Alla inlägg under november 2010
Här är jag - Våra sinnen.
Mål-läroplan
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
- Utvecklar sin identitet och känner trygghet i den.
- Utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.
- Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
Under temats gång kan ni prata om de kroppsdelar
som förknippas med sinnena.
Sjung sånger om ögonen, öronen, händerna
och även andra sånger om vår kropp.
Man kan ha en hylla med nya spännande material
som burkar med olika dofter i som man skulle kunna para ihop
med varandra och ballonger fyllda med olika material
som barnen kan känna på och para ihop med varandra.
Under våra skapardagar kan man göra lika, olika saker
bla måla med fingerfärg, klistrade med olika material
och måla på staffli med färger som doftar av doftolja
samtidigt som ni kan lyssna på klassisk musik.
Gör utflykter och gå till skogen eller lekparken.
Där får man uppleva både mycket.
Sen kan man göra en avslutning på temat
med att åka någonstans och äta glass m.m
* Hörsel - saker som man kan lyssna på.
* Fotografera barnens ögon och barnen får gissa vems som var vems.
* Ramsor om saker som man kan se.
* Allt kan man lukta på, men man kan inte äta allt. Vad kan man äta?
* Smaka på saker som är söta, sura och salta.
Djurfesten.
Nu ska här bli fest, sa en häst.
Får vi mat månntro? sa en ko.
Javisst, varsågoda, sa en groda.
Men ät med måtta, sa en råtta.
Jag tar de här fröna, sa en höna.
Det här var gott, sa en igelkott.
Jag tar mer om en stund, sa en hund.
Det blir mycket disk, sa en fisk.
Ja, jag sliter för fyra, sa en myra.
Nu blir det dans, sa en schimpans.
Du står på mina tår, sa ett får.
Nu dansar jag rock, sa en bock.
Jag tror jag får svindel, sa en spindel.
Nu säger jag god natt, sa en katt.
Då törs jag göra bus, sa en mus.
Massagesaga.
Det var en gång två nyckelpigor som var ute och lekte
(händerna på axlarna).
De klättrade upp för ett högt fint träd
(trycker med pekfingret och långfingret vid båda
sidorna av ryggraden).
Nerifrån upp till nacken) och när de
kom upp började de äta av de goda bladen
(knåda axlarna).
Men så började det regna
(fingertoppar över hela ryggen),
och det regnade mer och mer (snabbare).
Stammen blev alldeles våt och hal så att nyckelpigorna
halkade ner
(Stryk med båda händerna på axlar och armar).
Men så kom solen och värmde och torkade
(Hjärtan över hela ryggen).
Då kunde nyckelpigorna klättra upp igen
(trycker med pekfingret och långfingret vid båda
sidorna av ryggraden)
och de åt ännu mer av de goda bladen (knåda axlarna).
Då ropade mamma: Nu ska barnen sova!
De snälla nyckelpigorna klättrade ner
(trycker med pekfingret och långfingret
vid båda sidorna av ryggraden.
Från nacken och ner)
och sprang till sin mamma
(händerna på axlarna).
Tack för att jag fick massera dig!
Fem små julgranar
Stod ensam.
Dom var så ledsen
För de hade inte hittat ett hem.
Chop! sa yxan.
Och ner kom trädet och fick följa med hem.
Fyra små julgranar
Stod ensam.
Dom var så ledsen
För de hade inte hittat ett hem.
Chop! sa yxan.
Ner kom trädet.
Och ner kom trädet och han fick också
följa med till ett annat hem.
Tre små julgranar
Stod ensam.
Dom var så ledsen
För de hade inte hittat ett hem.
Chop! sa yxan.
Ner kom trädet..
Och ner kom trädet och han fick också
följa med till ett annat hem.
Två små julgranar
Stod ensam.
Dom var så ledsen
För de hade inte hittat ett hem.
Chop! sa yxan.
Ner kom trädet.
Och ner kom trädet och han fick också
följa med till ett annat hem.
En liten julgran
Stod ensam.
Han var så ledsen
För den inte har funnit ett hem.
Chop! sa yxan.
Ner kom trädet.
Och ner kom trädet och fick även han
följa med till ett annat hem.
Det är bra att matematiken kommer naturligt in i den dagliga verksamheten.
Att barnen har tillgång till material i olika former, storlekar, färger osv...
Gör "mattepåsar" som innehåller spännande utmaningar för barnen.
Som barnen får stoppa ner handen i påsen och ta upp en burk,
öppna den och räkna innehållet och lägga på rätt siffra.
Det här är jätte roligt och spännande för barn i alla åldrar.
Klipp ut former i olika pappersmaterial som
barnen får leka med och bilda mönster.
Dinosaurier att sortera och klassificera.
Sortering och klassificering.
Räknebjörnar
Diamanter att sortera
Pappersängel.
Gammeldags julpynt när det är som bäst.
Du behöver
1 färgat A4-papper per ängel
lim
tejp
sytråd eller snöre
bokmärke
glitter
Gör så här:
Vecka pappret från ena kortänden till den andra.
Vecken bör inte vara bredare än 0,8-1 cm.
Håll ihop det vikta pappret och surra en bit tråd
runt ca 6-7 cm från ena kanten.
Fäst tråden och gör en ögla av resterande tråd
så att ängeln går att hänga upp.
Veckla nu ut pappret och stryk på lim i den ände som blir "kjolen".
Strö på glitter, låt torka och skaka av överflödet.
Veckla nu ut övedelen och fäst i "kjolens" sidor med lim eller tejp.
Fäst till sist bokmärket med hjälp av lim.
Vad ska vi göra?
Vad ska vi göra?
Bita i kungens……. (öra)
Sitta och läsa
på kungens…….(näsa)
Hoppa hage
på kungens…….(mage)
Knäcka nötter
på kungens…….(fötter)
Äta våfflor
i kungens…….(tofflor)
Sitta och dricka
i kungens…….(ficka)
Lossa sand
i kungens….…(hand)
Tungvrickningsramsor.
Under små pauser i verksamheten,
då ni köar någonstans eller t.ex väntar på bussen eller mellanmålet,
passar tungvrickningsramsor perfekt.
Barnen brukar bli både inspirerade och roade av dem.
Lär er tungvrickningsramsor och säg dem på olika sätt,
snabbt, långsamt och kanske med klappstöd.
Här nedan är några exempel på tungvrickare:
- Sex laxar i en laxask.
- Packa pappas kappsäck.
- Sju sjösjuka sjömän sköttes av sju sköna sjuksköterskor.
- Sju sjösuka sjömän sjunger.
- Fem pepparkorn i en kopparpanna.
- Raffiga Rolle rullar runt.
- Månne Minna minns min mamma.
- Viffla, våffla vällingtoffla.
- Vigga vagga Finlands flagga.
- Vänliga Eva ville veta varför.
- Knut stod vid knuten och skulle knyta en knut.
När Knut hade knutit knuten var knuten knuten.
- När fru Fick fick Fick fick Fick fru.
- Flyg fula fluga flyg och den fula flugan flög!
- Får får får, nej får får inte får får får lamm!
Ni kan också hitta på egna ramsor,
ordna t.ex tungvrickningsrams-"laboratorium” eller –tävling.
Äldre barn kan stimulera sin skrivförmåga genom att skriva
ner sina tävlingsbidrag.
Vad leken stimulerar: Minne & koncentration, munmotorik,
språklig medvetenhet, läsning & skrivning.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 |
9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | |||
15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | |||
29 | 30 | ||||||||
|