Mariaslekrum

Alla inlägg under maj 2009

Av Maria - 23 maj 2009 21:49

Här kommer en sång ni kan sjunga för mamma

på morsdag.

Alla som jobbar på förskola får ta och träna

på förskolorna med barnen.

Och så alla pappor kan också träna lite.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 23 maj 2009 21:32

 

MORSDAGSPRESENT. 

 

Nästa söndag är det ju morsdag.

Det behöver ju inte bli något stort

firande, tycker nog att de räcker med

en liten tårtbit och pussar och kramar.

Men här kommer lite presentideér till mamma

för er som inte kommer på vad man ska göra och ge.


- Massor av pussar och kramar. 

- Blommor.

- Choklad

- En bra bok.

- Kläder, smycken, parfym.


Det kommer lite inlägg nu som har med morsdagspyssel att göra.

 Vissa är lite lättare än andra.

 Lägger in någon varje dag

fram till torsdag så ni hinner pyssla med era barn.

Och så kommer det en morsdagssång också.

 

Kram.

//Maria.


Av Maria - 23 maj 2009 12:33

Nu ska är målas,

ska ut och måla framsidan på huset

i det soliga och härliga vädret.

Jag återkommer ikväll med lite pyssel hade jag tänkt.

 

Hare.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 23 maj 2009 12:26


VI HAR BARA VARANDRA. 

 

Ett leende från Dig, 
kan betyda mycket för den Du möter.

Ett leende från Dig, 
kan lysa upp en hel dag, för den Du möter.


Ett leende från Dig,
kan värma en frusen själ.

Ett leende från Dig, 
får Dig själv att må bra.

Vi vill ju alla må bra,

så le mot varandra.


Av Maria - 22 maj 2009 23:34

- Vad är brunt, har fyra ben och lever i skogen?

- Älg, sa Elsa.

- Riktigt tänkt, sa fröken, men det kan också vara rådjur.

Vad är grönt och hoppar i gräset?

- Gräshoppa, sa Ulla.

- Riktigt tänkt, sa fröken, men det kan också vara en groda.

Då frågade Per fröken:

- Vad är stort och hårt när fröken stoppar den i munnen och

liten och mjuk när hon tar ut den?
 Fröken gav Per en örfil.
 - Riktigt tänkt, sa Per, men det kan också vara ett tuggummi!

Av Maria - 22 maj 2009 19:35

Tjena! 

Dagen börjar med en rejäl sovmorgon sen upp och göra sig klar.

L-A har rensat klart rabatten idag och jag har oljat in bron och altan

och lekstuge bron, gungställningen, sandlådan och även farmors bro,

 så nu är det klart i alla fall.

Tilde hjälpte till med sin lekstugebro och farmors bro.

Så nu är det målningen kvar av framsidan av huset

 och göra ren kaninburarna de är två dagarna som är kvar.

Jag börjar med målningen imorgon,

 måste få det klart så man får

putsa fönstren och sätta upp nya gardiner kan ju inte göra det förrän

det är målat ifall det skvätter på fönstret.

Men idag på eftermiddagen så känner jag mig så loj

och huvudet vill inte hänga med känner jag.

Känner yrsel och allmänt konstig känns

som man ska svimma när som helst.

Vet inte var det är just nu faktiskt.

Men känner mig inte bra det är ett som är säkert.

Jag avslutar nu så höres vi imorgon.

 

Hare.

Kram.

//Maria.

Lägger in en bild som är så fin.

Av Maria - 22 maj 2009 19:33

En ramsa som barnen bara älskar.

Och på smiiit så höjer de rösten

så man nästan får tinitus. (Hihihi).

Kram.

//Maria.

Av Maria - 22 maj 2009 19:03

Fyrtio dagar efter påsk kommer Kristi himmelsfärdsdag,

alltid på en torsdag.

Jesus dog på långfredagen och återuppstod på den tredje dagen, påskdagen. Sedan visade han sig flera gånger under de närmaste veckorna.

 Den sista gången var just på Kristi himmelsfärdsdag.

Då fick lärjungarna se hur han for till himlen.

Förut var det vanligt att samla folk till gökotta på Kristi himmelsfärdsdag.

 Då hoppades man på att få höra sommarens första gök.

 Ibland var prästen med och höll en kort gudstjänst.

Förutom gökens ko-ko kunde man få höra rävhonan

 lära sina sina ungar att skrika.

Så sa man i alla fall, men egentligen menade man nog att

alla borde vakta sina husdjur extra noga vid den här tiden

på våren. Varför då?

 Jo,räven hade just fått ungar och jagade

flitigt för att få mat till dem.

På många håll i Sverige räknades Kristi himmelsfärdsdag

 som den första metaredagen.

 Då var det många som stod på bryggorna eller

rodde ut med båtar för att meta.

Av björkris plockat på Kristinhimmelsfärdsdag blev det extra bra vispar, särskilt om man stulit riset i någon annans skog.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards