Mariaslekrum

Alla inlägg under november 2010

Av Maria - 28 november 2010 00:18

 

 

Planera för en jul utan stress.

I slutet av november/början av december.


Hela familjen.

 

Dags för nytt familjeråd.

Vad ska ni ha på julbordet?

Planera mat och dryck tillsammans.

Grundhandla varor som håller sig länge

och kanske är tunga att släpa hem, så som dryck.

Glöm inte adventskalender till barnen.

 

Börja laga julmat.

Lite i taget, då och då,

frys in och pricka av på listan.

Sillen mår inte dåligt av att stå ett par veckor i lagen

och rödkålen smakar lika god när den har varit fryst.

Du vet nu hur det ser ut på julpyntsfronten,

men om barnen vill göra eget så är det rätt tid för det nu.

Låt dem pyssla en dag med det,

men se till att det blir gjort innan storstädningen.

Leta fram krukor till julblommorna.

Någon kruka som saknas eller är trasig?

Då har du tid att handla en ny eller laga.

 

Grovstäda.

Plocka undan alla högar med papper,

gå iväg med returglas och pappersinsamling.

Gör en eller två lite större saker i hemmet,

kanske skura ugnen och bakom badkaret.

Inte mer.

 

Du själv.

 

Gå igenom dina kläder.

Vill du handla något nytt?

Du hinner beställa på postorder till och med

och få det levererat innan jul.

Kanske en och annan julklapp kan komma med i beställningen.

Har du redan kläder?

Se till att de är rena och strukna.

Blir de skrynkliga i garderoben är det bara

att hänga ut dem en stund så blir de släta i den fuktiga vinterluften.

 

I mitten av december.

 

Hela familjen.


Dags att storhandla.

Låt endast en person åka iväg och handla.

En vuxen får hoppa över middagen en kväll till förmån

för att åka och handla i lugn och ro.


Storstäda.

Nu är det allvar.

Ut med barnen och sätt skurborste och fönsterskrapor

i händerna på övriga vuxna medlemmar av familjen.

 

Posta alla julkort.

Slå in paket och sätt etiketter på dem direkt.

Lacka och rimma bäst du orkar.

Se över vad som behöver film och batterier.

Videoband till julens alla favoriter och batterier till kameran.

Fortsätt laga julmat och pricka av på listan.

Lyssna gärna på julmusik och smutta glögg under tiden,

det gör det hela trivsammare.

Bjud in vänner och bekanta till ett glöggfika.

Under julen försvinner ju alla in i sin familjevrå

och då kan det vara trevligt att träffas lite innan

och skratta bort en stund.

 

Du själv.

 

Sätt dig ner en stund och beröm dig själv

för att du så framgångrikt undviker julhetsen.

Läs en inspirerande jultidning och fundera på hur du vill

att granen ska vara klädd i år.

 

En vecka före jul.

 

Hela familjen.


Grava laxen, den håller fram till jul.

Ta en lördag eller söndag till att i dagsljus välja ut en gran.

Tinga en hos försäljaren om du inte har möjlighet

att förvara den utomhus ett par dagar till.

Annars kan du ha den på balkongen/utanför dörren ännu ett par dagar.

Köp julblommorna du vill ha.

Köp mistel och sätt upp.

Provpussas under den en stund.

Gå igenom julporslinet.

Finns det servetter så det räcker till både middagen och kaffet?

Gör julgodiset och göm det!

Gör lite mer julgodis och göm det bättre än det förra.

 

Du själv.

 

Gå till frisören, eller vad du nu bokade.

Ta ett hett bad och skrubba bort alla sorger och besvär.

 

Dan före dan.


Hela familjen.


Om du inte redan har gjort det, köp gran!

Annars, ta in granen och klä den.


Ta fram mat ur frysen.

Du kan redan nu sätta skinkan i ugnen,

om du inte föredrar att göra det imorgon bitti.

Duka julbordet med duk, tallrikar, glas och servetter.

Diska eller torka sådant som behöver en uppfräschning.

Ta en sista koll på julklapparna.

 

Du själv.

 

Fixa händerna och naglarna,

de behöver det efter allt skrubbande och skurande.

Kolla kläderna, häng eventuellt ut dem på vädring.

Mys med nära och kära och njut lugnet före stormen.

Gå och lägg dig i tid!

 

Av Maria - 27 november 2010 23:37

  

Av Maria - 27 november 2010 23:30

 

Pepparkaksgubbe.

 

Vad du behöver:

 

Brunt, rött och vitt skum ark
2 googly ögon
3 knappar
Lim
Saxar
Penna

 

Hur du gör din pepparkaksgubbe.
Rita från mallen på det bruna skum arket och klipp ut.
Skär några snirkliga vita band för mönster längs

pepparkaksgubbens armar och ben och limma dem på plats.
Skär en båge av det röda skum arket till mun och rosett

 och limma på plats.
Limma två googly ögon på pepparkaksgubbens ansikte.

Limma på knapparna på din pepparkaksgubbe.

 

Mall kommer här:

 



Av Maria - 25 november 2010 19:12

 

Playdoh lera med julkryddor i.

 

Snart dags att baka pepperkakor igen och det kommer att dofta så gott.

Älskar doften och att äta av pepparkaksdegen:).

Men redan nu kan man göra denna ”juliga” deg som doftar underbart

och ser ut som riktig pepparkaksdeg.

Och varför inte slå två flugor i en smäll

och stimulera barnens doftsinne.
Har fått detta recept från mamma som hon hade på sin förskola.


- 1 msk ingefära
- 2 msk kanel
- 1 msk malen kryddnejlika
- 2 tsk kardemumma
- 4 dl vetemjöl
- 2 dl salt
- 3 msk matolja
- 2 msk citronsyra
- 5 dl kokande vatten

 

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser.

Häll sen i matolja och vatten.

Blanda väl.

Om man vill ha den brunare kan man hälla i några droppa soja.

Av Maria - 25 november 2010 18:56


Tänd ett ljus.

 

Refr:
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna, 
     det är mörkt nu men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på, 
     tänd ett ljus för jordens barn

Jag såg en stjärna falla, det var i natt när alla sov. 
     Jag tror jag önskade att du var nära.
För en minut sen brann den en sekund,

sen försvann den var det var bara jag som såg?
På radion sjöng dom om fred på jorden, 
     jag ville tro dom slitna orden.

 

Refr:
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna, 
     det är mörkt nu men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på, 
     tänd ett ljus för jordens barn

Jag fick ett kort från Wyndham, jag visste inte var det låg. 
Jag såg på kartan, du är på andra sidan jorden. 
Men det är samma himmel det är samma hav,

och stjärnan som jag  såg,

föll för allting som vi drömmer, 
     föll för att vi aldrig glömmer.

 

Refr:
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna, 
     det är mörkt nu men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på, 
     tänd ett ljus för jordens barn

God jul och gott nytt år! Lova va´ rädd om dig själv, 
     det är den hälsning du får.

 

Refr:
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna, 
     det är mörkt nu men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på, 
     tänd ett ljus för jordens barn  
Tänd ett ljus för jordens barn, tänd ett ljus för jordens barn.  

Åh. Tänd ett ljus för jordens barn.

Tänd ett ljus för jordens barn.

Av Maria - 25 november 2010 18:29

 

På julaftonskvällen.

 

Det var julaftonskväll.

Karin och Olle satt på golvet vid granen.

De var förväntansfulla.

Ikväll skulle nog tomten komma.

I soffan satt mormor och morfar och farmor och farfar.

Mamma och pappa julstökade i köket.

Hur många var dom hemma hos Olle och Karin?(8).

 

Nu knackade det på dörren.

Olle sprang och öppnade.

Det var barnens kusiner Per och Frida

som kom med sina föräldrar.

Hur många vuxna var dom nu som

skulle fira jul tillsammans?(8).

 

Under den stora, fina granen låg många julklappar.

Olle hade sett sitt namn på tre stora paket och två små.

Hur många paket skulle Olle få?(5).

På ett litet och tre stora paket stod det ”God jul Karin”.

Hur många julklappar skulle Karin få öppna ikväll?(4).

 

Hur många paket fler hade Olle?(1).

 

Lilla Frida hade bara små paket i sin hög,

men hon hade dubbelt så många paket som Karin.

Hur många paket var hennes?(8).

 Per hade bara hälften så många julklappar som Karin,

men hans var riktigt stora.

Hur många skulle han få öppna?(2).

 

Plötsligt såg barnen ett ljus utanför fönstret.

Mycket riktigt var det tomten som kom.

”Finns här några snälla barn?”, frågade tomten.

Jodå, här finns många snälla barn,

svarade Olle och Karins mamma.

Hur många barn var dom?(4).

 

I ett av Olles stora paket fanns det 100 små olika bitar?

Vad kunde det varit som Olle fick? (Pussel).

 

Karin fick en burk med pärlor.

I den var det dubbelt så många

som i Olles paket.

Hur många pärlor var det i burken?(200).

 

Frida hade fått en leksak som hade två ögon,

två armar och två ben.

Vad kan det ha varit?

Per fick en stor bil i sitt ena paket och en husvagn

i det andra. Hur många hjul hade dom tillsammans? (8).

 

När tomten gått lekte barnen länge med sina nya leksaker.

Till kvällsmat åt dom god risgrynsgröt med

kanel och socker.

Hur många tallrikar fick Karin och Olles pappa duka fram?(12).

 

Någonstans i gröten låg

en mandel, som någon fick.

Vem tror ni fick mandeln?

Hur många var dom som blev utan mandel?(11).

 

Hittade denna saga bland mina gömmor men vet inte

vem som har gjort denna fina julsaga.

Av Maria - 24 november 2010 21:44

 

Pärlor:

- sortera efter färg, storlek
- uppskatta antal
- trä upp pärlor 10 och 10
- markera 100, 1000

 

Kapsyler:
- uppskatta antal (hur många finns i handen?)
- sortera 10x10 i hundrarutor (t ex på en bricka)
- sortera efter färg


Mat:
- hur många russin finns i ett russinpaket? Uppskatta och räkna.
- Hur många dricksglas kan du fylla med ett paket mjölk?
- Hur många makaroner ryms i en kaffekopp?osv.

Av Maria - 24 november 2010 21:19


Vilken färg är jag

 

 Jag tänker på en färg som är färgen på himlen. 
Vilken färg är jag? (Blå).

 
Jag tänker på en färg som är färgen på solen. 
Vilken färg är jag? (Gul).


 Jag tänker på en färg som är färgen på gräset. 
Vilken färg är jag? (Grön).

 
Jag tänker på en färg som är färgen på mjölken. 
Vilken färg är jag?  (Vit).

 
Jag tänker på en färg som är färgen av en citron
Vilken färg är jag? (Gult).

 
Jag tänker på en färg som färgen på en lime
Vilken färg är jag? (Gröngul).


Jag tänker på en färg som färgen på en apelsin

Vilken färg är jag? (Orange).

 

Jag tänker på en färg som färgen på en sotare.

Vilken färg är jag?  (Svart).

 

Jag tänker på en färg som färgen på en gris.

Vilken färg är jag? (Rosa).


 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards