Mariaslekrum

Alla inlägg under november 2009

Av Maria - 16 november 2009 19:41

  

 

Var inte rädd för mörkret

för ljuset vilar där.

Vi ser ju inga stjärnor

där intet mörker är.

 

I ljusa irisringen

det blir en mörk pupill,

ty mörkt är allt som ljuset

med bävan längtar till.

 

Var inte rädd för mörkret

ty ljuset vilar där.

Var inte rädd för mörkret

som ljuset hjärta bär.

 

Av: Erik Blomberg.

 

Av Maria - 15 november 2009 21:01

  

Idag är det ingen vanlig dag

vilken dag är det idag då.

Jo, det är ingen vanlig dag idag

för idag fyller Leif-Anders år.


  

Grattis Leif-Anders

önskar

Din fru och dotter.

    

Jag sätter in detta nu för imorrn så

kommer jag hem så sent.

  

 

Ja, må han leva!

Ja, må han leva!

Ja, må han leva!

Ja, må han leva uti hundrade år!

Javisst ska han leva!

Javisst ska han leva!

Javisst ska han leva uti hundrade år!


Och när han har levat!

Och när han har levat!

Och när han har levat uti hundrade år!

Ja, då ska han skjutas!

Ja, då ska han skjutas!

Ja, då ska han skjutas på en skottkärra fram!

Och när han har skjutits!

Och när han har skjutits!

Och när han har skjutits på en skottkärra fram!


Ja, då ska han hängas!

Ja, då ska han hängas!

Ja, då ska han hängas på en häst bakåfram!

Och när han har hängts!

Och när han har hängts!

Och när han har hängts på en häst bakåfram!


Ja, då ska han dränkas!

Ja, då ska hon dränkas!

Ja, då ska han dränkas i en flaska champange!


  

Hoppas du får en bra dag nu.

  

Ett riktigt stort

hurra, hurra, hurra, hurra

för min make/pappa idag.


  

Puss och kram från din familj

och än en gång ett stort.


  

VI ÄLSKAR DIG.


  

Av Maria - 15 november 2009 20:34

  

 

Vinterdikt- Vinternatt.

 

Låt oss åka sakta

låt oss dock betrakta

skogens vita slott,

golvens marmorstenar,

vita valv av grenar,

som till himlen nått.

 

Ej ett snöstoft röres,

under valven höres

ingen vinds musik,

snön har rett alkover,

och därinne sover

sommarns frusna lik.

 

Iskristaller stöda

lägret, där den döda

sig till vila lagt,

vita sängomhängen

sväva över sängen,

enar hålla vakt.

 

Och melalliskt kalla

månestrålar falla

ned i öde sal,

och från alla kanter

gnistra diamanter

i oändligt tal.

 

Stjärnorna med sorgens

silver smycka borgens

genombrutna tak,

dunkla skuggor glida

sakta genom vida

skymtande gemak.

 

Av: Gustaf Fröding.

Av Maria - 14 november 2009 19:50

  

Fem viktiga regler män måste följa för att få ett lyckligt liv:

 

1. Det är viktigt att ha en kvinna som hjälper till hemma,

som lagar mat då och då, städar och har ett arbete.

 

2. Det är viktigt att ha en kvinna som får dig att skratta.

 

3. Det är viktigt att ha en kvinna som du kan lita på,

som aldrig ljuger för dig.

 

4. Det är viktigt att ha ett bra samliv med en kvinna som

älskar att vara tillsammans med dig.

 

5. Det är mycket, mycket viktigt att dessa fyra kvinnor inte känner varandra.

Av Maria - 14 november 2009 19:24

  

"De ska vá gött å leva,

annars kan de kvetta..."

 

Ett gammalt talesätt som verkligen betyder något är:

 

Låt inte solen gå ner över din vrede!

Att gå och lägga sig med ilska och oro i kroppen ger

ingen god sömn,

- försök klara ut det som tynger innan du drar täcket över dig...

Om du har massor att göra, mycket som verkar jobbigt,

 tänk bara en timme framåt i taget, då blir det lättare.

Ta var sak som den kommer.

Oroa dig inte för vad som eventuellt kan hända,

 då är risken stor att om det händer så har du ingen ork

kvar för att ta itu med problemet, dina krafter har gått åt till din oro.

Många känner en stor press på sig att göra så mycket som möjligt under sommaren,

 släpp de kraven och njut av ledigheten istället, det ger kraft inför vintern,

och tänk på att man kan göra mycket mysigt hemmavid också,

sånt som inte kostar så mycket pengar.

Delta inte i upplevelseracet, bara njut.

Bär inte gamla oförrätter i en ryggsäck, kasta dem av dig och se framåt...

Bekymra dig inte över gamla problem, det kommer snart nya att ta itu med.

Sätt inte upp dina drömmars mål så högt, sätt upp delmål som är lättare att

uppnå, det gör eventuell besvikelse mindre.

 

"Du ska tro att du är lika god som alla andra,

och alla andra är lika goda som du.

Du skall tro att du är lika klok som andra,-ibland klokare.

Du skall veta att du är lika bra som andra.

 

Om du vet att du gör ditt bästa kan du uppskatta dem som är bättre.

Ibland vet du mer än andra.

Du är inte förmer än andra, men du är enastående som alla andra.

Du duger till mycket.

Skratta åt dig själv och din värld, det gör dig fri.

Du skall tro att många bryr sig om dig.

Du skall tro att du kan lära andra en hel del och lära av dem.

Varför?

För att du är någon som behövs!

Du skall tro att du är något".

  

 

Av Maria - 14 november 2009 18:45



Snögubben på vår gård.

 Mel: Det var så roligt jag måste skratta.

 

 

Det var så roligt jag måste skratta
det stod en snögubbe på vår gård.
Han hade knappar och morotsnäsa
och svarta hatten den var för stor.
Det börja töa så allting smälte
först ramla knappen sen näsan av,
sen blev han mindre och ännu mindre
sen var det ingen snögubbe kvar.


Av Maria - 14 november 2009 17:39

 

SNÖGUBBEN.

Melodi Trekantiga gubben.

 

Det var så roligt jag måste skratta

det stod en snögubbe på vår gård.

Han hade knappar och morotsnäsa

och svarta hatten den var för stor.

Det börja töa, så allting smälte,

först ramla knappen, sen näsan av.

Sen blev han mindre, och ännu mindre,

sen var det inge snögubbe kvar.

Av Maria - 14 november 2009 17:37


VINTERSÅNG.

Melodi: Huvud axlar knä och tå…….

 

Kinden halsen, hand och fot,

hand och fot.

Kinden halsen, hand och fot,

hand och fot.

Där får man se upp när det är kallt

Kinden halsen, hand och fot,

hand och fot.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards