se i deras ögon "jag gjorde det, jag klarade det".

Att vara i närheten av barn och se saker genom deras ögon.

Se hur de tänker och framförallt allt roligt man får höra.

Ingen dag är den andra lik.

Att  se dom vara fri och släppa allt,

vi sätter på musik och dansar.
Att se dom utvecklas motoriskt.

Jag gillar att jobba med barn, och känner att jag ger

dom en positiv start på deras liv.

Även om jag vet att de skulle mycket hellre vara hemma

med mamma och pappa, för det är där dom ska vara!

Det är ju deras barn.
 
Det jag inte tycker om!

Vad jag inte gillar mitt jobb ...föräldrarna!


 

Det jag ogillar mest är när de kommer med sjuka barn till förskolan

och inte tänker på att de smittar ner andra barn och vuxna på förskolan.

För vi är ingen sjukstuga utan en förskola,

där barnen ska orka och hänga med en hel dag.

Sen när föräldrarna inte följer schemat,

och då är det dom som inte hör av sig utan bara dyker

upp strax före stägning och då är de två timmar försenade,

och inte har meddelat sig.

För mig spelar det ingen roll utan det är barnet jag tänker på.

 Ett litet barn känner igen sig snabbt på vilka som brukar

gå hem innan hon/han går hem,

och helt plötsligt är man kvar och de som brukar

gå hem efter mig har gått.

Barnen blir oroliga när de ser en förändring

som inte stämmer med det vanliga.

 

Sen om det skulle ha hänt något med en olycka eller sjukdom

då är det ju en helt annan sak för då är det ju inte det första

man tänker på att ringa förskolan.

För i en sån situation så är man kvar så länge

som det behövs på förskolan och göra det mysigt för barnet.

 

En tredje sak är det här med kläder till barnen och märkning på allt.

Förstår inte varför det skulle vara så svårt

har vi så mycket pengar så att kläder bara kan försvinna

när dom inte är märkt.

 

Sedan detta tjat (som vi får hålla på med) att nu är det dags för det och det.

T.ex galonkläder, föräldrarna vet att vi är ute två gånger per dag,

vi kan inte vara inne med ett barn som inte har just de kläderna där

utan då får barnet gå ut utan galonkläder som det är i det här exemplet. Föräldrarna måste börja tänka lite mera

för det är just deras barn som blir lidande i såna här situationer.

 

Av Maria - 19 september 2010 15:02


 

Söt spindel.

 

Material:

 

1 liten plastpåse

Plastpåsar för stoppning

Gummiband

Färg

Glitter

Lim

Limpistol

Kvistar för ben.

Garn

 

Ta den lilla plastpåsen och stoppa i de andra inuti.

Sätt sen gummibandet för att separera kroppen från huvudet.

sen är det bara att måla och glittra som man vill.

Låt torka sen klistra med limpistolen på ena sidan av kvistarna

och sticka in i spindeln. Så har han fått ben också.

Sen kan man göra nät på väggen som den klättrar i av garnet.

 

Av: Bagels.

Av Maria - 18 september 2010 20:15

  

 

Håll mitt hjärta, håll min själ
Lägg mitt huvud i ditt knä
Säg att du menar
och vill mig väl
Håll mitt hjärta, håll min själ.

 

Text: Björn Skifs.


Av Maria - 18 september 2010 20:03

 


 

Äpperträd.

 

Material:

 

Vit hård kartong

1 hushållsrulle

Rött silkes papper

Grön färg

Brum färg

Sax

 

Rita trädtopparna på vit hård kartong.

Barnen målar dom sen gröna.

Hushållsrullarna målas bruna.

Låt torka.

 

Låt barnen göra små äpplen av silkespapperet.

 

När trädtoppen och stammen har torkat kan barnen

klistra fast sina äpplen medan du klipper en bit

en bit på varje sida av stammen.

Sen längst ner på stammen tar du ett kartong

så stammen står lättare.

 

Av: Lilly Cakes.

 

Av Maria - 17 september 2010 21:39

 

Stora bubblor.

 

Material:

Två tunna träpinnar

krokar

två ringar

metallbricka

2 bitar av bommulssladd

Av Maria - 17 september 2010 21:22


 Ord kan såra en människas själ.
Ord kan glädja ens sinne.
Ord kan göra en människa väl,
men sätta sår i ens minne.
Välj dina ord när du säger dom,

så att du ingen sårar.
Ditt ord kan du aldrig ta igen,

men lämna miljoner av tårar...

 

 

Nåt att tänka på för mig, för jag har en förmåga

att prata först och tänka sen.

Bör kasta om dom.

 

Av Maria - 17 september 2010 20:51

 
Den omöjliga ballongen.
 
Du behöver:
2 ballonger
2 stora flaskor
1 sugrör
1 kompis att testa på
 
Stick in en ballong inuti en flaska och sätt ett sugrör i flasköppningen.
Blås upp ballongen så att den ligger uppblåst inuti flaskan,
knyt ihop den.
Ta bort sugröret.
 
Ge nu den andra flaskan och ballongen (men inget sugrör)
till en kompis och be kompisen blåsa upp ballongen.
Det är omöjligt!
Visa nu din egen flaska med ballongen i,
din kompis kommer bli helt ställd!
 
Hur går det till? 
När man försöker blåsa upp ballongen utan sugröret
så går det inte för att luften i flaskan inte kan komma ut.
Det är den som hindrar ballongen från att bli större.
Men om det sitter ett sugrör i flaskan kan luften komma
ut genom det och du kan blåsa upp ballongen.
 
Källa: Kalvin.mu 

Av Maria - 17 september 2010 20:38

Mattesaga för de mindre barnen.

           

Det var två krokodiler och fem diamanter.

Den ena krokodilen tog två diamanter

och den andra krokodilen tog också två diamanter.

 

  

Hur många diamnter fanns kvar.

 

 

Svar:

1 diamant.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards