Mariaslekrum

Alla inlägg under maj 2009

Av Maria - 22 maj 2009 18:45

De fem friheterna.

Friheten att se och höra det finns här och nu,

istället för det som borde finnas, fanns eller

kommer att finnas.

Friheten att säga vad man känner och tänker,

i stället för det man borde tänka och känna.

Friheten att känna vad man känner,

istället för vad man borde känna.

Friheten att begära vad man behöver, istället för

att alltid vänta på tillåtelse.

Friheten att ta risker för egen del, istället för att

välja att vara trygg och aldrig sätta båten i

gungning.

Av Maria - 22 maj 2009 18:38

Att visa medkänsla med andra

innebär inte att glömma sig själv,

snarare att minnas hur man själv

har känt det i svåra situationer

när man varit i behov av andras hjälp.


-Okänd Författare-

Av Maria - 21 maj 2009 19:48

 


Var uppriktig, för det finns några som tror på dig.

Var stark, för det finns ännu så mycket att nå.

Var modig, för det finns så mycket att våga.

Var en vän, för vänskap kommer alltid tillbaka.

Var generös och glöm det som du gav.

Var ödmjuk, för vi har alla våra svagheter.

Våga titta upp och skratta, älska och inspirera andra.


-Okänd författare-

Av Maria - 21 maj 2009 19:15

Det finns ingen i hela världen

som är exakt likadan som jag.

Det finns andra som delvis är likadana som jag,

men slutsumman blir aldrig densamma.

 

Därför är allting som kommer ut ur

mig autentiskt mitt, därför att jag ensam valde det.

 

Jag äger allting hos mig - min kropp,

och allt den gör.

 

min själ med alla dess tankar och ideér.


mina ögon, och alla de bilder de

får ta emot.

 

mina känslor, vilka de än är - vrede,

glädje, missräkning, kärlek, besvikelse,

upphetsning.

 

min mun, och alla ord som kommer ut

ur den, artiga, älskvärda eller tuffa, korrekta

eller inkorrekta.

 

min röst, hög eller låg;

och alla mina handlingar,

mot andra eller mig själv.

 

Jag äger mina fantasier, mina drömmar, mina förhoppningar,

mina farhågor.

 

Jag äger alla mina triumfer och framgångar,

alla mina misslyckanden och misstag.

Eftersom jag äger hela mig, kan jag bli

intimt bekant med mig själv.

 

Genom att göra det kan jag älska mig själv och bli

god vän med alla delar av mig.

Sedan kan jag göra det möjligt för hela mig

att verka för mitt eget intresse.

 

Jag vet att det finns sidor hos mig själv

som förbryllar mig, och andra sidor som jag

inte känner.

 

Men så länge jag är vän med och älskar mig själv,

kan jag modigt och förhoppningsfullt söka efter

lösningar till det som förbryllar mig och efter sätt

att lära mig mer om mig själv.

 

Hur jag än ser ut och låter, vad jag än

säger och gör, och vad jag än tänker och

känner i ett visst ögonblick är det jag.

 

Detta är äkta och det representerar var jag

står i det ögonblicket.

 

När jag sedan tänker tillbaka på hur jag såg ut och lät,

vad jag sade och gjorde, och hur jag tänkte och kände,

kan vissa delar visa sig inte höra dit.

 

Jag kan bortse från det som inte hör dit, och behålla

 det som verkligen hör dit,

 och hitta på något nytt för det som jag bortsåg ifrån.

 

Jag kan se, höra, känna, tänka, tala och handla.

Jag har de verktyg jag behöver för att överleva,

för att vara nära andra, för att vara produktiv

och för att få mening och klarhet i den värld som

omger mig.

 

Jag äger mig själv,

och därför kan jag styra mig själv.

Jag är jag och jag är okej.


Av Maria - 20 maj 2009 20:57

Hej igen!

 

Jag kom ju på att jag har ju inte skrivit något

hur veckan har varit.

Måndagen var intensiv med stängning och mycket barn.

Och ont i huvudet förstås, har börjat tänka så

att det genom att jag har ont så har jag ju bevisligen ett huvud

med innehåll också. Vilken tur va?

Man ska ju alltid se det positiva så det är ju lika bra man börjar

nu då. I allafall när man har migrän.

Hahaha.

Tisdag var jag dötrött var väl efter min migrän

men jobba gjorde jag slutade klockan 16.00

sen hem och mysa med familjen.

Onsdag slutade tidigt hade en väldans tur faktiskt

 för vid dessa klämdagar så har man alltid haft sena dagar.

Men idag var det min tur med tidig dag, så det så.

När jag slutade for vi ner och poströsta för Eu-valet

så nu är det gjort och jag har gjort min plikt.

Hoppas det går bra nu bara i valet.

Sen iväg och hämta Tilde från skolan.

 Och sen hem och jag gick faktiskt och la mig och

 sov middag på 1.5 timme.

Är ju inte riktigt klokt men så vart det iallafall.

Nu är man ju ledig i fyra dagar

så nu ska det bli det ordning på torpet.

Jag/vi tänkte olja in bron och altan.

Börja måla framsidan av huset.

Göra rent hos kaninerna.

Rensa i rabatten.

Så nog finns det att göra.

Men det är roligt också,

samtidigt så umgås man ju med familjen när vi gör

något tillsammans.

Men nu ska jag in och ta en titt på mina favoritbloggar

så vi höres imorgon.

 

Kram.

//Maria.


Av Maria - 20 maj 2009 20:40

Här kommer ett sommarpyssel.

Sol av handavtryck.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 20 maj 2009 20:38

Här kommer en till övning som är bra att öva vid mungymnastik.


Kram.//Maria.

Av Maria - 20 maj 2009 20:28

På en stjärnklar himmel lyser en stjärna klarare än alla de andra,

jag ser upp och frågar är det DU?

Stjärnan blinkar till svar och jag ler och vet det är DU. 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards